מבזקיםפוליטי / מדיני

היועמ"ש: הוראת צו בריאות העם אינה מונעת את פעילות הכנסת

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הגיב היום (ראשון) לעתירה שהוגשה לבג"ץ נגד יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין. בתגובה, שהוגשה באמצעות עו"ד נחי בן-אור ממחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, נאמר כי עמדת היועמ"ש היא שהחלת הוראת צו בריאות העם אינה מונעת, כאמור במכתבו של יו"ר הכנסת, את דיוני הכנסת ואת דיוניהן של ועדות הכנסת.

כמו כן, היועמ"ש לכנסת, עו"ד איל ינון, עמד בחוות דעתו על חשיבות הקמתה של הועדה המסדרת מוקדם ככל האפשר על מנת להתניע את עבודת הכנסת החדשה, ועניין זה תואם את עמדתו של מנדלבליט בדבר הצורך החיוני לאפשר קיום פיקוח פרלמנטרי על עבודת הממשלה, דווקא בעת הזו.

היועמ"ש לכנסת, עו"ד איל ינון ציין בעמדתו כי הוא סבור שבבסיס העניין מונחות שתי הנחות יסוד: "האחת, היא כי יו"ר הכנסת הוא בעל הסמכות לקבוע את סדר היום של הכנסת ונתון לו מרחב מסוים של שיקול דעת בקביעת סדר היום, בכפוף לכללים המנחים הקבועים בסעיף 25 לתקנון הכנסת. השנייה, כי בקשה לבחור יו"ר כנסת קבוע בתחילת כנסת חדשה עולה בקנה אחד עם סעיף 20(א) לחוק-יסוד: הכנסת, על אחת כמה וכמה כאשר סיעות המונות 61 חברי כנסת תומכות בבקשה זו."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עוד הוסיף עו"ד ינון, "כאן המקום לציין כי לאורך השנים, למיטב ידיעתנו, לא התעורר קונפליקט בין שתי הנחות יסוד אלה ולא הייתה מחלוקת של ממש באשר למועד בחירת יו"ר הכנסת. ניתן לתלות את הסיבה בכך שמאז קום המדינה, ואף שהדבר אינו מתחייב מההסדר המעוגן בחוק היסוד, יו"ר הכנסת הקבוע תמיד נמנה עם סיעות הקואליציה, לרוב עם הסיעה שראש הממשלה נמנה עמה, וכי הבחירה ביו"ר הכנסת נעשתה בשעה שחברי הכנסת יכלו להעריך במידה גבוהה של סבירות מה יהיה הרכב הקואליציה והאופוזיציה."

"עוד יש להביא בחשבון" מציין היועמ"ש לכנסת, "כי ההסדר הנורמטיבי הקיים כיום אינו מאפשר העברה מכהונה של יו"ר כנסת קבוע, אלא בנסיבות מצומצמות שבהן רוב של 90 חברי כנסת קבעו כי "אין הוא ראוי לכהונתו מחמת התנהגות שאינה הולמת את מעמדו" (סעיף 8(א) לחוק הכנסת, התשנ"ד-1994). לכן, אם ייבחר יו"ר כנסת בעת הזו, לא ניתן יהיה להחליפו גם אם בסופו של יום, סיעתו תימנה עם סיעות האופוזיציה.

מנגד, מצב בו מכהן יו"ר כנסת שלא נבחר ומכהן רק מכוח עיקרון הרציפות בתקופה הרגישה שבה קיימת אי בהירות באשר להרכב הקואליציה והאופוזיציה העתידיות, והמנדט להרכבת הממשלה נתון בידי מועמד הנהנה מתמיכה של 61 חברי כנסת שיו"ר הכנסת הזמני אינו נמנה עליהם, עלול להוביל לתוצאה שבה הרוב הנוכחי בכנסת יתקשה לקדם מהלכים שהוא חפץ בהם."

צילום: דוברות הכנסת

לסיכום מציין עו"ד ינון כי "לאור האמור לעיל, עמדת היועץ המשפטי לכנסת היא כי אין מקום לחרוג מהנוהג המקובל בכנסת לפיו יש ליו"ר הכנסת שיקול דעת בקביעת סדר היום של מליאת הכנסת. ואולם, היות שהמועד שמצוין במפורש בסעיף 2(ב) לתקנון (מועד כינון הממשלה) הוא מועד אחרון, ובהתחשב בכך שיו"ר הכנסת המכהן מכוח עקרון הרציפות מחזיק בתפקידו זה כ"פקדון זמני" עד לבחירת יושב ראש קבוע לכנסת, ורוב מקרב חברי הכנסת מבקשים כי הכנסת תבחר יו"ר קבוע באופן מיידי, מרחב שיקול הדעת הנתון ליו"ר הכנסת בכל הנוגע לדחיית מועד זה, ככל שחולף הזמן, צריך להיות מצומצם יחסית."

היום בשעה 16:00 ידונו שופטי בג"ץ בעתירות שהגישו כחול לבן והתנועה לאיכות השלטון נגד יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, בדרישה לאלץ אותו לכנס לאלתר את מליאת הכנסת על מנת לקיים הצבעה על החלפת יו"ר הכנסת והקמת הוועדה המסדרת.

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

תגובה אחת

Back to top button