צרכנות

מסך QLED לעומת מסך OLED – מה ההבדל ולמה זה חשוב?

למרות שהם חולקים שלוש מאותן אותיות באנגלית, אל תטעו: QLED ו-OLED הן שתי טכנולוגיות מסכים שונות מאוד זו מזו. שתי הטכנולוגיות מניעות כמה ממסכי הטלוויזיה האיכותיים ביותר בשוק, מבית היצרניות הגדולות והחזקות ביותר. יש הרבה שיקולים בבחירת הטלוויזיה המושלמת עבורכם, לכן עכשיו זהו הזמן הטוב ביותר לצלול פנימה להבדלים בין מסכי QLED לבין מסכי OLED ולהסבר מדוע ההבדל הזה חשוב עבור בחירת הטלוויזיה האיכותית ביותר.

אמ;לק: אם אתם רוצים תשובה פשוטה ומהירה לגבי איזו טכנולוגיה מנצחת בין QLED ל-OLED, אז נאמר כי שתיהן מאפשרות איכויות תמונה מצוינות שלא נראו כדוגמתן לפני כניסתן לשוק – אבל טכנולוגיית ה-QLED לגמרי מנצחת בנוק-אאוט ומספקת את איכויות התמונה הטובות ביותר, הבהירות הגבוהה ביותר, מגוון ודיוק הצבעים הגבוה ביותר ואת היכולות הדינמיות המובילות בתעשייה.

מה זה QLED

המשמעות הישירה של QLED היא Quantum Light-Emitting Diode, או בשם היותר פשטני, Quantum Dot, מה שמתורגם לעברית בפשטות ל"נקודות קוונטיות". בשפה יותר ברורה לרובנו, המשמעות של זה היא שטלוויזיית QLED עובדת בדומה למסכי LED רגילים, אלא שטכנולוגיה חדישה זו עושה שימוש בחלקיקים מוליכים למחצה בגודל ננומטרי (ממש ממש קטן!) הנקראים נקודות קוונטיות, וזה מאפשר להשיג שדרוג עצום בעומק הצבעים, בבהירות ובאיכות התמונה בכללותה. חלקיקי ה-QLED מייצרים אור שונה לפי גודל החלקיק, כך ניתן להשיג את הצבעים המדהימים של טלוויזיות אלו.

הודות ליכולת של מסכי QLED להגיע לרמות בהירות גבוהות מאוד, רמת הפירוט של התמונה והניגודיות – בכל פורמט שהוא – עולה פלאים. זה בתורו מספק איכויות תמונה חדשות בסטנדרטים של תוכן HDR, ברזולוציות עצומות של 4K וכיום גם 8K במסכים החדשים ביותר של סמסונג למשל.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לפרטים נוספים על מסכי טלוויזיה QLED >>  

טכנולוגיית QLED הומצאה ע"י חברת סוני בסביבות שנת 2013, אך הייתה זו דווקא היריבה מקוריאה, סמסונג, שפיתחה מסכי QLED משל עצמה ובשנים האחרונות היא מובילת השוק בקטגוריה מתפתחת זו, כולל הסכמי שיתוף פעולה ורישוי הטכנולוגיה מול יצרניות אחרות המייצרות מסכי QLED.

היישום של נקודות קוונטיות הוא בהחלט מרשים ומהפכני, אך טלוויזיית QLED עדיין פועלת כמו טלוויזיות LED אחרות – דרך תאורה אחורית של אלפי לדים קטנים המאירים את הפיקסלים של הנקודות הקוונטיות דרך כמה שכבות מיוחדות המרכיבות יחד מסך LCD איכותי במיוחד. העובדה שמדובר על פאנל LCD – משוכלל ומהפכני ככל שיהיה – משמעותה שבתוך המסך יש הרבה שכבות שונות שבעזרתן משיגים את איכויות התמונה של מסכי QLED, מכאן שטלוויזיות אלו בהחלט דקות, אך אינן יכולות להיות דקיקות בצורה קיצונית כמו שמסכי OLED יכולים להיות.

סמסונג היא יצרנית מסכי ופאנלי ה-QLED הגדולה בעולם ונחשבת הלכה למעשה לשחקנים המובילה בתחום זה. טלוויזיית ה-QLED הגדולה ביותר נכון למחצית 2020 היא בגודל של 98 אינץ'.

מה זה OLED?

המשמעות של OLED היא Organic Light-Emitting Diode (דיודה פולטת אור אורגנית), כאשר למרבה ההפתעה חלק ה-LED של מסכי OLED אינו קשור כלל לתאורה אחורית של נורות LED כמו במסכי LED רגילים או מסכי QLED. בעצם, הכוונה היא שבמסכים אלו כל פיקסל בודד הוא גם נורת LED קטנטנה – אך נורה שהיא מאוד דקה ומסוגלת להפיק גם אור וגם צבעים באלמנט יחיד. במילים אחרות, מסכי OLED אינם זקוקים לתאורה אחורית מכיוון שכל פיקסל מפיק את האור ולכן את הצבעים של עצמו – זה מה שמאפשר למסכים אלו להיות דקיקים במיוחד.

אופן הפעולה של מסכי OLED מאפשר להם להגיע לרמות איכותיות וגבוהות מאוד של תצוגת צבעים שחורים וכהים (למרות שמסכי QLED נכון לשנת 2020 כבר די מגיעים לאותה רמה בזכות שיפורים וחידושים בטכנולוגיה). בנוסף, בגלל שבמסכים אלו כל פיקסל מייצר עצמאית את האור והצבע של עצמו, מתקבלת זווית צפייה רחבה מאוד, עם מינימום פגיעה באיכות התמונה גם בזוויות גדולות (למרות שגם בנקודה זו מסכי QLED חדישים מציגים ביצועים כמעט זהים). מנגד, מסכי OLED לא מסוגלים להגיע לאותה רמת בהירות כמו מסכי QLED וגם מספקים ביצועים פחותים מבחינת עושר ועומק הצבעים.

נכון להיום, חברת LG הקוריאנית היא היחידה המייצרת פאנלים בטכנולוגיית OLED – הטובים ביותר הולכים לטלוויזיות שלה והיא גם מוכרת ליצרניות אחרות. טלוויזיית ה-OLED הגדולה ביותר מגיעה לגודל של 88 אינץ', כאשר באופן כללי יש לטכנולוגיה זו מגבלת גודל מהותית יותר לעומת התחרות של QLED.

ראש בראש QLED מול OLED

עכשיו כשאתם מבינים, באופן כללי, מה כל טכנולוגיה אומרת וכיצד מסכים אלו עובדים, הגיע הזמן להשוות בין מסכי QLED לבין מסכי OLED.

חשוב לציין כי עד לסוף שנת 2018, טכנולוגיית ה-QLED עדיין הייתה צעירה יחסית והצריכה שדרוגים ושיפורים כדי להוות אתגר לאיכויות של מסכי ה-OLED – אך מאז ועד היום, כשאנו כבר בתוך העשור השלישי של שנות האלפיים, נעשתה התקדמות אסטרונומית בטכנולוגיית ה-QLED. כך, מסכי ה-QLED החדישים ביותר מספקים ביצועים מרשימים ביותר ואיכויות תמונה מדהימות, גם ראש בראש מול מסכי OLED מתקדמים ובעיקר מול מסכי QLED מעט ותיקים יותר.

מסכי OLED עדיין מציעים תצוגת שחור טובה יותר לעומת QLED. בגלל שב-OLED כל פיקסל הוא עצמאי מבחינת תאורה וצבע, כשיש צורך בתמונה כהה או אפילו שחורה לגמרי, הפיקסלים יכולים פשוט לכבות את עצמם. כאשר במסכי QLED הצגת שחור מצריכה עמעום החלק הרלוונטי במסך, וזה יותר קשה ליישום אופטימאלי. מבחינת זמני תגובה וקצב ריענון, המצב כיום בין שתי הטכנולוגיות הוא פחות או יותר תיקו – שתיהן מהירות מאוד!

אך כאשר מכניסים להשוואה פרמטרים של בהירות, ניגודיות, עומק ועושר צבעים, עיבוד תמונה, היכולת לשדרג תוכן HD לאיכות 4K או 8K, גודל מקסימלי, אורך חיים ובאופן כללי איכות התמונה – מסכי הQLED יוצאים מנצחים ומספקים חוויית צפייה ושימוש איכותית, סוחפת ומדויקת יותר.

 

 

תגובה אחת

  1. מרגיש כמו כתבה מוזמנת של סמסונג, כל אחד שמבין אפילו קצת בתחום יודע שאי אפשר להשוות את הOLED של LG לאף טכנולוגיה שיש היום בארץ מבחינת האיכות הצפייה וגם מבחינת הממשק

Back to top button