צרכנות

גיבור על: על קולגן ותפקידיו השונים בגוף

קולגן הוא מרכיב חיוני לשמירה על גוף בריא ועור מתוח. מה תפקידיו של הקולגן? היכן הוא מיוצר ולמה חשוב לשמור על רמה גבוהה בגוף ככל שמתבגרים?

מאת: רויטל מור

קולגן הוא החלבון השכיח ביותר בגוף והוא נמצא בסוגי רקמות רבות. קולגן מהווה מרכיב משמעותי בעור ותורם לגמישותו של העור והצערתו, אך זה רחוק מלהיות תפקידו היחיד בגוף. כיום, בשיטת הנוטרי קוסמטיקה, אפשרי לצרוך את הקולגן כתוסף תזונה שמסייע לטפח את העור מבפנים. אפשרויות צריכה של קולגן: אבקה, כמוסות ועוד. הקולגן נמצא גם ברקמות נוספות בגוף: בקרנית העיניים, בציפורניים ובשיניים, בעצמות, גידים, מפרקים ושרירי הגוף, בעורקי הדם ואפילו במעיים. שמו של הקולגן מגיע מיוונית ומשמעו: מייצר דבק (קולה ביוונית הוא דבק). השם מגיע מאחד השימושים התעשייתיים הנפוצים של הקולגן – ייצור דבק. גם היום נעשה שימוש נרחב בקולגן כדבק רפואי למשל לצורך טיפול בכוויות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

היכן הקולגן מיוצר?

קולגן מיוצר בחלקים שונים בגוף, בעיקר על ידי תאים הנקראים פיברובלאסטיים אשר אחראיים על יצירת סינתזות חלבונים חוץ תאיות, במיוחד ברקמות החיבור. ישנם סוגים שונים של תאי קולגן, לפחות 16 מהם, הקיימים בגוף. ההבדל בין הסוגים השונים מתרכז במספר היבטים עיקריים: גודל התא, צפיפות הסיבים שבו ומידת גמישותו. התא הנפוץ ביותר (סוג 1) מהווה למעלה מ-90% מהקולגן שהגוף מייצר והוא מורכב מסיבים צפופים שאחראיים למבנה העור, העצמות, השיניים, רקמות החיבור והסחוסים. סוגים נוספים, צפופים פחות מצויים גם בשרירים, בכלי הדם, במעיים ובאיברים אחרים.

מה הם תפקידיו של הקולגן בגוף?

לקולגן תפקידים רבים, החל מיצירה ושמירה על מבנה דרך ניקוי ואיחוי. כאשר מדובר על רקמות החיבור, הסחוסים והמפרקים – שמירה על רמות קולגן גבוהות יכולה לעכב תופעות הזדקנות אשר גורמות לכאבים במפרקים, לדוגמה. לקולגן גם תפקיד חשוב בהדבקה – כך שהוא חיוני לתהליכי החלמה של העור והשרירים. בעת אימון להעלאת מסת שריר, לדוגמה, נגרמים קרעים קטנים בשרירים. קרעים אלו מתמלאים בעזרת הקולגן – דבר המאפשר הגדלת מסת השריר. גם לאחר פציעה, גם בשרירים וגם בעור – לקולגן תפקיד חשוב באיחוי והדבקה ולמעשה בהחלמה מפציעות.

גם במעיים, תפקידו כמדביק בא לידי ביטוי. הוא עשוי למנוע את תסמונת המעי הדליף על ידי הדבקה של חורים במעיים מהם דולפים חומרים לגוף ללא עיבוד קודם מתאים. בכלי הדם תפקיד הקולגן הוא להדביק אליו חלק מהמשקעים השומניים המצטברים עם השנים על דפנות התאים ולנקות בכך את כלי הדם.

תפקידו של הקולגן בא לידי ביטוי גם ביצירת מבני עצם חזקים ומניעת מצבים של עצמות שבריריות. הוא דוחה הידלדלות של צפיפות העצם שמתרחשת באופן טבעי עם הגיל, במיוחד אצל נשים.

למה חשוב לצרוך קולגן ככל שהמתבגרים?

קולגן הוא לא רק חלבון נחוץ ודרוש בגוף, הוא גם עובד קשה כך שיש צורך בייצור רציף של החלבון על מנת לשמור על בריאות הרקמות בגוף, צפיפותן וגמישותן. הבעיה היא שבמקביל להתדלדלות מאגרי הקולגן בגוף וברקמות, גם קצב ייצור הקולגן בגוף יורד עם השנים – גם מבחינת כמות הקולגן המיוצרת וגם מבחינת איכותו של הקולגן – צפיפות הסיבים שבו יורדת. לעומת גיל 20, בגיל 60 מיוצר 75% פחות קולגן בגוף.

תהליך ייצור הקולגן בגוף מתחיל משתי חומצות אמינו: גליצין ופרולין. התהליך נעזר בוויטמין C ובכמוית קטנות של נחושת. את הפרולין ניתן למצוא בכמויות נדיבות בחלבוני ביצים, נבט חיטה, מוצרי חלב, כרוב, אספרגוס ופטריות. גליצין מצוי בעיקר בעור ועצמות בע"ח.

באופן טבעי, צריכה גבוהה של סוכרים, עישון וחשיפה יתרה לשמש מעכבים את ייצור הקולגן.

קולגן באוכל

מקור טוב לקולגן באוכל הוא מציר עצמות. ניתן להכין ציר עצמות בקלות: קולים עצמות בתנור עד להשחמה, משרים ברבע כוס חומץ ומים לכיסוי מוחלט למשך חצי שעה. לאחר מכן מוסיפים ירקות שורש ותבלינים על פי הטעם, מביאים לרתיחה ומסירים מדי פעם את הקצף שנוצר. ממשיכים לבשל על אש קטנה, בתנור או בסיר בישול איטי במשך 12-48 שעות ומסננים. מדי פעם בודקים את כמות המים ומוסיפים במידת הצורך.

 

קולגן הוא חלבון חיוני לגוף. הוא ממלא תפקידים רבים ושונים: בריאות העצמות, השיער והציפורניים, איחוי פצעים, פעילות תקינה של רקמות החיבור והמפרקים וכמובן גם בריאות ומתח העור. עם הגיל, ייצור הקולגן בגוף מתמעט ואפשר להשלים את החסרים בלקיחת תוספי מזון או בצריכה קבועה של ציר עצמות.

Back to top button