מבזקיםצרכנות

הבנקים מקלים על תשלומי המשכנתאות, אך מה עם מי שמשלם שכר דירה?

לאחרונה פקד את המשק משבר כלכלי שלא היה כמוהו בתולדות ישראל. יותר מ-18% נרשמו לקבלת דמי אבטלה וחלקם בני אותה משפחה. כיצד ישלמו את שכר הדירה? מאמר זה יסקור את ההקלות שניתנו בתשלומי המשכנתאות ואת זכויותיהם של שוכרי הדירות והאופציות הנותרות בידם.

משבר נגיף הקורונה

הגעתו של נגיף הקורונה לארץ גרמה לטלטלה במשק וכל תחומי חיינו השתנו ללא היכר. מבחינה כלכלית, הראשונים שנפגעו היו חברות התעופה וסוכני הנסיעות, מה שהביא לפיטורי עובדים המוניים והוצאתם לחופשה ללא תשלום. ככל שגברו ההנחיות, יותר ויותר משפחות מצאו עצמן ללא עבודה ופקדו את לשכות התעסוקה כדי לקבל דמי אבטלה. משפחות רבות וביניהן מקרים שבהם שני בני הזוג הוצאו לחופשה ללא תשלום או פוטרו, החלו להיכנס ללחץ כלכלי בנוסף ללחץ הנפשי בו הן נתונות. לפיכך, ניתנו הקלות למבקשי דמי אבטלה ודחיות לתשלום ביטוח לאומי ומס הכנסה לעצמאים. בשל העובדה שאין זה ברור מתי המשבר יסתיים, משפחות רבות תוהות כיצד ישלמו את התשלומים עבור משכנתאות, שכר דירה ואת החשבונות השוטפים. שלא לדבר על אוכל ותרופות, מעונות והלוואות קיימות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הקלות בתשלום משכנתאות בעקבות משבר הקורונה

בעקבות המשבר, הבנקים השונים מאפשרים הקלות בתשלומי משכנתאות כאשר בכל בנק התנאים הם שונים. לפיכך, הקפאת או דחיית תשלומי המשכנתא לתקופה של 3-4 חודשים ודחיית התשלום על הריבית והקרן יעזרו להקל על האזרחים. כמו כן, לא תיגבה עמלה על ההקפאה. חשוב לבדוק באותיות הקטנות מה התנאים בכל בנק מכיוון שישנם בנקים בהם ההקפאה כוללת ריבית נוספת ותשלומי הביטוח מוגדלים. הקלות נוספות שנותנים הבנקים הן לא לנקוט בהליכי גבייה נגד פיגורי תשלום קיימים ואף להגדיל את גובה המשכנתא ל-70% מערך הדירה בבנקים מסוימים. כפי שרואים הבנקים למשכנתאות באים לקראת לקוחותיהם בהבנת המצב בו נתון המשק למרות שלאחר הדחייה החזרי המשכנתא יהיו מוגדלים. אקט זה נותן מרווח נשימה ומקל על דאגות המפוטרים. אך מה יעשו שוכרי הדירות ומשכירי הדירות שההשכרה היא חלק מההכנסה שלהם?

מה יעשו שוכרי הדירות ומי זכאי להקלות?

על פי חוק של משרד הבינוי והשיכון ישנן אוכלוסיות הזכאיות לסיוע בשכר דירה עד לגובה 95% ובהתאם לאזור מגוריהם. הזכאים הם: חיילים בודדים, נפגעות אלימות, אסירים משוחררים, אזרחים ותיקים ושארים עם השלמת הכנסה, מקבלי נכות עד 75% וניצולי שואה מעל 49% נכות. כמו כן, משפחות חד הוריות, מקבלי מזונות מגיל 55 ומשפחות המקבלות הבטחת הכנסה. ובנוסף, משפחות שלפחות אחד מבני הזוג אינו ממצה השתכרות ומרוויח מתחת לשכר המינימום ומשפחות ששני בני הזוג מובטלים. על כן, משפחות שאינן זכאיות לסיוע בשכר הדירה מוצאות עצמן אחר חיפוש פתרונות יצירתיים. הם מבקשים מבעלי הדירות לדחות את תשלומי שכ"ד, מה שעלול להצטבר לחוב גדול יותר בהמשך, יש גם המבקשים הנחה בשכ"ד, מה שפחות רלוונטי לבעלי הדירות. מי שיש לו חסכונות, נאלץ לפתוח אותם, ישנם החוזרים לגור עם הוריהם או כאלו המקווים שבעלי הדירות יתחשבו בהם. בעלי דירות עם אמצעי יכולת יכולים להתחשב בשוכרי הדירות ולהפגין סולידריות, אך ישנם בעלי דירות שהם עצמם משלמים חשבונות, הלוואות ומשכנתאות ולכן שכר הדירה הוא חלק מההכנסה שלהם. בנוסף, גם בעלי דירות פוטרו או הוצאו לחל"ת וזוהי כרגע הכנסתם היחידה. לפיכך, בעלי הדירות יכולים להתחשב בדחיית תשלום שכ"ד או לעשות הנחה, אך זה פחות רלוונטי למי שזו הכנסתו היחידה או החלקית.

Back to top button