מבזקיםצרכנות

מהם ההבדלים בין רכבי קרוסאובר לרכבי שטח?

בשנים האחרונות עלתה הפופולריות הרבה של רכבי הקרוס אובר, המשלבים יכולות שטח בדרכי עפר וביצועים טובים לא פחות גם על כבישי האספלט העירוניים. במאמר זה נגלה מה ההבדל בין רכבי קרוסאובר לרכבי שטח ולאילו נהגים יתאים כל אחד מהסוגים?

מהו רכב קרוסאובר?

רכבי crossover הם הכלאה של רכב שטח עם רכב משפחתי (סטיישן) גדול שנבנה בגובה רב יותר מרכב משפחתי רגיל. מטרת העיצוב הייחודי היא הוספת יכולות שטח לרכב על מנת שניתן יהיה להשתמש בו גם בתוואי שטח או לעלות עליות מתונות יחסית. רכבי הקרוסאובר, עם זאת, מתאימים גם לנסיעה בינעירונית ולרוב יבנו ממתכות קלות המעניקות לרכב יתרון משמעותי בצריכת הדלק על פני מרבית רכבי השטח וקלות תנועה בנסיעה מהירה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מהו רכב שטח?

רכב שטח מיועד לנסיעה בדרכי עפר בהן העבירות (יכולת התנועה החלקה) קשה. בדרך כלל רכבים אלה יהיו גבוהים יותר מרכבי הקרוסאובר וכן ממכוניות משפחתיות ויכללו הנעה אחורית לצד הנעה קדמית (4X4).

מרבית רכבי השטח הכבדים יהיו מיועדים לנסיעות ארוכות בדרכי עפר תוך אפשרות שילוב אביזרים מיוחדים על מנת להגן על החלקים הפנימיים של הרכב בנסיעה בחול או בתוך שלוליות מים וקרקע בוצית. לדוגמה, ניתן להוסיף לרכבי השטח אביזר המכונה "שנורקל" שמאפשר לרכב לנסוע בשלולית הגבוהה ממכסה המנוע. רכבי קרוסאובר לא יתאימו לנסיעה כזו והמחשב שבתוכם עשוי להתקלקל במהירות.

אבזור הבטיחות

לאור האמור לעיל ניתן להבין מדוע מפרט אביזרי הבטיחות ברכב קרוסאובר, במיוחד האביזרים הקשורים לחיישנים חשמליים, יהיה רחב יותר. ברכבים אלה נמצאות מצלמות רוורס ומצלמות קדמיות שנועדו להתריע בפני הנהג על כלי רכב, הולכי רגל ורכבים דו גלגליים מתקרבים. בנוסף, ברכבים רבים נמצא גם התרעה על סטייה לא רצויה מנתיב, קריאה של תמרורים (לרבות המהירות המותרת) ובקרת שיוט אדפטיבית. ברכבי שטח, בדרך כלל, יהיו פחות חיישני בטיחות.

עיצוב הרכב

רכבי השטח עשויים בדרך כלל מחומרי גלם חזקים וכבדים יותר, עם זאת מרביתם מגיעים בעיצוב "קופסתי" ופונקציונלי. לעומתם, רכבי הקרוסאובר החדישים אשר נראותם מעוצבת יותר, הם בעלי פינות מעוגלות ומבנה אווירודינמי המתאים גם לנסיעות מהירות וארוכות בתוך העיר.

פניות עם הרכב

למרבית רכבי השטח יש חיסרון בולט: הפניות, בנסיעה מהירה יחסית, אינן חלקות כמו ברכבי הקרוסאובר. כאשר מפעילים את ההנעה האחורית היכולת לבצע פניות תהיה מוגבלת אף יותר. בנסיעה איטית בשטח קל יותר לתכנן את דיוק הפנימה ולנסוע לאט, לעומת זאת, בנסיעה עירונית וכאשר נכנסים לחניות צרות במיוחד, זווית הפניה חשובה שבעתיים.

למי מתאימים כל אחד מסוגי הרכבים?

קטגוריית רכבי הקרוסאובר זכתה בשנים האחרונות לפופולריות רבה ויצרניות רכב רבות החלו לשלב דגמים מסוג זה. התחושה היציבה שמעניק הרכב, ביחס לרכבים משפחתיים, כמו גם האפשרות להשתמש בו בתנאי שטח או עליות וירידות הוסיפה לביקוש הרב. מחירי הרכבים הללו, שבעבר היו מותאמים בעיקר לבעלי הכיסים העמוקים, ירדו וכעת משפחות רבות עוברות לרכבי קרוסאובר.

רכבי השטח, לעומת זאת, מתאימים בעיקר לנהגים העושים בהם שימוש קבוע לטיולי שטח (ג'יפים) בתנאי עבירות מאתגרים, למתגוררים על גבי גבעות או נותני שירותים המעוניינים להשתמש בג'יפ על מנת לעבוד גם באזורים כפריים בהן דרכי העפר עשויות להזיק לרכב משפחתי או מסחרי אחר.

לסיכום, כיום רכבי הקרוסאובר הפכו לקטגוריה פופולרית מאד של רכבי פנאי בישראל ובעולם. רבים רוכשים את הרכבים החדשים בזכות מפרט הבטיחות המפורט וצריכת הדלק הנוחה. בנוסף, הרכבים מאפשרים לצאת גם לטיולים בשטח בעבירות נמוכה.

Back to top button