מבזקיםפוליטי / מדיני

ישראל ביתנו הגישה הצעת חוק להדחת נתניהו מראשות הממשלה

סיעת ישראל ביתנו, עם השבעת הכנסת ה-23 הגישה לפני זמן קצר (שני) הצעת חוק הפסקת כהונה של ראש ממשלה בממשלת מעבר שהוגש נגדו כתב אישום.

באחד הסעיפים של הצעת החוק נכתב: "הכנסת רשאית, בהחלטה ברוב חבריה שתתקבל בהצבעה חשאית, להחליט כי תופסק כהונתו של ראש ממשלה המכהן מכוח רציפות הממשלה כמור בסעיף זה, מחמת הגשת כתב אישום נגדו בעבירה לפי אחד מהסעיפים 284, 290 עד 297 ו-414 עד 438 לחוק העונשין תשל"ז- 1977."

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "סעיף 30 לחוק יסוד: הממשלה עוסק ברציפות הממשלה. הסעיף קובע כי עם בחירת כנסת חדשה או בשל עילות נוספות המנויות בו, יפתח נשיא המדינה בהליכים להרכבת ממשלה חדשה על פי חוק יסוד זה. עוד קובע הסעיף כי עד לסיום הליכי הרכבת ממשלה חדשה, תמשיך הממשלה היוצאת במילוי תפקידיה עד שתיכון הממשלה החדשה (להלן: "ממשלת מעבר"). העיקרון הגלום בסעיף זה הינו הצורך ביצירת ודאות שלטונית והמשכיות, על מנת שלא יווצר ואקום שלטוני.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

סעיף 30 לחוק יסוד: הממשלה דן באפשרות שבה תוך כדי ממשלת מעבר תופסק כהונתו של ראש הממשלה (להלן: "ראש ממשלת מעבר") מהעילות המצוינות בסעיף וקובע כי במקרה כזה תקבע הממשלה שר אחר שהוא חבר הכנסת וחבר סיעתו של ראש ממשלת המעבר, לכהן כראש ממשלת המעבר בפועל עד שתיכון הממשלה החדשה."

נתניהו היום בטקס השבעת הכנסת. צילום: דוברות הכנסת, גדעון שרון

עוד נכתב בהצעת החוק כי "להבדיל מההסדרים הקיימים בחוק יסוד הממשלה בהם במקרה שבו מופסקת כהונתו של ראש הממשלה רואים את הממשלה כאילו התפטרה אף היא (ראה לעניין זה הפסקת כהונתו של ראש הממשלה מחמת עבירה עפ"י סעיף 18 לחוק יסוד: הממשלה, התפטרות ראש הממשלה עפ"י סעיף 19 לחוק יסוד: הממשלה, פטירת ראש הממשלה או שנבצר ממנו דרך קבע למלא את התפקיד על פי סעיף 20 לחוק יסוד: הממשלה וראש הממשלה שחדל להיות ח"כ עפ"י סעיף 21 לחוק יסוד: הממשלה), הרי שבתקופת ממשלת מעבר כמפורט בסעיף 30 לחוק יסוד: הממשלה, הפסקת כהונת ראש ממשלת מעבר לא מביאה להתפטרות הממשלה שהרי ממשלה הזו ממילא מתפקדת כממשלת מעבר, על מנת לשמור על רציפות הממשלה.

ביחס להפסקת כהונה של ראש הממשלה מחמת עבירה, קבעה הכנסת במסגרת הצעת חוק-יסוד הממשלה (ביטול והשבה) את ההסדרים המפורטים בסעיף 18 לחוק יסוד: הממשלה לפיהם במקרה של הרשעה בערכאה ראשונה רשאית הכנסת להעביר את ראש הממשלה המורשע עפ"י ההסדר המפורט בסעיף ואז יראו את הממשלה כאילו התפטרה גם. עוד נקבע כי ככל שפסק הדין נעשה סופי (קרי לאחר ערכאת ערעור) אזי תיפסק כהונתו של ראש הממשלה ויראו את הממשלה כאילו התפטרה גם. זאת נקבע ביחס כאמור לראש ממשלה שאיננו ראש ממשלת מעבר."

בהצעת החוק "מוצע לתקן את סעיף 30(ג) לחוק היסוד ולהוסיף הוראה לפיה ביחס לראש ממשלת מעבר, ממשלה אשר כאמור לא זכתה לאמון הכנסת והיא ממשיכה מכח עקרון הרציפות בלבד, רשאית כנסת בהתאם לעקרונות ההסדר הקיימים בסעיף 18 לחוק יסוד הממשלה ובשינויים הנדרשים, להפסיק את כהונתו של ראש ממשלת מעבר מחמת הגשת כתב אישום בעבירה לפי אחד מהסעיפים 284, 290 עד 297 ו-414 עד 438 לחוק העונשין תשל"ז – 1977.

באשר להליך הפסקת הכהונה מחמת הגשת כתב אישום כאמור, מוצע לקבוע הסדר הדומה במהותו להסדר הקבוע בסעיף 18 לחוק העוסק בהפסקת כהונה של ראש הממשלה מחמת עבירה ולקבוע כי הדיון בעניין זה יתקיים בוועדת הכנסת או בוועדה המסדרת לפי סעיף 2א' לחוק הכנסת תשנ"ד – 1994 ובכנסת, וכי ועדת הכנסת או הוועדה המסדרת כאמור והכנסת לא יחליטו בדבר העברת ראש הממשלה מכהונתו אלא לאחר שניתנה לו הזדמנות לטעון טענותיו לפניהן.

עוד מוצע כי ההצבעה בנושא זה בוועדת הכנסת ובכנסת תהא הצבעה חשאית. זאת על מנת להבטיח כי חברי הכנסת יצביעו לפי שיקול דעתם האישי ולא לפי שיקולים מפלגתיים ולחצים קואליציוניים."

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

תגובה אחת

  1. אלוהים ישלם לך בוגד שתול סוכן של הקרן החדשה להשמדת ישראל חובר למחבלים שמאלני שתול בימין שנים פרצופים נחשף

Back to top button