מבזקיםצבא וביטחון

ההצפות בבסיס חיל האוויר בחצור – מפקד הבסיס יסיים את תפקידו

חיל האוויר פרסם היום את ממצאי תחקיר הביניים של ההצפות והנזקים שנגרמו למטוסים בבסיס בחצור בחודש שעבר.

ממצאי התחקיר העלו כי בעקבות מזג האוויר הקיצוני הוצפו שני מתחמים בבסיס: אחד בחלקו הצפוני בשל נחל ברקאי שעלה על גדותיו, והשני בחלקו הדרומי, בשל עליית מפלס נחל האלה שהוביל להצפת הדירים התת-קרקעיים בהם היו המטוסים שניזוקו. מפקדי הבסיס "העריכו באופן חסר את עוצמת מערכת הגשם הצפויה ועל כן לא נערכו ולא ביצעו פעולות נדרשות".

מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, קיבל לידיו את ממצאי התחקיר וקבע כי "חווינו הצפה עם נזק לתשתיות, אמצעי לחימה ופגיעה בכשירות המבצעית של הבסיס, בהיקף ובחומרה שניתן היה לצמצם. נדרש היה להגביר את ההיערכות בבסיס למזג האוויר קשה מוקדם יותר, האיחור יצר נזק גדול יותר".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
שימוש לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות היוצרים

בעקבות ההצפות בבסיס חצור הוצפו הדירים התת-קרקעיים בהם היו המטוסים. שמונה מטוסים הוצפו ונפגעו, ונגרם נזק נוסף לתשתיות ולאמצעי לחימה. הערכת הנזק הראשונית לציוד ולתשתיות נאמדת בסכום של כ-30 מיליון שקלים. בשבועות האחרונים חיל האוויר ביצע פעולות להחזיר את המטוסים לכשירות מבצעית. חמישה מטוסים חזרו לפעילות מבצעית מלאה ושלושה מטוסים נוספים מטופלים ביחידת האחזקה האווירית וישובו בסיום הטיפול לפעילות.

עוד צוין בתחקיר שלמרות ההיערכות הלקויה למזג האוויר הגשום, בעת ההצפה פעלו אנשי הבסיס בתנאי סביבה מורכבים וביצעו את הפעולות הנדרשות. מפקד חיל האוויר ציין כי ניכרה נחישות ואינטנסיביות של אנשי הבסיס לצד התגייסות של כוחות צה"ל אחרים "הראויה להערכה מעת ההצפה. בכך צומצם היקף הנזק וקוצר משך הזמן של הירידה מכוננות מבצעית".

בחיל האוויר הודו: "טעינו בעיתוי פרסום האירוע לציבור, וכי נכון היה לעשות זאת מוקדם יותר".

בחיל האוויר הודיעו כי מפקד בסיס חצור, קצין בדרגת אל"מ, לוקח אחריות על המחדל והוא יסיים את תפקידו בימים הקרובים. כמו כן הוחלט בחיל האוויר על מהלכים פיקודיים נוספים, ביניהם נזיפה פיקודית למפקד הטייסת שמטוסיו נפגעו, מפקד טייסת תחזוקה ומפקדת טייסת תעופה.

מפקד חיל האוויר סיכם את התחקיר וציין "כל תאונה ואירוע הינו בר מניעה ולפיכך גם אירוע זה. נדרש היה לפעול להוצאת המטוסים מהדת"קים טרם ההצפה, ולקיים הערכות בסיסית שונה. וכי נכון היה לעשות זאת מוקדם יותר".

Back to top button