מבזקיםפוליטי / מדיני

ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-23 פסלה את ח"כ היבה יזבק

מליאת ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-23, קיבלה היום (שני, 29.01.2020) את הבקשות של חה"כ אופיר כץ (ליכוד) והליכוד, חה"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) וסיעת ישראל ביתנו, ורשימת עוצמה יהודית, למנוע את השתתפותה של חה"כ היבה יזבק בבחירות לכנסת ה-23.

בהצבעה שמית שנערכה, הצביעו:

בעד ההצבעה – הצביעו 28 מחברי הוועדה
נגד ההצבעה – הצביעו 7 מחברי הוועדה
נמנעים – 0
לא השתתפו בהצבעה – יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, שופט בית המשפט העליון, השופט ניל הנדל.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הנאום שנשאה טרם ההצבעה חה"כ היבה יזבק

כבוד היו"ר , השופט הנדל. חברות וחברי הוועדה

אני היבא יזבק. חברת כנסת. נולדתי בנצרת ב- 1985. אני אמא לאיאס ובת זוג לחסן. התחלתי את דרכי המקצועית בעבודה ובהתנדבות בארגוני נשים. הדבר היחיד שנוגע לאלימות שעסקתי בו בחיי הוא המאבק באלימות.

היום אני מבקשת לדבר על איך כוחות אפלים במדינה הופכים אישה שנאבקה כל חייה למען ערכי החיים, הצדק והשלום לתומכת טרור, רק כי זה משרת את ראייתם הפוליטית ומטרתם האלקטוראלית. איך אישה שנאבקת נגד אלימות בכל צורותיה הופכת לתומכת רצח. אני רוצה לדבר על האבסורד, שבו מי שדוגל בקיפוח ודיכוי הוא זה שבא לתקוף את בעל החזון הצודק והמוסרי.

על פניו, נראה שאני עומדת היום בפני שתי ברירות: להתעלם או לתקוף חזרה את מי שתוקפים אותי בגזענות. אבל אני בוחרת בדרך שלישית. לקיים שיח, לשמוע ולהשמיע וכן גם להסביר. כי אני מאמינה בחשיבות ובערך המוסף של הדו שיח. כי אני מאמינה בחשיבות של בניית שותפות צודקת ושוויונית המושתת על ערכים ועל אינטרסים משותפים. חשוב לי לדבר לכלל האזרחים כי אני מאמינה בחזון מדינת כל אזרחיה. מדינה שמתייחסת לכל האזרחים כאל שווים.

למה חשוב להגיד דברים אלה ואחרים דווקא כאן. דווקא בוועדה זו ובדיון זה? פשוט כי יש הצעה לפסול אותי. חשוב לפני שתצביעו שתשמעו אותי. יכול להיות שאני נאיבית לחשוב שיש סיכוי שההצבעה לא תהיה אוטומטית. מי יודע? אולי?

הציבור שלי, הציבור שאני מייצגת, עשה בחירה ברורה במאבק ציבורי לגיטימי ובלתי אלים במסגרת החוק. זו דרכנו וכך אנחנו מנהלים את מאבקינו. ולכן אני כאן, בכנסת. אני מאמינה בדרך הזו, ואני מאמינה בכוחה להביא שינוי ממשי. אחרת לא הייתי בוחרת בה. אני רוצה לומר שפעמים רבות הנוכחות בכנסת, בפוליטיקה, אינה קלה לערבים אזרחי המדינה, אך זו הדרך שלנו ואנו נחושים להמשיך בה. הנוכחות שלי כאן היא התגלמות ההכרעה הפוליטית לטובת מאבק פרלמנטרי, ציבורי.

הכרעה זו היא שהופכת את הניסיון להאשים אותי בתמיכה באלימות או עידוד לאלימות לאבסורד מוחלט, שכן הקשר היחיד ביני ובין אלימות הוא חלקי במאבק נגד אלימות.

אין לי כוונה, ואיני יכולה בנאום זה לענות על הטענות נגדי, שחלקן הגדול מסולף. תגובתי המנומקת נמצאת בידיכם בצורת תצהיר ברור וחד משמעי וגם התייחסתי בפירוט רב לשני הפוסטים מלפני חמש ושבע שנים שעוררו את הסערה הפוליטית. למען הסר ספק אני חוזרת ומדגישה שמעולם לא קראתי לשימוש באלימות. וגם לא התכוונתי להלל את השימוש באלימות.

אבל כן יש לי כוונה להאיר את המקום שכל מי שהגיש בקשת פסילה נגדי ניסה להסתיר ולהעלים: המצע הפוליטי הברור שאני מחויבת לו, והוא מצעה של הרשימה המשותפת, על כל מרכיביה. יתר על כן, כל הניסיונות להשתיק את הוויכוח הפוליטי האמיתי לא יצליחו. גם אם הנרטיב הערבי הפלסטיני האותנטי נרמס, הושתק ונהפך לבלתי לגיטימי בעיני מרבית הפוליטיקאים במשך שנים, הוא לא נמחק ולא ימחק. עצם העובדה שרומסים את השיח לא אומר שהוא לא קיים.

ברור לי שהמטרה האמתית של בקשות הפסילה, אינה שמירה על הדמוקרטיה, במיוחד שהן הוגשו מצד גורמים אנטי דמוקרטיים, אלא שהן נובעות מחוסר יכולת להתמודד עם המחשבה על הרשימה המשותפת ככוח פוליטי משמעותי בכנסת, שמאתגר את הקונצזוס, ומעלה שאלות קשות על טיבו של הסדר הפוליטי הבנוי על התכחשות לזכויות העם שלי, ועל הדרה, אפליה ודיכוי של האזרחים הערבים. ברור לי שהעתירות נגדי הוגשו אך ורק ממניעים גזעניים פופטוליסטיים, ושאין כל עילה אמתית לפסילה שלי. אני יודעת שלא את כללי המשחק הדמוקרטי הם רוצים לאכוף, אלא את הוצאתי מהמשחק עצמו.

צוותי "החפירות" של הימין הקיצוני השקיעו מאמצים רבים כדי למצוא שני פוסטים, אחד משנת 2013 ואחר משנת 2015, מדף הפייסבוק שלי ולבנות סביבם נרטיב ותדמית בדיונית ובדלנית. תדמית של מפלצת, אישה שלא אכפת לה ממותם של ילדים, של אזרחים חפים מפשע. אבל המפלצת הזו שנוצרה על ידי הימין פשוט לא קיימת.

לא חשבתי לרגע כשפרסמתי ושיתפתי את הפוסטים האלה לפגוע במישהו או להלל מעשה כלשהו. היה קונטקסט והיו נסיבות. הסברתי בתצהירי המפורט את הקשרם של הדברים וגם הסברתי מדוע אכן היום הייתי מתנסחת אחרת.

אי אפשר להתעלם מההקשר של הדיון שמתקיים היום, והוא הנסיון של אנשי הימין הקיצוני להסתיר את העוול האמיתי: שהוא הכיבוש, המצור ומדיניות הדיכוי המתמשכת של כל העם הפלסטיני.

אני דורשת מכל מי שמתייחס לעצמו כאל שומר חוק, לכבד ולשמור גם על החוק הבינלאומי והחלטות האו"ם. בכל הקשור בסוגייה הפלסטינית זו היא עמדתי הפוליטית ואינני מתכוונת להתנצל עליה. מדינת ישראל מקיימת משטר של כיבוש, של מצור ושל דיכוי על העם הפלסטיני ושום בקשת פסילה לא תשנה את העובדה הזו, לא בעיניי ולא בעיניי הדין הבינלאומי. גם לתוכנית המאה של טראמפ אין לנו כל אפשרות להסכים. בתכנית טראמפ ניאבק בכל דרך לגיטימית. העם שלי לא ייכנע לתכנית האפרטהייד של טראמפ. אם מישהו מעוניין לפסול אותי בשל עמדה זו – אין לו אלא לבוא בטענות ליתר העולם כולו, ולא רק אליי באופן אישי. אך כזו היא הצביעות – רודפים פוליטיקאית ערביה על דעותיה ולא על מעשיה, ואם לא די בכך – על דיעות המקובלות במרבית המדינות הדמוקרטיות בעולם.

כל ניסיון לנמק את בקשות הפסילה נגדי בטיעון של "הגנה על הדמוקרטיה", או "דמוקרטיה מתגוננת" הוא מופרך מן היסוד, שכן ההפך הוא הנכון במקרה זה. מדובר בניסיון למנוע מחברי הכנסת הערבים את אחת הזכויות הבסיסיות ביותר – הזכות לבחור ולהיבחר. זה ריטואל קבוע וארוך שנים, ואני מודעת לכך שאני לא הראשונה לעמוד כאן ולשאת דברים בהקשר זה. לאורך השנים הוגש שלל של בקשות פסילה נגד נציגי ציבור ערבים ובסופו של דבר אף לא אחת מהן אושרה על ידי בית המשפט העליון וזו הוכחה שהן מופרכות מן היסוד.

ברור שוועדת הבחירות המרכזית היא גוף פוליטי לכל דבר – פוליטיקאים בוחרים לדון ולשפוט פוליטיקאים אחרים על עמדות והתבטאויות פוליטיות, ומקבלת את החלטותיה ממניעים פוליטיים. מדובר בסמכות דרקונית וחורצת גורלות. חזקה על חברי וועדת הבחירות לנהוג במשנה זהירות ובריסון עצמי, מבלי שייכנעו לפופוליזם דווקא בגלל שהם פוליטיקאים ונציגי מפלגות.

הרדיפה נגדי לא תועיל וכך גם לא בקשות הפסילה – אני אמשיך לפעול בהתאם לעקרונות ולמטרות — שבזכותן נבחרתי – פמיניזם, זכויות אדם, השגת שלום ובניית חברה צודקת ושוויונית לכולם. את זה אף אחד לא יכול למחוק או לשנות, אפילו באיומי פסילה."

צילום: מתוך ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-23

ברשימה המשותפת הגיבו לדיון הפסילה בוועדת הבחירות המרכזית ואמרו כי "ההתעלמות המוחלטת של ועדת הפסילות מהדברים שאמרה ח"כ יזבק כמו ההתעלמות הבוטה מהעובדות המשפטיות שקיבלו משנה תוקף מהחלטת היועמ"ש, מוכיחה פעם נוספת שאין בוועדה דבר מלבד ריטואל קבוע של פסילה וקרקס פוליטי. אנחנו נמשיך להיאבק למען חופש הביטוי ודמוקרטיה לכולם על אפם וחמתם של הימין הקיצוני ואלה שנגררים אחריהם. אנו מודים לצוות המשפטי של מרכז עדאלה על העבודה המסורה שהם עושים בתחום זה לאורך יותר מ-20 שנה."

ח"כ עודד פורר, יו"ר סיעת ישראל ביתנו וסגן יו"ר ועדת הבחירות המרכזית בירך על פסילת מועמדותה של ח"כ היבה יזבק מהתמודדות לכנסת ה-23.

ח"כ עודד פורר אמר כי "השיח המסוכן שהובילה יזבק חרג מזמן מגבול חופש הביטוי והפך לקמפיין עקבי ופומבי נגד מדינת ישראל. מכלול ההתבטאויות שלה ומצעד שירי ההלל שלה לגדולי המחבלים ושונאי ישראל, מוכיח כי כוונתויה היא פגיעה במדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. אסור לנו כמדינתו של העם היהודי להרשות ששמה של מי שקראה לסמיר קונטאר גיבור, יתנוסס מעל בית המחוקקים הישראלי."

ח"כ פורר שהוביל את העתירה ואף העביר את התיקון לחוק (סעיף 7א') שאפשר את פסילתה של יזבק הביע את חששו מהאפשרות שבג"ץ יפסול את הפסיקה וירשה ליזבק להתמודד בבחירות הקרובות. "לצערי בפעם הקודמת שהצליחה ישראל ביתנו לפסול את ח"כ עופר כסיף על דברים חמורים שאמר נגד מדינת ישראל, זכה האחרון לתמיכת בג"ץ והצליח להיכנס לכנסת, בניגוד לראיות שהוצגו והתקבלו בועדת הבחירות."

יו״ר מפלגת ישראל ביתנו, ח״כ אביגדור ליברמן, כתב כעת בחשבון הטוויטר שלו: ״מברך על החלטת ועדת הבחירות המרכזית לפסול את היבא יזבק. מקווה שבג"ץ יאמץ את ההחלטה ולא יאפשר לתומכת הטרור להיות בכנסת. מקומה בפרלמנט ברמאללה.״

Back to top button