צרכנות

זו רק ההתחלה: פריצות הדרך החדשות והמשמעותיות בתחום שימור הדם הטבורי

אווה ג'ונסון מסן דייגו נאבקה כדי לשרוד כבר מיומה הראשון בעולם. היא נולדה עם שיתוק מוחין שנגרם כתוצאה משבץ שהוביל לדימום מוחי עוד בזמן שהייתה ברחם. הוריה קיבלו את עצתה של מומחית לרפואת האם והעובר, שהמליצה על שימור הדם הטבורי של אווה לאחר הלידה. למרבה המזל, זוג ההורים שלחצו על תחילת הטיפולים בהקדם למרות שלא היו מכוסים מבחינת הביטוח, פנו למשפחתם כדי לגייס את הסכום הדרוש. כשהייתה בת 18 חודשים, החלה אווה הנעזרת בהליכון ובעלת מוגבלות בראייה ובידה השמאלית לקבל את הטיפול. 

האם נמצא מזור לשיתוק מוחין? 

אמנם פעולה של שימור דם טבורי בלידה לא מחייבת שייעשה בו שימוש, אבל במקרה של משפחת ג'ונסון הוא היה שווה את הכול: אווה ביצעה את צעדיה הראשונים תוך שלושה שבועות מהטיפול הראשון וניתוח העיניים שהיה צפוי להתבצע לה התייתר מעצמו. עיקר השיפור הושג בגפה השמאלית, כולל תזוזה שגרתית ביד שמאל. 

זה יכול היה להישמע כמו נס יפהפה וחד פעמי, אם לסיפור ההצלחה של אווה ג'ונסון לא היו מתלווים מטופלים נוספים. בשנת 2017 פורסמו תוצאות של מחקר פורץ דרך באוניברסיטת Duke בארה"ב, על פיו הושג שיפור מוטורי משמעותי בקרב קבוצת ילדים הסובלים משיתוק מוחין. תוצאות המחקר שבו השתתפו 63 ילדים, אכן איששו את הסברה שעל פיה תאי גזע שמקורם בדם טבורי מסוגלים לסייע לשיפור התפקוד בקרב הסובלים משיתוק מוחין. 

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

טיפולים חדשניים גם באוטיזם

הטיפול בשיתוק מוחין מצטרף גם לתגליות וההצלחות פורצות הדרך בתחום האוטיזם והספקטרום האוטיסטי, הנחשבים לתחום רחב של הפרעות המטופלות בדרך כלל באופן התנהגותי. גם תחום זה היה למושא המחקר של קבוצת חוקרים מאוניברסיטת Duke מוקדם יותר באותה השנה. החוקרים היו עדים לראשונה לשינויים משמעותיים בהתנהגותם של כל 25 ילדי המחקר: הורי הילדים דיווחו על יצירת תקשורת חברתית ואוצר מילים עשיר. הם העידו כי ילדיהם מסוגלים להבחין בגירויים חברתיים ובסיטואציות ספציפיות ולהגיב אליהם. מחקר המשך באוטיזם (פאזה 2), בדק 180 ילדים ותוצאותיו יפורסמו בקרוב. 

השתלת דם טבורי: משפרת ואף מצילה חיים

הצלחת המחקרים הקליניים מאוניברסיטת Duke, הובילה לאישורו של ה-FDA (המוסד הרפואי הפדרלי בארה"ב) לטיפול במנות דם טבורי לילדים הלוקים באוטיזם, שיתוק מוחין ומחלות כמו מום לבבי מולד, גידול כלייתי, נזק כתוצאה ממחסור בחמצן עקב טביעה ואפרקסיה – הפרעה הגורמת לשיבוש חמור בדיבור. 

גם בישראל: טיפול בדם טבורי עצמי בשיבא תל-השומר

בעקבות הצלחת מחקרים קליניים בחו"ל, נפתחו לאחרונה בתל-השומר שלושה מחקרים קליניים לטיפול בדם טבורי עצמי בתינוקות עם מומי לב מולדים וילדים עם שיתוק מוחין ואוטיזם. המחקרים הם בהנהלתו של ד"ר עומר בר-יוסף, נוירולוג ילדים בכיר, ס' מנהל בי"ח ספרא לילדים. כ-200 ילדים יקבלו טיפול באמצעות דם טבורי שנשמר בלידתם במסגרת מחקרים אלה.

מה צופן העתיד?

למרות ההצלחות המרשימות, בדיקת פוטנציאל הדם הטבורי עדיין רחוקה מלהסתיים והשפעתו על מחלות נוספות כמו HIV, אלצהיימר ופרקינסון עדיין נחקרת. רופאים מומחים בארץ ובעולם מעריכים כי עם התרחבות המחקרים הקליניים בתחום ויישום השתלות של מנות שכבר נאספו, ייחשפו עוד ועוד מחלות שהטיפול יוכל לעזור להן ואף להציל חיים בקרב ילדים ומבוגרים.

טבורית – בנק הדם הטבורי המוביל בישראל

חברת "טבורית" נחשבת למובילה בישראל לאיסוף ושימור דם טבורי. בנק הדם הטבורי המשפחתי נמצא בבעלות מלאה של מרכז רפואי ציבורי שיבא תל-השומר. בנק הדם של בית החולים שיבא הוקם על ידי פרופסור ארנון נגלר, מנהל המחלקה ההמטולוגית של בית החולים ומיישם השתלת הדם הטבורי הראשון בישראל, בעל שם עולמי בתחום השתלת תאי גזע ודם טבורי. החברה פועלת בפריסה ארצית ואוספת דגימות מכל מרכזי הלידה בישראל, הנבדקות ונשמרות בתנאי מעבדה מפוקחים. לצד השימור עצמו, מעניקה "טבורית" כיסוי ביטוחי מלא לביצוע ההשתלה במידת הצורך ומספקת שירות מקצועי ומתקדם תוך שמירה על סטנדרטים רפואיים ומתן מידע על תהליכים חדשניים ופורצי דרך בתחום. נכון לכתיבת שורות אלה, 19 מנות יצאו מבנק הדם המשפחתי של "טבורית" לצורכי טיפולים רפואיים שונים. 

שימרו איתנו על קשר! בקרו בפייסבוק של טבורית

Back to top button