צרכנות

יוצאים מהבוץ – המדריך המלא לחילוץ רכב בחורף

גם אם אינכם מעוניינים לטייל בשביל הגולן בדרכים בוציות, יתכן והחורף הנוכחי עשוי לתפוס אתכם ואת הרכב שלכם לא מוכנים. אז איך בכל זאת תוכלו להתמודד עם כל מה שהוא מזמן?

יובל בנר

החורף הנפלא והגשום השנה מזמן לנו שפע של הרפתקאות לצד נופים מוריקים המזכירים את אירופה ואפשרויות טיולים רבות. בנוסף לכל אלו, הוא מזמן גם לא מעט אתגרים כמו קור עז, גשם, בוץ ואפילו שלג, איתם נאלץ להתמודד הנהג הישראלי.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

במדינה בה ברוב ימות השנה נמצא המזגן במצב קירור, רובנו לא ממש יודע להתנהל בעונה הקרה המזמנת בין היתר אדים לשמשת הרכב, למשל. אז מהם אירועי החורף המאתגרים והקשים שעשוי לחוות הנהג הישראלי ומהן דרכי ההתמודדות המתאימות? ממצבר תקול ועד זיהוי סוג הבוץ שעומד לפניכם – הנה כל מה שחשוב שתדעו.

שירותי דרך וגרירה

שירותי גרירה יכולים להבדיל בין מצב בו נתקעתם שעות ארוכות בגשם ובקור לבין מצב בו הגעתם לביתכם בביטחה. אין זה אומר ששירותי דרך הם הפיתרון לכל תקלה – בפרט כשאת חלקן ניתן לתקן באופן עצמאי, אך במידה ואין ביכולתכם לעשות זאת, חשוב שחברת הגרירה תהיה זמינה עבורכם.

בדרך כלל שירותים אלו כלולים בפוליסה של ביטוח מקיף לרכב הכוללת לרוב סיוע בהתנעת הרכב, ביצוע תיקוני דרך קלים וכן חילוץ או גרירת הרכב בעת הצורך. עם זאת, עדיין מומלץ לבדוק האם שירותים אלו כלולים בה מאחר ואינם חלק אינטגרלי ממנה וכדי לא להיתקע בעת צרה ולנסוע בראש שקט בדרכים – רצוי לוודא זאת מבעוד מועד.

שמירה על בטיחות

במקרה בו הרכב נתקע – בין אם עקב תקלה טכנית, פנצ'ר או כל סיבה אחרת בגינה לא ניתן להמשיך בנסיעה, חשוב שתכירו ותנהגו לפי כללי הבטיחות הבאים:

  • עצרו בשטח מישורי ורחוק מהכביש עד כמה שאפשר
  • דוממו מנוע
  • הוציאו את כלל הנוסעים מהרכב והרחיקו אותם מעבר למעקה הבטיחות – גם אם קר וגשום.
  • לבשו אפוד זרחני
  • הציבו משולש בטיחות במרחק מספק מהרכב במקום הנראה לעין. אם ניתן להציב יותר ממשולש אחד – עשו זאת.
  • במידת הצורך, אבטחו את הרכב מתזוזה על־ידי הצבת אבנים מתחת לגלגלים. אל תשכחו לסלק טרם הנסיעה.
  • במידה ורכבכם עשוי להפריע לתנועה, עליכם לחייג למשטרה או לשירותי גרירה בהקדם.
  • במידה ועליכם להחליף גלגל כתוצאה מפנצ'ר, וודאו כי איזור עבודתכם רחוק ככל האפשר מהכביש ועם סיום העבודה, שלא נשאר דבר בשטח או בקרבת הכביש.
  • אל תרימו את הרכב לפני שהמנוע דומם, שהגיר על חניה ושבלם היד מופעל.

מה עם בוץ?

גם אם אין ברשותכם רכב שטח, כדאי שתכירו את הדרכים השונות שיחלצו אתכם מהבוץ. במידה ונקלעתם לאיזור בוצי, חשוב תחילה לנסות לזהות האם מדובר בבוץ חלקלק או טובעני. בוץ חלקלק אופייני יותר לאיזור הדרומי של הארץ וצבעו הוא לרוב בהיר. בבוץ שכזה הרכב יתקשה בקבלת אחיזה ועקב כך תהיה ההתקדמות איטית.

במקרה של בוץ טובעני המתאפיין בעיקר בצבע כהה ונפוץ בעיקר בחבל הארץ הצפוני יש לנסות להימנע מלהתחפר. בכל מקרה, גם אם רכבכם מפסיק להתקדם מומלץ לא להשתמש בכח שכן פעולה זו רק תעמיק את הבור אליו נכנסת ותחריף את הבעיה.

הפשרת אדים נכונה

אם האדים מסרבים להתפנות מחלקן הפנימי של השמשות ברכבכם, יתכן והסיבה לכך היא הפשרת אדים לא נכונה. כדי להפשיר אדים מהשמשה במהירות גבוהה, יש ללחוץ על כפתור ה-AC להפעלת המזגן כך שזרימת האוויר תהיה אל מחוץ לרכב. כפתור הסירקולציה יערבל את האדים בתוך האוטו בלבד – ללא כל קשר לטמפרטורה, שאינה משנה כלל.

לבוש מתאים ליום סוער וחסר מזל

אמנם אין כל צורך להתארגן כאילו אתם יוצאים לקמפינג בהרים, אך מומלץ שתחזיקו ברכבכם ערכה עם כמה בגדים חמים, בקבוקי מים, מספר כלי עבודה ואפילו נעליים למקרה בו תיאלצו לעבוד בבוץ. במידה וכבר יש ברשותכם אחת כזו, ניתן לציידה בכל טוב רק הקפידו לא להגזים – משקל מיותר הוא תמיד בעייתי.

המצבר מת

רכב שאינו מניע לא בהכרח מעיד על מצבר תקול, אך עדיין מומלץ שתחזיקו ברכבכם כבלים להתנעה ואפילו סוללה ניידת אותה ניתן לרכוש היום בסכום סמלי בכל חנות לאביזרי רכב. בכל מקרה, לאחר ההתנעה כדאי שתגשו עם רכבכם בהקדם למוסך כדי לבדוק את הסיבה לתקלה.

 

אמנם עונת החורף היא נפלאה אך אינה נמנית בין אלוהפשוטות לנהיגה והתנהלות. יש לוודא תמיד כי ברשותכם פוליסת ביטוח מקיף לרכב מתאימה ובתוקף הכוללת בתוכה גם שירותי גרירה לעת צרה, וכמובן – לדאוג שרכבכם תקין לנסיעה, בטיחותי ונעים. נסיעה נעימה ובטוחה.

Back to top button