חדשות הארץמבזקים

נתניהו: אנחנו בעיצומה של מגיפה שישראל לא ידעה מאז הקמתה

הערב (חמישי) בשעה 20:00, בתום התייעצות בנושא נגיף הקורונה מסרו הצהרות לתקשורת ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הבריאות יעקב ליצמן, שר האוצר משה כחלון, שר החינוך רפי פרץ ומנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב.

ראש הממשלה נתניהו אמר בפתח דבריו כי "אנחנו בעיצומו של אירוע עולמי ואירוע לאומי שלא היה כדוגמתו בכל שנות קיומה של המדינה. כראש הממשלה שלכם אני חייב להציג בפניכם את העובדות כפי שהן ידועות לנו. אחת: ארגון הבריאות העולמי הכריז על הקורונה כמגיפה כלל עולמית. דובר ארגון הבריאות העולמי הצהיר ביממה האחרונה ואמר "נגיף הקורונה צפוי להתפשט לכל מדינות העולם. מדובר במגיפה שלא ידענו כמותה." וממשיך, "אין מקום אחד על פני כדור הארץ שחסין ממנו". שתיים: בשלב הזה אין חיסון לנגיף. והצפי הוא שגם אם ימצא חיסון זה ייקח זמן רב. זה לא עניין של ימים, זה לא עניין של שבועות והלוואי שהייתי יכול להגיד לכם שזה עניין של חודשים. שלוש: הנגיף מתפשט בטור גיאומטרי – תחילה הוא מתפשט לאט ואז במהירות עצומה." אמר נתניהו והסביר, "אדם אחד מדביק שני אנשים, כל אחד מהם מדביק שניים נוספים, ארבעה מדביקים שמונה, השמונה שישה עשר, השישה עשר מדביקים שלושים ושניים, שלושים ושניים….שישים וארבעה…שישים וארבעה… מאה עשרים ושמונה וכן הלאה, וכן הלאה בקצב הולך וגדל. הקצב של ההדבקה בטור גיאומטרי איננו אחיד והוא עולה לגבהים עצומים ".

נתניהו ציין כי המצב הזה קורה באיטליה ומתחילים לראות כעת גם בספרד, מצבה שמאבדים עליו שליטה. "באיטליה נמנו עד היום כ-700 מתים, תיקן אותי מנכ"ל משרד הבריאות שכבר כמעט אלף. נקודה רביעית: צפי התמותה הוא בין שניים לארבעה אחוזים מכלל הנדבקים – זהו שיעור תמותה גבוה מאוד" הדגיש נתניהו והבהיר, "זו מגיפה אמיתי".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"ידידתי כנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, היא כימאית, אישה מאוד שקולה, מאוד אנליטית, העריכה שבגרמניה בין 60 ל-70 אחוזים מכלל האוכלוסייה – ידבקו בנגיף הקורונה, אם היא צודקת, מדובר בכ-50 מיליון בני אדם. עכשיו כיוון ששיעור התמונה הוא בין שניים לארבעה אחוזים, תעשו לבד את החשבון של המספר האפשרי של המתים שימותו מהמחלה. מדובר במספרים גדולים מאוד." אמר נתניהו והסביר כי "אצלנו גם כן חלילה זה עלול להגיע למספרים גדולים ולכן אנחנו מצווים לעשות הכל כדי שזה לא יהיה".

נתניהו המשיך כי "המגיפה האחרונה שאפשר להצביע עליה שהיתה דומה במאפיינים שלה של מה שקורה עכשיו היא מגיפת השפעת הספרדית שהשתוללה בעולם ב-1918 – עשרות מיליוני בני אדם מתו ממנה וזה בזמן שאוכלוסיית העולם הייתה רבע ממה שהיא היום – אוכלוסייה קטנה ועשרות מיליוני בני אדם מתו ממנה".

נתניהו הדגיש כי "היעד העליון שלנו הוא להאט ככל האפשר את קצב ההדבקה. כך נוכל להרוויח זמן יקר. ראשית, לצמצם את מספר החולים. לטפל בחולים שחלו באופן כזה שמערכת הבריאות לא תקרוס ותוכל לטפל בה. ושלוש, להרוויח זמן יקר כדי למצוא חיסון לנגיף על ידי מיטב המוחות בארץ ובחוץ לארץ".

נתניהו הדגיש כי התקבלו שורה של החלטות: "היינו הראשונים שחייבנו כל מי שבא מכל מקום שהוא בעולם – בבידוד של שבועיים, הטלנו חובת בידוד על מי שנמצא בסיכון להדבקה, מנענו התכנסויות של יותר מ-100 אנשים – וגם מזה אני מבקש שתימנעו ככל האפשר מהתכנסויות בכלל. הקצבנו 10 מיליארד ש"ח לעזור לעסקים שנפגעו מהקורונה ולחזק את מערכת הבריאות שלנו ומערכות קריטיות אחרות…"

בהמשך הדגיש נתניהו כי חשוב לשמור על מרחק אחד מהשני, "שמירה המרחק היא כל כך חשובה זה עניין של הרגל, זה יכול לעצור באופן מהותי את קצב ההדבקה. היום במסגרת שמירה המרחק אנחנו נוקטים צעד חיוני נוסף – אנחנו סוגרים את בתי הספר ואת האוניברסיטאות. אנחנו עושים זאת בשיקול דעת תוך כדי דיונים אינסופיים – זו ההחלטה שלנו היום. ההחלטה הזאת איננה כוללת חינוך מיוחד, פנימיות, נוער בסיכון וכרגע איננה כוללת פעוטונים וגני ילדים אנחנו ניתן לכך פתרונות בהמשך".

בסוף דבריו קרא נתניהו להקמת ממשלת חירום לאומית, "אני קורא להקים ממשלת חירום לאומית, עכשיו, עוד הערב, בלי שום היסוסים, בלי שום דחיות. זאת תהיה ממשלת חירום לתקופה מוגבלת ויחד נילחם להציל את חייהם של רבבות אזרחים. אנחנו חייבים לשים בצד את הפוליטיקה, אחר כך יהיה זמן. נחזור בדיוק לנקודה שאנחנו נמצאים בה. אבל כרגע מה שנדרש זה אחריות לאומית ואישית שגוברת על כל שיקול אחר. נטפל במשבר בכוחות משותפים מתוך אמון בינינו שרק דבר אחד צריך לעמוד לנגד עינינו – טובתה של מדינת ישראל, בריאותם וחייהם של אזרחי ישראל".

,

Back to top button