צרכנות

למה צריך כל כך הרבה סוגים של דבק?

סוגים רבים ושונים של דבק קיימים בשוק ולפעמים ממש קל להתאים את סוג הדבק לשימוש שאתם זקוקים לו.

הדבקים השונים נבדלים אלה מאלה ביכולותיהם ותכונותיהם השונות, ביניהן עוצמת ההדבקה, זמן הייבוש, התאמה לסוגים שונים של תשתיות ואלמנטים להדבקה ועוד.

בנוסף, הדבק צריך להתאים לתנאי מזג האוויר בהם הוא מיושם, לסוג המשטח, או התשתית ולתנאי השטח. בחירה נכונה של הדבק המתאים לשימוש שלכם, תביא להדבקה איכותית ועמידה לטווח ארוך. אז אילו סוגי דבק קיימים שם בחוץ ואיך בוחרים את המתאים לכם? חברת בי ג'י בונד, המייצרת דבקים איכותיים לשימושים שונים, מגישה מדריך קצר.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

סוגי דבקים: חלוקה על פי מנגנוני התקשות

חלוקת הדבקים לסוגים נעשית על פי פרמטרים שונים, העיקרי שבהם הוא סוג התרכובת, או החומרים מהם עשוי הדבק (למשל דבק אקרילי, דבק צמנטי ועוד) ואחריו זמן הייבוש (זמן פתוח) של הדבק, חוזקו וגמישותו – כל אחד מהם יוצר דבק המתאים לשימוש אחר. יחד עם זאת קיימים עוד כמה פרמטרים להבחנה בין סוגי דבקים שונים:

  1. דבק עם חומר ממס – זהו דבק על בסיס מים לרוב, שזמני ההתייבשות שלו משתנים. זבק זה מתקשה ככל שהוא מתייבש ואינו מתאים למילוי חללים, או יציקות אלא להדבקה בלבד. דבק פלסטי לבן, או דבק מגע למשל, הם דבקים עם ממס.
  2. דבק מתקשה באור אולטרה סגול – דבקים המתאימים לשימוש חוץ בעיקר, מפני שקרני השמש יוצרות את רמת הקרינה הדרושה להתקשותם – ברוב המקרים. בחלק מהמקרים, יש צורך בהפעלה מכוונת של קרינה כדי לגרום להם להתקשות, כמו דבק מיוחד לזכוכית למשל.
  3. דבק סיליקון, דבק צמנטי, או דבק אפוקסי – סוגי דבק הנוצרים לאחר ריאקציה כימית בין שני חומרים, או יותר, המעורבבים יחד. דוגמה טובה היא למשל דבק בי ג'י דורובונד 405, שהוא דבק צמנטי מגיע בצורת אבקה והופך לדביק לאחר ערבוב עם מים.
  4. דבק המופעל באמצעות לחץ – בתוך המשפחה הזו נמצאים למשל דבקים אקריליים, המיושמים במריחה על המשטח, או התשתית ועליהם מודבקים האלמנטים, למשל האריחים. בי ג'י דבק לקלקר הוא דוגמה מצוינת לדבק אקרילי, השייך למשפחה זו של דבקים.

כך תבחרו דבק מתאים לסוג התשתית וליישום הדרוש

בעיקר כשמדובר בדבק לחיפוי, דבק לריצוף, דבק קרמיקה, דבק אקרילי או דבק שיש, חשוב לבחור את סוג הדבק המתאים, לבצע את תהליך ההדבקה ביסודיות ודייקנות.

לצורך כך, מומלץ להתייעץ עם אנשי מקצוע, כמו למשל מוכרים בחנות חומרי בניין, או להיכנס לאתר של בי.ג'י.בונד ולקרוא את המפרט של כל אחד מסוגי הדבק, אבל תוכלו להבחין בעצמכם בין הסוגים השונים לפי מספר פרמטרים:

דבקים לחיפוי, לריצוף, או לאריחים צריכים להדביק בחוזקה את האריחים לתשתית, באופן שימנע תזוזה, או התנתקות. בנוסף, דבקים כאלה צריכים להיות גם עמידים לטווח ארוך, לעמוד בפני תנאי סביבה משתנים, כמו לחות, רטיבות, יובש, חום וקור ועוד. כשמדובר בדבקים אלה, נהוג לחלקם לשני סוגים:

דבקים צמנטיים, אבקתיים, או דבקים אקריליים – משחתיים

לכל סוג ראשי של דבק יש תכונות מעט שונות, אך גם בתוך החלוקה הראשית הזו תצטרכו להכיר את החלוקות המשניות לפי רמת הגמישות, או ההתכווצות של הדבק, עוצמת ההדבקה שלו, זמן פתוח (חלון ההזדמנויות מרגע יישום הדבק ועד להדבקה עצמה) ועוד.

כל פרמטר משני כזה, משמעו שהדבק מתאים לשימושים שונים, אותם כדאי להכיר לפני שבוחרים את סוג הדבק.

ככל שהאריחים בכלי יכולת ספיגה גבוהה יותר, כך יש לבחור עבורם דבק בעל עוצמת הדבקה מתונה יותר ואילו עבור אריחים גדולים, יש לבחור דבק עם רמה גבוהה של גמישות. עבור אריחים כבדים עם יכולת ספיגה נמוכה יש לבחור דבק עם עוצמת הדבקה גבוהה המיוחד וכן הלאה.

דבקים צמנטיים, כמו בי ג'י פורצלנית 477, בי. ג'י. 10 פלוס, או בי ג'י 2121, מתאימים כולם להדבקת אריחים, גרניט פורצלן ופסיפס, אך נבדלים זה מזה ברמת הגמישות שלהם ובעוצמת ההדבקה ולכן מתאימים לסוגים שונים של אריחים, וחיפויים. חלקם מתאים גם לשיש ואבן וחלקם לא.

דבקים אקריליים, כמו למשל בי ג'י דורובונד 405, או בי ג'י דבק לקלקר, עשויים להתאים להדבקה בחדרים רטובים, או להדבקת לוחות קלקר והם אינם מתכווצים עם הייבוש, בניגוד לדבקים צמנטיים, כך שהאריחים לא צפויים להישבר עם התייבשות הדבק, גם אם מדובר באריחים עם יכולת ספיגה גבוהה.

לסיכום

מבחר גדול ואיכותי של דבקים לשימושים שונים באתר של בי ג'י בונד, או בחנויות המתמחות, יספק לכם מענה מקיף לכל צורך, כך שתוכלו בקלות לבחור את הדבק המתאים ביותר לשימוש הדרוש לכם ולקבל תוצאה איכותית, מותאמת לתשתית וליישום ועמידה לאורך זמן.

מוגש כשירות בחסות אקטיביטק – שיווק דיגיטלי

Back to top button