צרכנות

ייעוץ וייצוג משפטי בהליכי חקירה ושימוע לפני הגשת כתב אישום

הליכים פליליים לפני הגשת כתב אישום מוסדרים בפקודות ובנהלי משטרת ישראל ובהנחיות פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה.

פקודות ונהלי משטרת ישראל מסדירים את כל התנהלותה של הרשות החוקרת בשלב החקירה בהליך הפלילי, החל מקבלת התלונה וסיווגה, הטיפול בתלונה ובתיק החקירה, פעולות החקירה לרבות תיעוד החקירה, איסוף הראיות ואף תנאי חקירה הוגנים כגון הגבלת משך החקירה. הנחיות פרקליט המדינה והיועמ"ש אף הן מסדירות היבטים שונים בהתנהלות רשויות החקירה והתביעה מעניינים כגון פעולות דיבוב במסגרת חקירה סמויה, ועד עריכת שימוע לפני הגשת כתב אישום פלילי.

מדובר בעולם ומלואו של חוקים, פקודות, נהלים והנחיות, עולם הזר לחלוטין לחשודים הנקלעים לראשונה בחייהם לחדרי החקירות. הוסף על כך שלצד רשויות החקירה והתביעה עומדים חוקרים ותובעים מיומנים, משאבים ואמצעים רבים – שכולם גם יחד מעמידים את החשוד בעמדת נחיתות, ללא קשר לשאלה האם הוא אשם בחשד המיוחס לו.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בשעה משברית זו, בו נקלע אדם להליכים פליליים, הגורם היחיד שיכול לאזן את המשוואה הנוטה לרעתו של החשוד, שמגן על זכויותיו של החשוד ותומך בו, שמסייע לחשוד להתגונן בפני החשדות כנגדו ושומר על האינטרסים שלו – הינו עורך דין פלילי מקצועי. מכאן הצורך הקריטי להסתייע בשירותיו של עורך דין פלילי בשלב החקירה הפלילית והשימוע בטרם הגשת כתב אישום.

ליווי צמוד של עורך דין פלילי בהליך חקירה פלילית

עם הגשת תלונה במשטרה, תגבש המשטרה "תכנית חקירה", תבחר איזה ראיות לאסוף, איזה אמצעי חקירה להפעיל (כגון האזנות סתר או מעקבים), איזה עדים לחקור ואם התנהלה חקירה סמויה – תבחר המשטרה בעיתוי בו תעבור לחקירה גלויה מול החשוד.

במקרים רבים, כאשר יוזמן החשוד לחקירה באזהרה, או ייעצר (בהתאם לחומרת החשדות וטיב הראיות), כבר נאספו ראיות רבות לחובתו של החשוד. הוסף על כך שעל מנת להוביל את החשוד להודות במיוחס לו, מבצעים החוקרים תרגילי חקירה ומניפולציות שונות.

מתוך הנחה שבמצב דברים זה, בגפו, החשוד לא יקבל הזדמנות הוגנת להתמודד עם החשדות נגדו, הוענקה לכל חשוד זכות היוועצות עם עורך דין פלילי בשלב חקירה במשטרה, והשימוש בזכות זו לעולם לא יכולה לפעול לרעתו של החשוד (להבדיל מהשימוש בזכות השתיקה). לעולם אין סיבה לוותר על זכות ההיוועצות עם עורך דין ובמיוחד אין לוותר עליה בעצתם של החוקרים (המנסים "להרדים" את החשוד ולגרום לו לוותר על כלי ההגנה היחיד שהוענק לו להתמודדות עם החוקרים והחקירה הפלילית).

ייצוג משפטי בהליך שימוע פלילי – בקשה להימנע מהגשת כתב אישום

עם סיום החקירה הפלילית, מעבירה הרשות החוקרת לרשות התובעת את חומר החקירה. בעבירות מסוג פשע (ובכפוף למספר סייגים), עם העברת חומר החקירה, שולחת הרשות התובעת "מכתב יידוע לחשוד" שם נמסר לחשוד, כי בפרק זמן של 30 יום מיום קבלת "מכתב היידוע", פתוח בפניו להגיש בקשה להימנע מהגשת כתב אישום. שימוע לפני הגשת כתב אישום הינו שלב קריטי בהליך הפלילי; מדובר "בתחנה האחרונה" לפני העמדה לדין וניהול משפט פלילי כנגד החשוד, שעלול להפוך לנאשם עם הגשת כתב אישום נגדו.

תיקי חקירה רבים נסגרים בשלב השימוע הפלילי, כתוצאה מעבודה מקצועית של עורכי דין פליליים. השיקול המרכזי בשאלת הגשת כתב אישום הינו האם קיים "סיכוי סביר להרשעה". מדובר בשיקול משפטי ראייתי, על בסיס חומר החקירה שנאסף על ידי הרשות החוקרת, וחומרי הגנה שיבחר הסניגור להציג בשימוע. בטרם עריכת שימוע, על עורך דין פלילי לנתח את חומרי החקירה ולהחליט האם נכון לפרוס קווי הגנה במסגרת השימוע, שעלולים להוביל ל"מקצה שיפורים" מצד רשויות התביעה והחקירה. גם עורכי דין המוזמנים לשימוע פלילי לא מייצגים את עצמם, קל וחומר אזרחים ללא השכלה משפטית וללא ניסיון מקצועי במשפט פלילי.

סגירת תיק פלילי

כל מקרה ונסיבותיו; במקרים מסוימים, לא ימתין עורך הדין הפלילי לשימוע וכבר עם סיום החקירה הפלילית יגיש בקשת סגירת תיק פלילי לרשות הרלוונטית. במקרים אחרים, יפעל עורך הדין הפלילי לסגירת התיק הפלילי בשלב השימוע.

עושים את הבחירה הנכונה

משרד עורכי דין גיא פלנטר מעניק ייעוץ וייצוג משפטי לחשודים ולנאשמים בכל שלבי המשפט הפלילי ובכל רחבי הארץ. מייסד ומנהל המשרד, עורך דין פלילי גיא פלנטר, שירת בעברו בשב"כ וכתובע בפרקליטות ומלווה חשודים ונאשמים בהליכי חקירה ומשפט פלילי מזה למעלה משני עשורים.

על צוות המשרד נמנים עורכי דין מנוסים, יוצאי פרקליטות המדינה, הפרקליטות הצבאית, מצ"ח ושב"כ. לפרטים נוספים וליצירת קשר עם עורך דין פלילי: 03-7447448, חירום: 050-6664499.

ייעוץ וייצוג משפטי בהליכים פליליים בירושלים

באם אתם מחפשים עורך דין פלילי בירושלים, בין אם לליווי משפטי בהליכי חקירה, מעצר ושחרור בערובה או לצורך ייצוג משפטי בהליך שימוע פלילי, משפט פלילי או הליכי ערעור פלילי – משרד עורך דין פלילי גיא פלנטר מעניק ייעוץ וייצוג משפטי גם בירושלים ובסביבתה.

כתבה זו נכתבה בשיתוף פעולה עם אינדקס עורכי דין מובילים בישראל

 

Back to top button