מבזקיםפוליטי / מדיני

מנכ"ל משרד הבריאות: בתוך שבוע נהיה עם כ- 200 חולים קשים

הוועדה לנושא נגיף הקורונה בראשות ח"כ עפר שלח התכנסה היום (חמישי) לדון במצב. חברי הוועדה הפנו שאלות למנכ"ל משרד הבריאות בנושא שסקר בפניהם את המצב ואמר כי הוא מעריך שבתוך שבוע נהיה עם כ-200 חולים קשים.

יו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח ביקש מהמנכ"ל בר סימן טוב להתייחס למחלוקות במשרדו ושאל "האם קצב העלייה הוא בגלל כמות הבדיקות או בגלל צמיחה אקספוננדיאלית וכמה באמת חולי קורונה יש. מתי תהיה לך את תמונת המודיעין שתאפשר משחק מאוזן יותר בין התחום הרפואי לכלכלי".

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב אמר כי "המטרה שלנו היא לכבוש את התחלואה ולהגיע למצב שאחרי חג הפסח נוכל לקחת קצת סיכונים. מספר שחושב לשים לב אליו- מספר החולים הקשים ועל קצב העלייה במספר החולים הקשים. אני מעריך שבתוך שבוע נהיה עם כ-200 חולים קשים ואנחנו מכוונים את ההיערכות והאסטרטגיה ליכולת לטפל בחולים הקשים."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בהתייחסו לבדיקת כשיעור מהאוכלוסייה במדינת ישראל אמר: "אנחנו היום כנראה מבצעים יותר בדיקות מכל מדינה אחרת ואנחנו בגישה של "בואו נבדוק כמה שיותר". יותר חשוב מכמה בדיקות בודקים, זה את מי בודקים".

צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

מנכ"ל משרד הבריאות: בזמן הקרוב יעמדו לרשותנו 2864 מכונות הנשמה

בהתייחסו לשאלת היו"ר ח"כ עפר שלח בנוגע למצב מכונות ההנשמה השיב כי "אחד הצירים המרכזיים שאנחנו עובדים בהם הוא נושא הציוד. יש לנו במלאי מעל כ-1500 מכונות הנשמה ששמישות וזמינות עכשיו. יש עוד מכונות הנשמה שאנחנו לוקחים מהצבא, יש עוד 70 במגזר הפרטי שנשתמש גם בהם. סה"כ יעמדו לרשותנו בזמן הקרוב 2864."

עוד אמר כי "יהיו 900-800 מכונות מהצבא שאני מקווה שיהיו זמינות. לצד זאת אנחנו עובדים על אלפי הזמנות. אנחנו לא יודעים להגיע כמה תוך זה יגיע. הדבר השני זה לייצר ייצור מקומי בארץ. מקווה שזה ייתן לנו עוד כמה מאות".

חברי הכנסת הפנו שאלות למנכ"ל משרד הבריאות:

ח"כ צבי האוזר (כחול לבן): "מתי החלה ההיערכות של משרד הבריאות להתמודדות עם נגיף קורונה? מה היה מצבת המכונות הנשמה? האם יש ציוד נוסף או חוסרים באותו סל שמאפשר החייאה של בן אדם מעבר לנושא מכונות ההנשמה? מה הייתה מצבת מכונות ההנשמה מיום שהתחלתם להיערך?".

ח"כ מירב כהן (כחול לבן): "ברור שאנחנו בצונאמי לאומי, אבל אני בתחושה שאין פה היערכות. בדיור מוגן נופים בירושלים מה-9 במרץ ביום בו אובחנה העובדת כחולה ועד היום לא נערכו עדיין בדיקות לכל הדיירים וציוד המיגון שם בקושי קיים"

ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו): "אנחנו נמצאים באירוע הזה מחודש פברואר, אז היה מספיק זמן גם להיערכות. לעניין מכונות ההנשמה – אספנו נתונים, יש פה מספרים שמתקבלים מכל עבר, אני כבר לא יודעת מה האמת. ההיסטריה שאנחנו רואים זאת תוצאה של הפקרות של שנים רבות אחורה, יש אנרכיה, ואף אחד לא יודע מה קורה".

ח"כ מיקי לוי (כחול לבן): "מה עושים מחר בבוקר עם נופים? האם אנחנו דנים אותם למוות?"

המנכ"ל בר סימן טוב השיב: "ביחס לנופים-אנחנו נדגום את אוכלוסיית הקשישים בצורה מלאה. התחלנו להיערך ב-20.1. עד אז היה מדובר באירוע נקודתי בסין. האירוע הזה הוא צונאמי שאי אפשר להיות ערוכים אליו, אני יכול לעבור אתכם חזית אחר חזית ולדבר אתכם על החוסרים שלנו. עם שפעת פנדמית היינו יודעים להתמודד היטב. זה משהו שלא היה כמותו בעת המודרנית. זה אומר שאנחנו נערכים לרוב הדברים תוך כדי תנועה. זה צונאמי, ועם צונאמי מתמודדים לא באמצעות בניית שובר גלים, אלה מפנים את החוף".

צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

היו"ר ח"כ עפר שלח לראש המל"ל בביקורת חריפה: "ככה לא מנהלים מטה. אין פה מטה ואין פה פיקוד"; ח"כ אילת שקד: מה אסטרטגיית היציאה? ;ראש המל"ל בן שבת: "אנחנו מתארגנים תוך כדי, זה לא שיש תכנית מגירה לגבי איך מתמודדים עם הקורונה"

היו"ר ח"כ עפר שלח: "כל תשובה יותר מעוררת דאגה מקודמתה. צר לי שאני צריך להסביר לכם את זה בפורום הזה, מה שהיה צריך להיות זה שטובי אנשי התקשורת במדינת ישראל ישבו אצלכם וינהלו אסטרטגיה תקשורתית, לא חשוב מי עומד על המיקרופון. הדיון הוא על מי מנהל את כל האירוע של תקשורת באירוע. איפה מוקדי הפניות? כולל מוקדים בשפות שונות? ניהול של מטה זה לא שקודקוד עומד בטלוויזיה ומסביר, ככה לא מנהלים מטה. אין פה מטה ואין פה פיקוד".
עוד אמר היו"ר שלח כי "בשנתיים האחרונות, היה תהליך שרח"ל איבדה מסמכויותיה לטובת פיקוד העורף. האם לא נדרש להעביר את השליטה לפיקוד העורף בשלב יותר מוקדם".

ח"כ איילת שקד (ימינה): מה אסטרטגית היציאה מהאירוע? אם מדינות אחרות בעולם עושות מסה של בדיקות בשביל לשחרר את המשק, מה אנחנו עושים? מה יקרה אחרי פסח?

ח"כ מיקי חיימוביץ (כחול לבן): למה אין מסביר לאומי? דמות אחת שתסביר לציבור? האם אתם מקבלים נתונים גולמיים ממשרד הבריאות או נתונים כמו שהם פירשו אותם? עד כמה אתם מעורבים בנושא של הבאת ישראלים מחו"ל? האם נעשה מאמץ של המדינה להביא את הצעירים לארץ? ומדוע האירוע הזה שהוא ברמה הלאומית לא מועבר למשרד הביטחון?"

ח"כ תמר זנדברג (העבודה מרצ): "מי הגורם המתכלל של נושא ההסברה?"

ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו): "האם למל"ל יש סמכות להתעסק בנושא זה? למה אתם לא מעבירים את הטיפול לפיקוד העורף ולמשרד הביטחון לגופים כמו רח"ל?"

צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

ראש המל"ל מאיר בן שבת השיב לטענות ואמר: "אנחנו מתארגנים תוך כדי, זה לא שיש תכנית מגירה לגבי איך מתמודדים עם הקורונה. אם מישהו חושב שזה לא בסמכויות המל"ל, בעיני כן. האם כל השרים שותפים לכל החלטה ובכל עניין? לא. אי אפשר לנהל ככה מדינה. במטה ההסברה יש גם נציגים מהמגזר הערבי. אני לא מופקד על נושא ההסברה ולכן פחות מספק תשובות בנושא. פיקוד העורף כמו משרד הביטחון ערוכים לקבל את השליטה".

בהתייחסו לבדיקות אמר כי "יש דיון מקצועי בנושא, האם נכון להרבות בבדיקות בשלבים בהם אנחנו נמצאים. ראש הממשלה קבע יעדים ומשרד הבריאות עומד ביעדים הללו ואף יותר. כבר בסוף השבוע הזה נגיע ל 5000 בדיקות. לצד המסקנות שמגיעות אלינו ממשרד הבריאות, יש אצלנו תהליך חשיבה עצמאי על בסיס נתונים סטטיסטיים".

לגבי החזרת ישראלים השיב: "אנחנו מסייעים למשרד החוץ, והוא המוקד לפניות בנושא זה. אין כוונה למנוע חזרה של אזרחים ישראלים, אנחנו כן רוצים לצמצם את התנועה הכללית אך אנחנו לא חוסמים את כניסתם של ישראלים למדינתם. אין מדיניות שאומרת 'תישארו שם', ואין גם אמירה 'תבואו בהמוניכם'."

יגאל סלוביק ראש אגף לוט"ר בט"פ ועורף במל"ל: "סוגיית ההסברה כרגע מנוהלת על ידי המל"ל. אנחנו מבינים שצריך לרכז את האירוע במקום אחד והמל"ל מרכז את האירוע."

צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

תגובה אחת

  1. ואני חשבתי שכל התחבולות כדי להיות בוועדות, היו במטרת להתגייס למלחמה ולא להיות החוקרים שמחפשים להפיל את ביבי, דרך זה שלא היו מספיק מכונות הנשמה, בזמן שהוא היה שר הבריאות!!! חחחח… אתם כאלו קטנים !!!! תיהנו מהצלחותיו גם במלחמה הזאת ! שפלים!

Back to top button