צרכנות

מהי צוואה הדדית?

צוואה הדדית היא הסכם בין שני בני זוג. ההסכם יכול להיכתב כמסמך משותף או, לחלופין, בשני מסמכים נפרדים, בתנאי שההוראות זהות ומקבילות זו לזו. ההדדיות מבטאת את ערך השוויון. צוואה כזאת יכולה להיכתב על ידי זוג נשוי ו/או זוג שמוכרים כידועים בציבור.

הצוואה ההדדית מבטאת ומשקפת את ערך ההדדיות. הכתוב בצוואה מבטא את המהות, התוכן והאופן של חלוקת העיזבון- כסף ורכוש – זה לזה או לילדים. בצוואה ההדדית יכול להיכתב, לדוגמה, כי עם פטירת מי מבני הזוג יעבור העיזבון לזה שנשאר בחיים וכשהוא יילך לעולמו- העיזבון יועבר לילדים.

קיימים תנאים ברורים לביטול צוואה הדדית. על מנת להתוודע אל תנאים אלה חשוב ומומלץ להתייעץ עם עורך דין המומחה בתחום הצוואות ומכיר את החוקים לפני ולפנים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מדובר בנושא שעלול להיות מורכב ורגיש, כפי שכל דבר שקשור לכסף עלול להיות כזה. חשוב לדעת כי החוק מאפשר למי שעורכים צוואה לחזור בהם, להימלך בדעתם בכל זמן נתון, בין שמדובר בצוואה הדדית ובין שלא. מכאן נגזר העדר תוקף מחייב כל הוראת צוואה שמגבילה או אף שוללת את זכותו הבסיסית של המצווה לשנות את הכתוב בצוואה או אף לבטל אותה כליל.

הואיל וכאמור ההדדיות היא ערך יסוד המונח בבסיס קיומה של צוואה הדדית, רשאים בני הזוג להוסיף או לגרוע ממנה סעיפים שונים בהסכמה הדדית, כפי שכל הסעיפים הכלולים בה צריכים להיות מושתתים על הסכמה זו.

בין הדדיות לסימטריות

אין פירושה ומשמעותה של צוואה הדדית שהיא מחייבת סימטריה מוחלטת בתכניה. ההדדיות באה לידי ביטוי בכך שהיא צריכה להיחתם באותו מועד מוסכם מראש על שני הצדדים וכי התוכן של כל אחת מהצוואות ידוע לשני הצדדים ומוסכם עליהם. עם זאת, ייתכן שוני בין הצוואות, כגון: צוואה שבה מוריש מי מבני הזוג את רכושו לבן הזוג שנותר בחיים בעוד השני מוריש לילדים.

כאמור, צוואה הדדית מביאה לידי ביטוי את ערך הדדיות. עיגונה בחוק מקל על שני בני הזוג לקיים את הצוואה באופן המבטא ומשקף את הערך הזה. יתרון של צוואה זו הוא בכך שהיא מצמצמת את האפשרות ומצרה את צעדיו של מי מבני הזוג לשנות את הצוואה בעתיד.

מאחר שהחיים מורכבים ובעיקר דינמיים ומשתנים, טבעי שייווצר מצב חדש לאחר פטירת מי מבני  הזוג שנשאר בחיים. לדוגמה: כאשר מכירים בן/בת זוג חדשים וקושרים עמם קשר אישי בכלל וכאשר נישאים בפרט. נסיבות חדשות היוצרות מצב חדש, אשר לא ניתן היה לצפות אותו מראש, לתכנן או להיערך לקראתו מצדיק לפעמים שינוי צוואה.

בשורה התחתונה: בשל רגישות הנושא ועל מנת לנטרל, ככל שניתן, מצבים נפיצים- חשוב להכיר את הנושא ואת המשמעויות הנובעות ונגזרות ממנו היטב ולערוך צוואה הדדית כך ששני הצדדים לרבות הילדים ירגישו כי התהליך נעשה תוך רצון טוב, בהבנה ובהתחשבות מרביים ומיטביים.

המאמר נכתב בשיתוף משרד עו"ד עמית ורד, נוטריון ומגשר מוסמך.

 

Back to top button