מבזקיםפוליטי / מדיני

הערכה: בני גנץ יחתור להקמת ממשלת "סילוק"

המערכת הפוליטית נמצאת בטלטלה גדולה. אזרחי המדינה מוצאים עצמם מיואשים מהמצב והפלונטר שאליו נקלעה המדינה בשנה האחרונה ומתקשה לצאת ממנו, גם לאחר שלוש מערכות בחירות. היום כבר אף אחד לא אופטימי והאמון בפוליטיקאים כבר כמעט שאבד לחלוטין.

אז מה מצבנו עכשיו ומה הן האפשרויות?

לאחר פרסום 99% מקולות הבוחרים לכנסת ה-23, על אף שלא מדובר בתוצאות רשמיות וסופיות, גוש הימין מקבל 58 מנדטים, גוש המרכז-שמאל מקבל 55 מנדטים ומפלגת "ישראל ביתנו" בראשות אביגדור ליברמן מקבלת 7 מנדטים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בערב הבחירות, לאחר פרסום תוצאות המדגם, עלה נתניהו לבמה ונתן את הופעת "הניצחון" שלו, אלא שכבר אז, על אף שכל ערוצי החדשות הכתירו אותו כמנצח, היה אפשר להבין שאיננו המנצח, כי למען האמת אם נזכר בבחירות שהתקיימו באפריל 2019, מצבו היה אף טוב יותר עם 60 מנדטים לגוש הימין ולמרות זאת הוא לא הצליח להקים ממשלה. (תוצאות בחירות אפריל 2019: הליכוד – 35, ש"ס – 8, יהדות התורה – 8, איחוד מפלגות הימין – 5, כולנו – 4 – סה"כ = 60 מנדטים).

על פי תוצאות אלה, ליו"ר הליכוד בנימין נתניהו הסיכוי להרכיב ממשלה קלוש עד בלתי קיים. מנגד, ליו"ר כחול לבן בני גנץ הסיכוי טוב יותר אך הוא יצטרך לעבוד מאוד מאוד קשה על מנת לחבר את כולם לתמוך בממשלה בראשותו עם 62 מנדטים, שתכלול למעשה את ליברמן שלאורך כל הבחירות הבטיח וחזר על זה שוב ושוב שלא יתמוך בממשלה שתישען על הרשימה המשותפת גם אם תתמוך מבחוץ, ומפלגת הרשימה המשותפת שבעצמה איננה מעוניינת לשבת או לתמוך בגנץ בשל חוסר העמדה שלו בעניין תוכנית המאה. "לא נתמוך בבני גנץ אם לא יתנער מתכנית טראמפ" אמר בחודש שעבר יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה.

כולנו מכירים את הדיבורים וההבטחות שלפני הבחירות, כאלה שהן ללא כיסוי וזה כולל את כולם בלי יוצא מן הכלל. לכן, אם נתעלם מהבטחות הבחירות, בפני גנץ עומדת אופציה אחת בלבד וייתכן מאוד שבסופו של דבר לא תהיה לו ברירה והוא ילך בכיוון זה כשהמטרה, וזה כבר ברור לכולם – לסלק את ביבי מ"כס ראשות הממשלה". אם לא ילך על זה או שהמהלך ייכשל, אז הבחירות הרביעיות כבר ממש פה, מעבר לפינה.

צילום: חיים צח, לע"מ / דוברות כחול לבן

המפלט היחיד של גנץ להזיז את נתניהו מ"כס" ראשות הממשלה

גנץ יכנס את כל ראשי מפלגות הגוש מרכז-שמאל (כחול לבן – 33, המשותפת – 15, העבודה-גשר-מרצ – 7 – סה"כ = 55 מנדטים) ומפלגת ישראל ביתנו עם 7 מנדטים (כולם יחד 62 מנדטים), וינסה לשכנע אותם לחבור יחד להקמת ממשלה לפרק זמן מוגבל שמטרתה כאמור, החלפת השלטון בישראל. עם הקמת ממשלה כזו הוא ינסה להעביר שני חוקים שישאירו את נתניהו "מחוץ למשחק" – חוק המגביל כהונת ראש ממשלה לשתי קדנציות, וחוק נוסף המונע מח"כ שעומד כנגדו כתב אישום להיות מועמד להרכבת ממשלה. לאחר שחוקים אלה יאושרו, נתניהו, כאמור כבר לא יוכל להיות ראש ממשלה, אז תתפרק הממשלה הזמנית וגנץ יפעל להקים ממשלה יציבה בישראל עם מפלגות נוספות שהיו נאמנות "רק לנתניהו".

כבר נשמעו התנגדויות למהלך שכזה. בתנועת אומ"ץ אמרו כי "להבנתה של תנועת אומ״ץ אין לשנות חוק יסוד אלא לאחר בחינה יסודית של הנושא, שיקול דעת והעברת הליכי חקיקה בכל השלבים הראויים לשינוי חוק היסוד ואין לעשות זאת במחטף קצר ומיידי ובוודאי לא בהליכי חקיקה מזורזים, זאת גם אם יש לכך רוב לכנסת. במקרה האמור, הגשת עתירה לבג"ץ הינה הדרך הנכונה והסבירה להחליט האם חבר כנסת שתלויים ועומדים נגדו כתבי אישום יכול להרכיב ממשלה הן מהבחינה המוסרית המשפטית והחוקתית."

בתנועת אומ״ץ מציינים כי "הגם שתנועת הליכוד והעומד בראשה תמכו בחוק כזה בעבר, כאשר היה מדובר בראש הממשלה דאז אולמרט, מכאן שתנועת אומ"ץ עדיין סבורה כי יש לחוקק חוק כזה לאחר בחינה מעמיקה ועניינית תוך שמיעתם של כל הגורמים הרלוונטיים."

גם בתנועה לאיכות השלטון הביעו התנגדות ואמרו כי "קידום חוק פרסונלי שימנע מנתניהו להרכיב ממשלה הוא פגיעה בלב העקרונות הדמוקרטיים. אין לשנות את חוק יסוד הממשלה בהליך בזק בטרם התייצבה כנסת וממשלה. הדבר אף עלול להוות תקדים מסוכן להמשך, ולפגוע בלב העקרונות הדמוקרטים של מדינת ישראל."

התנועה לאיכות השלטון שלחה ביום חמישי מכתב ליו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין ולח"כ עופר שלח בדבר הפרסומים על כוונתם של ח"כ שלח וגורמים נוספים לקדם חוק פרסונלי בכנסת הנוכחית, אשר ימנע מח"כ בנימין נתניהו ליטול את תפקיד הרכבת הממשלה.

לטעמה של התנועה, כותבים עורכי הדין תומר נאור והידי נגב, קידום מהלך המבקש לתקן את חוק יסוד-הממשלה בהליך בזק, אינו יכול לעמוד. הליך חקיקה, ועל אחת כמה וכמה כשעסקינן בחקיקת חוק יסוד, ובנושא שנוי במחלוקת, נדרש לעבור הליך חקיקה תקין, הכולל שיח ובחינה מדוקדקים.

עוד כותבת התנועה כי אין לשנות את חוק יסוד הממשלה בהליך בזק בטרם התייצבה כנסת וממשלה. הדבר אף עלול להוות תקדים מסוכן להמשך, ולפגוע בלב העקרונות הדמוקרטים של מדינת ישראל.

שינוי חוק יסוד הממשלה, בעת הזו, משנה את כללי המשחק "תוך כדי המשחק", ומקדם חקיקה פרסונלית, הפוגעת במועמדים אחרים ובמרקם הדמוקרטי, פוגעת באופן אנוש בעקרון שלטון החוק, פוגעת באמון הציבור בנבחרי הציבור ומותירה בלבו ספק בהיותם נאמניו של הציבור ואף פוגעת באופן קשה ביותר באמון הציבור במערכת המשפט ואכיפת החוק.

עו"ד תומר נאור, ראש האגף המשפטי בתנועה אמר: "אנחנו דורשים מחברי הכנסת לפעול בדרך שתחזק את הממלכתיות, תבטיח את יסודות הדמוקרטיה, ותחזק את אמון הציבור במערכת אכיפת החוק ומערכת המשפט בישראל, ובנבחרי הציבור, ולא לקדם חקיקה פרסונלית זו בעת הזו, טרם התייצבה כנסת קבועה תחת ממשלה קבועה."

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

 

גם בנימין נתניהו בעצמו הגיב ואמר: "עכשיו מנסים לגנוב את הבחירות האלה בשתי צורות. דרך אחת זה לחוקק חוק אנטי דמוקרטי שלא קיים בספר של אף דמוקרטיה, אפילו לא קיים באיראן. מנסים לפסול פרסונלית ורטרואקטיבית מועמד שכבר נבחר. לא יאומן. והדרך השנייה זה על ידי הונאת הבוחר – בני גנץ במהלך כל מסע הבחירות וגם 24 שעות לפני פתיחת הקלפיות הבטיח שהוא לא יקים ממשלה שתהיה תלויה בדרך כלשהי ברשימה המשותפת, בתומכי הטרור, במכפישי חיילי צה"ל".

תגובה אחת

  1. ניתוח מקצועי ומעמיק. הלוואי וגנץ יצליח במהלך הזה ויגאל סוף סוף את ישראל מהייסורים הפוליטיים… אם נתניהו היה רוצה בטובת העם, ומספיק שהיה מקשיב לעצמו, לדברים שהוא אמר שראש ממשלה לא יכול לכהן יותר מ-2 קדנציות וראש ממשלה ששקוע עד צוואר לא יכול לקבל החלטות גורליות, היה קם כמו גבר אומר תודה לעם ישראל שנתן לו את המנדט להיות ראש ממשלה במשך עשור ויעזוב בכבוד!!! אני חושב שעדיף לו כי אם גנץ יצליח אז זו תהיה השפלה עבורו. אבל אולי שזה מגיע שמגיע לרודן כזה.

Back to top button