חדשות הארץמבזקים

לקראת "תוכנית המאה": נתניהו וגנץ הוזמנו לוושינגטון

ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ הוזמנו לפגישה ביום שלישי בשבוע הבא בוושינגטון עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לקראת הצגת פרטי תוכנית השלום של הממשל האמריקני – "עסקת המאה".

על פי הערכות גורמים שונים בישראל, זו תהיה ללא ספק התוכנית הטובה ביותר שהוצגה אי פעם לישראל. התוכנית צפויה לכלול הכרה בריבונות ישראלית בבקעת הירדן, צפון ים המלח וביישובים ביהודה ושומרון. ברשת "אל-מיאדין", המקורבת לחיזבאללה דווח בחודש שעבר כי התוכנית תכלול הקמת מדינה פלסטינית על שטחים ביהודה ושומרון.

טרם נמסרה הודעה רשמית על ההזמנה מהבית הלבן וגם בלשכותיהם של נתניהו וגנץ לא התקבלה לפי שעה כל התייחסות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עם הדיווח על הצגת "תוכנית המאה" בקרוב, רבים במערכת הפוליטית הגיבו.

שר הביטחון, נפתלי בנט אמר כי "‏הנשיא טראמפ, קושניר והשגריר פרידמן הם חברי אמת של ישראל. ‏ייתכן שמדינת ישראל עומדת בפני הזדמנות היסטורית, לצד סיכונים משמעותיים. ‏מפלגת ימינה תעמוד על המשמר. ‏אהיה ברור: מפלגת ימינה לא תאפשר למסור אדמה לערבים או להקים מדינה פלסטינית. ‏לאחר שיפורסמו פרטי התוכנית נתייחס לגופה".

בתנועת רגבים הגיבו לפרסום וקוראים לנתניהו לשמור באופן מוחלט על האינטרס הישראלי. "יש פה הזדמנות היסטורית להחלת הריבונות על איזור יהודה ושומרון, ערש התרבות והמולדת ההיסטורית של העם היהודי", אומר מאיר דויטש, מנכ"ל תנועת רגבים. "אנחנו קוראים לראש הממשלה לא להחמיץ את ההזדמנות, ולהחיל את הריבונות על כל מרחבי ההתיישבות ביהודה ושומרון, כשלב ראשוני להחלת הריבונות על יהודה ושומרון כולה, אך בשום מצב אין לקבל הקמת מדינה פלסטינית בלב מדינת ישראל. תמו ימי עזה ויריחו תחילה. מהיום – מעלה אדומים, בקעת הירדן ועופרה תחילה".

ראש מועצת בנימין ישראל גנץ אמר כי "הקמת מדינה פלסטינית מסוכנת למדינת ישראל וההתיישבות תיאבק בה בכל הכח. הממשל בארצות הברית אוהד את ישראל ומכיר בזכות ובחובה להחלת ריבונות על אזור יהודה ושומרון. אנו מצפים מראש הממשלה להביא לממשלה באופן מיידי החלטה על החלת ריבונות בכל מרחבי ההתיישבות. בשום מצב אסור לאפשר לערבים להקים פה מדינה, לא חלקית ולא מפורזת. ההתיישבות ואוהבי ארץ ישראל יאבקו בכך בכל הכוח."

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' התייחס אף הוא ואמר כי "‏מהמעט שאנחנו יודעים על "תכנית המאה" יש בה כנראה הזדמנויות אבל גם לא מעט סיכונים. אנחנו כאן כדי למקסם את ההזדמנויות ולנטרל את הסיכונים. אחת הסיבות הכי חשובות שבשבילם נכנסתי לעשיה הציבורית היא לשמור על ארץ ישראל ולפתח אותה ולמנוע בכל כוחי את חלוקתה. זה מה שיוביל אותנו גם עכשיו."

שי גליק מנכ"ל ארגון זכויות האדם בצלמו הגיב לתכנית המאה ומסר: "לצערנו בשטחי יו"ש נפגעים זכויות האדם של אזרחי ישראל ותושבים המקומיים כל הזמן. תכנית המאה תגרום לרגיעה ולשיפור בחיי כלל התושבים במקום. ולהגברת זכויות האדם. אנחנו מברכים את ידיד הארגון בצלמו דולנד טרמפ זוכה אות יקיר זכויות האדם של ארגון בצלמו בהמשך מאבקו למען זכויות האדם של כלל אזרחי העולם בכלל ואזרחי מזרח התיכון בפרט."

ח"כ איילת שקד אמרה כי "מפלגת ימינה לא תאפשר למסור אדמה לערבים או להקים מדינה פלשתינית. לאחר שיתפרסמו פרטי התוכנית, נגיב לגופה".

איציק שמולי, יו״ר סיעת העבודה, אמר בתגובה לפרסום פרטי תכנית המאה כי "גם הכשר אמריקאי לסיפוח לא יאפשר לישראל לעכל את מה שאין ביכולתה לבלוע- מיליוני פלסטינים ועוינות גוברת. אמריקה היא ידידת אמת אבל הצעתה הנוכחית אינה עולה בקנה אחד עם האינטרס הלאומי והביטחוני שלנו- היפרדות לשתי מדינות כדי להבטיח ישראל בטוחה, יהודית ודמוקרטית לדורות. ‫חרף האופוריה, לא הזדמנות לשלום מונחת כאן אלא מפץ של תבערה".

Back to top button