מבזקיםפוליטי / מדיני

מנכ"ל משרד הפנים: בקרוב יוסדר הפטור מארנונה לעסקים

מנכ"ל משרד הפנים: בקרוב יוסדר הפטור מארנונה לעסקים בהיקף של 3 מיליארד ₪, אנו קוראים לרשויות לפעול להקלות כך שהתשלומים יהיו מדורגים בהמשך השנה.

ועדת הכספים הזמנית, בראשות ח"כ עודד פורר, קיימה הבוקר (רביעי) דיון לעניין סקירת מנכ"ל משרד הפנים, מרדכי כהן – בהתייחס להתמודדות עם משבר הקורונה.

במהלך סקירתו ציין כהן כי במסגרת הפטור שיוענק ל-3 חודשים לעסקים ברשויות המקומיות, ישופו הרשויות בתמורה ע"י הממשלה ולא יפגעו, כאשר לצד כך ינחה משרד הפנים את הרשויות לדחות את תשלום הארנונה עד לראשון למאי ללא ריבית: "הפטור בהיקף כולל של 3 מיליארד ש"ח יינתן לכולם, למעט אותם עסקים שממשיכים לפעול או משרדי ממשלה. עסקים ששילמו מראש ארנונה שנתית, יקבלו החזר. אנחנו בישורת האחרונה של המהלך, סיימנו עם העבודה המסודרת הזו, יש נקודה אחת שאני מאמין שביום יומיים הקרובים נסכם – נציגי האוצר מתעקשים שאחוז מסוים מהחבילה בכל זאת יושת על הרשויות והגופים המקומיים מתנגדים ודורשים שהשיפוי יהיה 100 אחוז. לכל עירייה הסדר משלה מול העסקים, וכל עירייה מתרגמת את הפטור לפי ההסדר שלה. בנוסף אנחנו ממליצים לעיריות לשלב בין הנחה ותשלום הדרגתי שיגדל לקראת סוף השנה לגבי יתרת תשלומי הארנונה, כדי שלא תהייה לעסקים קפיצה מידית בתשלום".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

כהן ציין כי המשרד פועל לסייע לתזרים הרשויות בפעולות נוספות, בין השאר באמצעות הקדמת מענקי האיזון, והזרמה מזורזת של תקציב שמגיע לרשויות.

יו"ר הוועדה, ח"כ עודד פורר: "במקום להוציא הודעה לתקשורת תוציאו נוהל מסודר שיגיע נוהל מסודר לכל בעלי העסקים, כדי שאנשים ידעו למי ללכת, ואיך זה עובד ואיך זה לא עובד. זרימת המידע לשטח היא קטסטרופלית".

צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

סיון להבי, משרד הפנים: "באמת יש חוסר אחידות במידע, ויש מידע שהרשויות מקבלות מכל עבר, ברגע שנגיע לסיכומים נוציא מסמך מסודר מאוד. נדייק עד הסוף את מועדי התשלום, את ההנחיות ואת החקיקה הרלוונטית, כדי שלא יהיה ספק לאף אחד".

לבקשת ח"כ פורר לפטור את העיריות בתקופה הזו מהיטלי הטמנה, השיב כהן כי הסוגיה נבחנת בשיתוף המשרד להגנת הסביבה.

איתי חוטר, מרכז השלטון המקומי: "המנכ"ל מצייר מודל קצת ורוד למודל השיפוי, אתמול יצא מכתב של 190 ראשי רשויות, שמסביר שאנחנו עדיין בפערים משמעותיים, על אף שמשרד האוצר מכוון להשתתפות עצמית שלכאורה בשוליים, יש עדיין פערים איך יינתן השיפוי, מה שהרשויות הולכות לקבל. אנחנו בשיח, מקווה שבימים הקרובים נצליח לסגור את הפערים".

לעניין העובדים הסוציאליים ציין כהן: "אנחנו עושים בקרה, רשויות שלא הקפידו על הנוהל שעשינו ולא הגדירו את העובדים הסוציאליים כחיוניים, 60 מתוך 267 רשויות לא פעלו לפי הכללים שקבענו, ונאכוף את זה".

בת חרמוני, יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים ציינה על רקע הפרת ההנחיה של משרד הפנים: "אנחנו עדים לעלייה של מאות אחוזים של דיכאון, אלימות כלפי ילדים ונוער, ובוודאי כל נושא הקשישים. אם חושבים שבמצב הנוכחי כל הצרכים יוכלו להיות ממולאים ע"י עובדי רווחה בעירייה הוא טועה, צריך עוד תקצוב וגיוס עוד כוח אדם מקצועי, וודאי להחזיר את כלל כוח האדם המקצועי לעבודה ברשויות".

בנוסף קרא יו"ר הוועדה למשרד הפנים לפעול להשוואות הטבות המס בעיר עכו לאלה בעיר נהריה: "רה"מ הוציא מכתב לראש העיר ביולי שהוא תומך, אתם אומרים ששר הפנים תומך, שר האוצר תומך, אז תביאו את התקנות ונאשר אותם. מדובר על סך הכל 8 מיליון ₪ בשנה, ועל החזרת המצב לקדמותו".

צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

סיון להבי עדכן במקביל, כי במסגרת הפיצוי לעיריית נהריה בגין נזקי ההצפות בחודש ינואר, הועברו לעירייה 2.5 מיליון ₪, ויועבר לה סכום זהה בכפוף להצגת מסמכים.

יהודה קטר, סגן נשיא ארגון בוני הארץ, קרא למשרד להקל על ענף הבנייה בכל הנוגע לדחיית תשלומי היטלי פיתוח, מיסוי ומע"מ.

חה"כ פורר סיכם את הדיון בקריאה למשרד הפנים לפרסם עד ליום ראשון נוהל ברור לעניין הפטור מארנונה. כן קרא יו"ר הוועדה למשרד לפטור בתקופה הזו את הרשויות מהיטל הטמנה, ולבחון דחיות באגרות והיטלים על ענף הבנייה, כולל הקלות ברישום משכנתא, במקום שניתן לעשות זאת.

במסגרת עדכון מצד רשות המיסים מוקדם יותר, בישרה המשנה למנהל רשות המיסים, מירי סביון, כי גיל הכניסה למענקים לעצמאים במסגרת תוכנית הפיצוי הממשלתית יחול על מי שמלאו לו 23 במהלך שנת 2019, תחת גיל 28 שנקבע בתחילה.

הצעד מגיע בעקבות פניית ועדת הכספים לעניין כך, יו"ר הוועדה, ח"כ עודד פורר הודה לרשות על הצעד: "עצמאי גם בגיל 23, צריך לקבל את הפיצוי. זה הרבה יותר הגיוני ויש לברך על העניין הזה, ולהודות לחברי הוועדה שהובילו את המאבק הזה".

בנוסף עדכנה הרשות, כי גם בעלי עסקים חדשים, שפתחו את עסקיהם בתחילת 2019 ויהיו לו נתונים השוואתיים מהחודשים מרץ – אפריל 2019 לשם השוואתם לחודשים אלה בשנת 2020, ויעלה כי חלה ירידה במחזור העסקים שלו, יהיה זכאי לפיצוי.

צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

Back to top button