מבזקיםפוליטי / מדיני

ח"כ שלח בוועדה לנושא הקורונה: קיבלנו נתונים מדאיגים מאוד

בדיון שהתקיים הבוקר (שני) בוועדה לנושא הקורונה בכנסת, ד"ר אורלי ויינשטיין אחראית על נושא הצטיידות מיגון ומכשירי הנשמה במשרד הבריאות הציגה את תמונת הרכש ואמרה: "יש לנו הזמנות ל-11,000 מכונות הנשמה, 7,400 מוניטורים ו-21,000 משאבות עירוי ואלו שלושת המכשירים העיקריים לחולה מונשם. קנינו 5,000 מכונות הנשמה נוספות כגיבוי. האתגר הגדול הוא שההזמנות יגיעו בזמן מקביל לצפי המונשמים. אנחנו נערכים לתרחיש שבו נצטרף להנשים 5,000 בני אדם ויש צפי לייצור מקומי של בין 7,000-4,000 מכונות הנשמה. אין עדיין תכנית סדורה של העברת המכונות מצה"ל לבתי החולים. ממתינים למידע מצה"ל בנוגע לכמה מכונות הם יוכלו להעביר לנו. הם עוד לא העבירו לנו את המספר. בנוסף, הצבא הציג לנו 2 פרויקטים של מכונות הנשמה אוטומטיות ואנחנו שוקלים את הנושא בכובד ראש".

יו"ר הוועדה ח"כ עפר שלח וח"כ אילת שקד (ימינה) הגיבו לדבריה בנוגע למכונות ההנשמה במערכת הביטחון ואמרו כי "בצה"ל אמרו שיש מאות מכונות הנשמה שהם מוכנים להעביר במידי."

צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

יו"ר הוועדה ח"כ עפר שלח אמר: "קיבלנו נתונים מדאיגים מאוד במהלך הדיונים: למרות שב-20 בינואר ארגון הבריאות הכריז שקיימת סכנת מגפה, עד היום לא נוספה מכונת הנשמה אחת. מדובר פה על זמן חירום, והתהליכים הבירוקרטים הרגילים צריכים לעבוד אחרת. האם יש הוראות מיוחדות שניתנו לך ממשרד הבריאות לגבי העברה תקינה של ציוד לנוכח המשבר הרפואי? כמה מסכות ומכונות הנשמה הגיעו וכמה צפויות להגיע בעתיד הקרוב? כמה מכונות הנשמה יהיו בישראל בעוד שבועיים/חודש? אם את לא זוכרת את המספרים זה רע מאוד, זה כמו שמפקד אוגדה לא ידע כמה טנקים יש לו."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

היו"ר ח"כ שלח הוסיף ודרש מד"ר ויינשטיין תשובות ברורות: "בז'רגון צבאי במערכת ההירארכית בארגוני הביטחון יש שאלה את מי "תולים" הבוקר. מי האיש שקם בבוקר וזה תפקידו שיהיו מכונות הנשמה ואז ידאג שבצה"ל יהיו מאות מכונות הנשמה שאפשר להביא ותהיה תכנית מאיפה לוקחים אותן ולאן מביאים. מי האיש הזה במשרד הבריאות?. מי ששומע אותנו נאחז בדאגה גדולה נוכח הדבר הזה. מיהו קצין מכונות ההנשמה?"

ד"ר ויינשטיין הגיבה לדבריו: "קשה לי לענות לך על שאלות בוטות כל כך. אני לא יכולה לענות לך את מי "תולים"."

אבי בוסקילה מנכ"ל "שראל", חברת הרכש במשרד הבריאות אמר כי "הכוונה היא שמרבית המכשירים שנצטרך יגיעו ב-7 שבועות הקרובים. בשלב הראשון המפעל ייצר בין 100-70 מכשירי הנשמה. וההיערכות היא להגיע לתפוקה גדולה יותר. אנחנו לא בונים רק על המנשמים בארץ. התחילו להגיע מנשים ובימים הקרובים נגיע לקצב של לפחות 100 מנשמים שיגיעו בשבוע. אנחנו מוצפים באלפי פניות של גורמים לא מקצועיים שרוצים למכור לנו מכונות הנשמה".

צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

אבי דדון, ראש מנהל הרכש במשרד הביטחון: "מפעל פלייט מסוגל כיום לייצר 60 מכונות בחודש. הציפייה היא שהם יוכלו לעלות לקצב של 600 מכונות בחודש".

נועה היימן, רכזת בריאות באגף תקציבים משרד האוצר: "4.7 מיליארד ₪ הועברו למשרד הבריאות עבור התמודדות עם המשבר. 3.2 הועברו כדי לבצע רכש של ציוד הנשמה ומיגון. אין כרגע מגבלת תקציב שמעכבת רכישת מכונות".

ח"כ אילת שקד (ימינה): "מה קרה להצעות משרד הביטחון למכונות הנשמה? חייבים שיתוף פעולה מלא עם הצבא ואפנה לשר הביטחון לספק למשרד הבריאות את הנתונים המדויקים".

ח"כ אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת): "הבדיקות כמעט ולא מתקיימות בחברה הערבית". אתמול התבשרנו שיפתחו מרכזי בדיקה, מקווה שזה יקרה מהר למרות הבירוקרטיה. נושא המוכנות ומכונות ההנשמה – בכל הפריפריה בישראל רמת המוכנות לא גבוהה. בנצרת יש בית חולים שמתמחה בטיפול בילדים ויש ברשותו רק מכונת הנשמה אחת."

ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו): "אתמול פורסם שאיזשהו פילנטרופ רכש 20,000 מסכות ב-400,000 ₪. אתמול דיברנו על כך שאנשי צוות רפואי רוכשים מסכות לעצמם. יש פה בלאגן, אין ראש פיקוד שמנהל את העניין. היועצת המשפטית של הוועדה בדקה ועדכנה אותי שלמל"ל אין סמכות חוקית לנהל את המשבר. אם רוצים שהם ינהלו הם צריכים לקבל מנדט באופן רשמי מהממשלה. יש לנו הרבה משאבים, יש מפעל שיודע לייצר מכונת הנשמה ב-1000 דולר מתוצרת הארץ שיכול לספק לנו מכונות."

צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת): "יש בעיה בחברה הערבית- מצד אחד יש תת בדיקת מצד שני אין יוזמה ממי שחושד שצריך להיבדק להתקשר ל-101. ל תחנת בדיקות ניידת בוואדי ערה. מחר תיפתח תחנה בטמרה. בעוד כמה ימים תיפתח באחד היישובים בנגב."

ח"כ יואב סגלוביץ' (יש עתיד תלם): "כמה מכונות הגיעו לארץ מאז הדיון עם מנכ"ל משרד הבריאות שבוע שעבר? יש פה המשך של תמונת המצב העגומה מניהול המשבר עוד משבוע שעבר עם המל"ל. לא קיבלנו עדיין תשובה לגבי מי הגוף האחראי."

ח"כ עפר שלח, יו"ר ועדת הכנסת למאבק בקורונה, יש עתיד-תל"ם אמר בתום הדיון בוועדה כי "בדיוני הוועדה למאבק בקורונה בכנסת התגלתה היום תמונה מדאיגה ביותר, בכל הנוגע לניהול ושליטה ברכש הרכיב החיוני ביותר של ההתמודדות עם הקורונה – מכונות ההנשמה. התברר לנו שהגורמים הרלבנטיים במשרד הבריאות ובמערך הרכש מתקשים לספק אפילו נתון בסיסי אחד ביחס לכמות המכונות שיעמדו לרשות המערכת בעוד שבוע, שבועיים או חודש. חסרים רכיבים קריטיים כמו חומרי גלם לייצור המקומי, ואין ודאות של ממש ביחס להגעתן של מכונות מיבוא. אפילו 900 המכונות הנמצאות בצה"ל, עיקרה של הרזרבה הלאומית בזמן זה, עוד לא יועדו לחלוקה לזמן שבו יזדקקו להן."

עוד הוסיף כי "מכונות ההנשמה הן הדבר החשוב ביותר במאבק בקורונה. מספרן הוא שיקבע כמה מהר אפשר יהיה להחזיר את החיים למסלולם, וימנע מאיתנו את המחזה הנורא מכל – רופאים הנאלצים להחליט מי יחיה ומי ימות. אבל במשרד הבריאות אין אחראי ספציפי לנושא, ואין מי שמכלל את את כל מה שצריך כדי שבכל זמן נתון יהיו לנו מספיק מכונות.

התוצאה היא המשך הסגר החונק על הכלכלה הישראלית, וחשש גדול שאם תהיה התפרצות לא יהיו מספיק מכונות. זהו גם סימן מעיד לניהול המפוזר והנקודתי של המאבק כולו, שעלה גם מדיווחיהם של גומרים נוספים לוועדה בדיונים קודמים.

דרשנו מהגורמים הרבלנטיים דיווח מיידי על מספר המכונות, פיזורן, הצפי המדוייק לטווח הזמן הקרוב והבינוני. נמשיך להקדיש לכך תשומת לב מיוחדת גם בימים הבאים"

תגובה אחת

  1. בלגן והפקרות.

    ואני אומר מה שאמרתי בהתחלת פברואר.

    1. היה צורך אז לסגור את שדה התעופה היחיד לטיסות בינלאומיות שלנו ולעקוב אחרי כל אלה שנכנסו עד אז ולא הייתה לנו בכלל מגפה!

    2. יחד עם זאת לבדוק, ליתר ביטחון, כל מחלת חום שמגיעה לרופא המטפל ולחדר המיון לקורונה, מה שלא נעשה וגרם להפצת הקורונה באוכלוסיה.

    3. יותר מאוחר, כשכבר החלה המגפה בארץ, היה צורך להכריח את התושבים להסתובב עם מסכות.

    לסיום – מעולם לא תיארתי לעצמי שיש לנו משרד בריאות מטומטם עד כדי כך.

Back to top button