מבזקיםפוליטי / מדיני

דיון סוער בכנסת: המענקים לעצמאים יחויבו במס, "המענק הזה בדיחה"

היום (רביעי) התקיים דיון סוער בוועדה לנושא הקורונה עם סגן הממונה על התקציבים וסרצוג בעקבות אמירתו כי המענקים לעצמאים יהיו חייבים במס.

היו"ר ח"כ שלח אמר בדיון "תשנו את התקנות ככה שהמענקים לא יהיו חייבים במס" • לקריאה זו הצטרף גם ח"כ מיקי לוי שאמר בזעם: "השתגעתם לגמרי יד אחת נותנת ויד אחת לוקחת. תעצרו את המס הזה ל-3 חודשים" • נשיא לה"ב, עו"ד כהן מתח ביקורת קשה על האוצר ואמר כי "המענק הזה זה בדיחה, הוא מחורר כמו גבינה שוויצרית. אנחנו דורשים דמי אבטלה כמו שכירים, אין לנו דם אחר" • נשיא לשכת יועצי המס גינדי: "תכנית האוצר תביא את המגזר העסקי לחורבן ואנרכיה".

צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן

סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר, אסף וסרצוג אמר כי "יש הרבה חוסר וודאות ומטרת התוכנית היא לספק וודאות מסוימת לתקופה הקרובה וההנחה היא שחלק גדול מהאנשים יחזרו למקום העבודה כשזה יגמר. החלקים העיקריים בתכנית ה-80 מיליארד ש"ח: 11 מיליארד ש"ח לרווחה ובריאות – ברובו למשרד הבריאות, 14 מיליארד ש"ח – רשת בטחון סוציאלית: דמי אבטלה לשכירים וחל"ת, 3 מיליארד ש"ח – לקיצור תקופת האכשרה, מענק לבני 67 ומעלה והארכת תקופת אבטלה, 2.6 מיליארד ש"ח – מענק לעצמאים: פעימה ראשונה- 65% מהכנסה קיימת עד 6000 ש"ח, פעימה שניה 75% מהכנסה עד 8000 ש"ח ו-41 מיליארד ש"ח – המשכיות לעסקים: דחייה ופטור מארנונה."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן

עוד הוסיף, "אני צופה שיעלו הרבה טענות על כך שגורמים כאלה ואחרים לא מקבלים כיסוי במסגרת התכנית, צריך להבין המשאבים הם מוגבלים, איפשהו הקו יצטרך להיחתך. נרצה שעסקים יתאוששו וינצלו את המענק על מנת לחזור לעסקים, אבל גם עסקים שלא יחזרו לעבודה יקבלו מענק בגובה מסוים. המפתח הכי משמעותי של החזרה של עובדים להעסקה זה החזרת המשק לפעילות. אם המשק יישאר בסגר התמריצים שלנו לא יהיו עם אפקט משמעותי. נתנו קרנות הלוואה ייעודיות לעולם ההייטק משום שרוב המימון שלו בשגרה מגיע מארה"ב וכרגע פחת משמעותית".

לשאלת יו"ר הוועדה ח"כ שלח האם המענקים לעצמאים יחויבו במס, השיב כי "המענקים שפורטו יהיו חייבים במס. הסיוע במענק הוא סיוע לעצמאי עצמו ולא לעסק. זה חלק מהרשת בטחון סוציאלית. העסק עצמו מקבל מגוון פתרונות אחרים".

לשאלת ח"כ אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת לגבי מועדי המענקים השיב כי "כרגע חלק יקבלו, והמענק הראשון יתקבל לפני פסח". עוד אמר כי "יש קרן של 70 מיליון ₪ שמטרתה לעזור למי ש'נופלים בין הכיסאות'".

צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן

בתגובה לטענות הח"כים על מיסוי המענקים אמר: "כל הכנסה חייבת במס, זה החוק בישראל. הסיבה שלא כולם מקבלים ויש תקרה כמו 20,000 לעצמאים היא האם אנחנו נותנים הרבה למעט או מעט להרבה". עוד אמר: "שכיר הוא לא עצמאי, הם חיים בשני עולמות אחרים. לשכיר נאמר מה לעשות, יש לו את המחויבויות שלו, עצמאי הוא אדון לעצמו, מערכת המיסוי שלו שונה, הוא משלם ביטוח לאומי נמוך יותר".

על דבריו אלו הגיב היו"ר ח"כ שלח ואמר כי "עצמאי אולי מחליט מתי לקום בבוקר, אבל זכויותיו הסוציאליות אפסיות ביחס לשכיר במשק".

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד תל"ם) תקף בחריפות: "השתגעתם לגמרי. מה אתם עושים? מה-6000 ₪ יישארו רק 3070. יד אחת נותנת ויד אחת לוקחת, תוותרו על המס הזה לשלושה חודשים. לא יאומן, מנהל רשות המיסים תומך בוויתור על המס הזה ואגף תקציבים מתנגד".

ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו): "כשצריך לגבות כסף אתם יודעים לעשות את זה מצויין. תעבירו לחשבון בנק של עצמאים 6000 ₪ בלי כל ההתחכמויות".

נשיא לה"ב, עו"ד רועי כהן: "אתה חושב שעצמאים נמצאים בגלקסיה אחרת? לא שייכים לאותו עם? יש פה שתי מדינות שונות. אנחנו דורשים דמי אבטלה כמו שכירים, אין לנו דם אחר. לא ניתן לזה יד, לא נהיה יותר שקופים. המענק הזה זה בדיחה, הוא מחורר כמו גבינה שוויצרית. אם אתה היום היית יוצא לחל"ת היית מקבל 10,350. אתה חושב שעצמאי שמרוויח בשגרה יותר מ-20,000 יכול לקבל 3,000 שח?* איך הוא יוכל להתקיים? היום משלמים את המחיר של ההפקרה של העצמאים, אם הייתה להם תמיכה היום המשק היה ברגיעה. איפה נשמע דבר כזה? כשאנחנו באים למכולת לא שואלים אותנו- אתם שכירים או עצמאים? יש את הכלים לעשות, אבל מנסים לחסוך על העצמאים".

נשיא לשכת יועצי המס, ירון גינדי: "הפתרון היחידי להציל את הכלכלה הישראלית הוא להחזיר את המשק לפעילות מלאה בסיום המשבר הבריאותי. לא נצליח לעשות את זה, כי המגזר העסקי לא יצליח לעמוד על הרגליים לאור התוכנית שהאוצר מציע. התוכנית שלהם מנותקת לחלוטין מהשטח וממה שבאמת צריך לעשות. אני לא מאמין למראה עיני, הם מובילים אותנו לחורבן ולאנרכיה. לדוגמה, עצמאית שמרוויחה 10,000 ובעלה מרוויח 20,000 ומעלה כעצמאי לא תקבל שקל על פי התוכנית כי זה עובר את התקרה שהוגדרה".

בהתייחסו להבחנה בין שכירים לעצמאים בעניין דמי אבטלה אמר כי "שכיר שיוצא לאבטלה בעקבות המשבר, מקבל פיצוי של עד 73,000 ש"ח. עצמאי יכול לקבל פיצוי עד 14,000 ש"ח. לשכיר אין מגבלה על כמה בן הזוג שלו מרוויח, לעצמאי יש מגבלה. לשכיר אין מגבלה על כמה הוא מרוויח, עצמאי יכול להרוויח עד 16,000 ולקבל את המקסימום, ומ-20,000 ומעלה הוא לא יקבל שקל".

לשאלת יו"ר הוועדה ח"כ שלח, "האם התייעצו אתכם על התוכנית ומה הדלתא בכסף בין המצב הנוכחי, לבין מה שמוצג עכשיו", השיב: "בשורה התחתונה, מה שצריך לעשות כדי שהמגזר העסקי לא יקרוס: עצמאים שאינם מעסיקים עובדים צריכים לקבל דמי אבטלה כמו השכירים עצמאים שמעסיקים עובדים צריכים לקבל X".

צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן
צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן
צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן
צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן
צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן
צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן
צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן

Back to top button