חדשות הארץמבזקים

נתניהו: מי שמאיים להשמיד אותנו, ייתקל בתגובה חריפה ונחרצת

ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא היום (חמישי) נאום בטקס חנוכת האנדרטה לזכר גבורת הלוחמים והתושבים במצור על לנינגרד, בגן סאקר בירושלים.

ראש הממשלה נתניהו אמר בנאומו כי בניגוד למה שהיה בשואה כיום יש לעם היהודי מדינה חזקה ומתקדמת. "מי שמאיים להשמיד אותנו, ייתקל בתגובה חריפה ונחרצת. אבל הסכנה מהמשטרים הרדיקליים מאיימת לא רק עלינו. היא מאיימת על העולם כולו. עלינו להתייצב יחד, בחזית בינלאומית רחבה, כדי להגן על ביטחוננו, להגן על קיומנו. יחד, יחד נמגר את הסכנה, יחד נבטיח את עתידנו המשותף." אמר נתניהו.

נאומו המלא של ראש הממשלה

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"באדמת ירושלים, עיר הנצח, אנו מציבים היום גל עד נצח – לזכרם של מגיני לנינגרד ותושביה, שנספו במצור האכזרי במלחמת העולם השנייה. עמוד הגבורה הזה מדבר לכל אדם. הוא מדבר בעברית, הוא מדבר ברוסית, הוא מדבר בשפה אוניברסלית: אהבת מולדת, הקרבה עילאית, כוח רצון בל-יתואר, לחימה עיקשת והשגת ניצחון.

צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

אבל הניצחון על הנאצים, הניצחון הזה אינו מוחק את גודל הטרגדיה. הקורבן היה עצום, כמעט מיליון נספים בלנינגרד לבדה. ברוסיה, וברית המועצות לשעבר, 27 מיליון. אסור לרגע אחד לטשטש את הקורבן והתרומה של ברית המועצות לשעבר, על עמיה ועל חייליה בצבא האדום, למיגור המפלצת הנאצית והצלת העולם מטרגדיה נוראה. משקעי הכאב נותרו, הצלקות לא נעלמו. מה שאבד – אבד לנצח.

אדוני ראש העיר ירושלים, כפי שאמרת, באלפי שנות תולדותיה, ידעה מצור קשה כמה פעמים. אתה תיארת את אחד מהם, שתואר על ידי הנביא ירמיהו, 500 שנים לאחר מכן מתאר יוסף בן מתתיהו את המצור הרומאי על ירושלים. מאות אלפים כך הוא מתאר, מתו בחרב וברעב. היו אימהות על סף מוות מרעב, שעשו את הנורא מכל, קראו ותראו. ירושלים הכירה פרקי מצור נוראיים, וכך גם ערים נוספות בעולם. אלא שבהיקף מניין האבדות, בהיקף הסבל, המצור על לנינגרד הוא מן הנוראיים ביותר בעת המודרנית.

הנאצים ביקשו להרוס את העיר עד היסוד. הם הפציצו, שרפו, הרעיבו, לא חסו על אף אדם. הסבל והיגון היו נוראים. מועקת המוות הורגשה בכל בית. שוחחנו על כך, ידידי הנשיא פוטין, על הבית שלך, על המשפחה שלך, על אביך שנלחם, ועל הוריך שאיבדו את אחיך בן ה-3 ויקטור שלא זכית להכיר. הוא לא שרד את המצור. הכאב על אובדן אח מוכר לי היטב, הכאב של הורים על אובדן בנם מוכר לי היטב.

ובצד הקטל הבלתי-פוסק, במשך כמעט 900 יום לנינגרד לימדה את העולם שיעור בנחישות ובגבורה. היא מעולם, אפילו לרגע, כפי שאמרת אדוני הנשיא, היא מעולם לא שקלה כניעה. דרך החיים 'דרך הַקרח' על פני האגם הקפוא אפשרה לחלץ בתושייה מאות אלפי תושבים, בעוד שהחיילים נרתמו למאמץ המלחמתי עד פעימת לבם האחרונה. בין הלוחמים הללו היו רבבות מבני עמנו.

צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

יש כאן אנשים שיכולים לספר את הסיפור, ואני הבוקר התוודעתי לסיפור נוסף. שוחחתי בטלפון עם אחת מבין הווטרנים שחיים בישראל, ראיסה סיניצינה. היא בת 95 ומתגוררת בחולון. כולנו מאחלים לה בריאות טובה. ראיסה התגייסה לצבא האדום בגיל 17. היא שירתה כחובשת קרבית בתקופת המצור, ובקור מקפיא עצמות, תחת אש המטוסים הנאציים, ראיסה טיפלה בגדועי גפיים. קצבת המזון היומית שלה הייתה, כמו ששמעתם, 125 גרם פרוסת לחם. כך היא פעלה יום-יום, לילה-לילה, בין רסיסים שעפו לכל עבר, בתוך שלוליות דם.

היום, כאן בישראל, צעירים וצעירות שומעים בהשתאות את סיפורה של ראיסה. את סיפורם של הווטרנים האחרים. הם מתבוננים בגאווה במדליות שהיא קיבלה ושאתם קיבלתם. כל הזמן, כשאני רואה את המדליות שלכם – אני מצדיע לכם. סיפורי הווטרנים מרטיטים את הלבבות. העמידה האיתנה שלהם במערכה שהתנהלה בחזית המזרחית באירופה – בלנינגרד, בסטלינגרד, בקורסק, במוסקבה, בברלין – עמידת הגבורה הזאת היא שהביאה לתבוסת המפלצת הנאצית. כל הכבוד לכם.

אדוני הנשיא פוטין, לפני שנה וחצי הצטרפתי אליך, על פי הזמנתך, למצעד ה-9 במאי בכיכר האדומה במוסקבה. זה היה מעמד מרגש מאין כמוהו. הצדעתי איתך לזכרם של לוחמי הצבא האדום, בתוכם המוני יהודים שהקריבו קורבן עצום למען עמם, ולמען האנושות כולה.

בעוד שעה קלה, במחיצת עשרות ממנהיגי העולם, נציין ב'יד ושם' את שחרור מחנה אושוויץ לפני 75 שנים. תמיד נזכור שחיילי הצבא האדום הם שפתחו את שערי אושוויץ לרווחה. 75 שנים חלפו מאז והלקח טבוע בנו בעוצמה, אין שום פשרות עם משטרי קנאות שאוחזים באידיאולוגיה רצחנית. חייבים לעצור אותם בזמן. חייבים לבלום בתקיפות את הסכנה שנובעת מהם.

אבל בניגוד למה שהיה בשואה – לנו, העם היהודי, יש כיום מדינה. מדינה חזקה ומתקדמת. מי שמאיים להשמיד אותנו, ייתקל בתגובה חריפה ונחרצת. אבל הסכנה מהמשטרים הרדיקליים מאיימת לא רק עלינו. היא מאיימת על העולם כולו. עלינו להתייצב יחד, בחזית בינלאומית רחבה, כדי להגן על ביטחוננו, להגן על קיומנו. יחד, יחד נמגר את הסכנה, יחד נבטיח את עתידנו המשותף.

מכובדיי, לפני 8 שנים נחנכה בנתניה אנדרטת הניצחון על הנאצים, שהייתה לי הזכות ליזום את הקמתה. כעת מצטרפת אליה אנדרטה נישאה זו – מגדלור שמסמל את ניצחון האור על החושך בלב בירתנו ירושלים.

אני מודה מעומק לבי לכל מי שעשו למען הקמתה. מהיום, כל עובר אורח בגן הזה שמתחתנו, מהיום כל עובר אורח ירכין ראשו לידה. מהיום, תקיף אותה המולת אנשים. מהיום, תישמע סביבה צהלת ילדים. וזו בדיוק הייתה שאיפתם של הנופלים בלנינגרד – ואותה אנו מגשימים: הבטחת הניצחון, הבטחת החיים. שאו ברכה".

צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ
צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

Back to top button