טיוליםמבזקיםפנאי

זכר החיוויאי התחשמל ומת בשידור חי

לאחר חמש שנים של היכרות אינטימית מול המצלמה של פרויקט "עופות דורסים בשידור חי", זכר החיוויאי התחשמל ומת בשידור חי, תוך כדי שהוא מנסה לסייע לנקבה במלאכת הקינון והדגירה.

"לפני כמה ימים, הבחנו יחד עשרות אלפי הצופים, כי משהו אינו כשורה. הזכר נחת בקן פצוע עם כנף שמוטה. לכולם נדלקה נורה אדומה מהבהבת והיה ברור כי הזכר פצוע קשה והקינון בסכנה. במשך יומיים הוא הצליח לעוף אל עצים קרובים ולהחליף את הנקבה בדגירה, אולם בבוקר של ה-15.4.20 הוא כבר לא הצליח להתרומם מהקרקע ונאסף על ידי הצוות שלנו, שהוצב בתצפית בטריטוריית הקינון. הוא הועבר אל בית החולים לחיות בר של הספארי ורשות הטבע והגנים ותוך כדי איבחונו, נשם את נשימותיו האחרונות", מספר ד"ר גלעד פרידמן, מנהל הפרויקט.

צוות "עופות דורסים בשידור חי" מספר כי הצופים הוכו בתדהמה. "זכר החיוויאי עבר כל כך הרבה תלאות בחייו – חמסו לו גוזלים, הקן שבנה כמעט ונשרף ולאורך שנות התיעוד, חוו הזוג אינספור הפרעות לקינון, ולמרות זאת, כמעט בכל שנה הצליחו להפריח גוזל. התדהמה והעצב התעצמו כאשר הצופים ראו בשידור חי את הנקבה, כשהיא עדיין דוגרת, ומייללת במשך שעתיים אל תוך הנחל השקט, מחכה לבן זוג שלה שיחזור עם ציד. הסיבה שזה כל כך קורע את הלב, טמונה בהבנה כי זהו רק מקרה אחד מתוך רבים אחרים שמתים ושהקינון שלהם נכשל. רבים אחרים שפשוט לא זכו לקבל זרקור כמו שהחיוויאי הנהדר הזה זכה", מוסיף פרידמן.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
קרדיט: עופות דורסים בשידור חי
קרדיט: עופות דורסים בשידור חי

בבית החולים לחיות בר של הספארי ורשות הטבע והגנים, מספרים כי החיוויאי הגיע במצב קשה מאוד, המטפלים נתנו לו משככי כאבים, חיממו אותו והעניקו לו נוזלים כדי לייצב את מצבו, ורק לאחר מכן החלו בבדיקה כללית שהבהירה באופן חד משמעי כי מדובר בפגיעה כתוצאה מהתחשמלות של קו מתח גבוה. "מטרת העל של בית החולים היא לטפל בבעלי חיים ולהשיבם אל הטבע, אולם לבית החולים מטרות נוספות שאחת מהן היא ניטור גורמי פגיעה. אנו מקווים כי בזכות הידע שנצבר ניתן יהיה להציל בעלי חיים נוספים", אומרים שם.

קרדיט: עופות דורסים בשידור חי
קרדיט: עופות דורסים בשידור חי

פרויקט "עופות דורסים בשידור חי", פרי שיתוף פעולה בין רשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע, קרן המורשת, קרן דוכיפת, חברת חשמל ופרויקט "פורשים כנף", הוקם באביב 2016 וחושף, באמצעות מצלמות אונליין המשדרות 24/7 את עולמם החבוי של הדורסים הגדולים והמסתוריים המקננים בישראל – העקב העיטי, החיוויאי, האוח העיטי והנשר. עד כה, נחשפו עשרות מיליוני צופים מ-104 מדינות לחייהם המרתקים של העופות הדורסים, אך גם לקשיים ואתגרים שהם חווים – חמיסת ביצים, הרעלות, התמודדות עם טורפים אחרים, פגעי מזג אוויר ואף שריפות.

יהושוע שקדי, מדען ראשי ברשות הטבע והגנים, מציין כי במסגרת פרויקט "פורשים כנף", חברת החשמל ממגנת בכל שנה כ-100-150 עמודי חשמל. "ניתן לראות כי קצב המיגון אינו נותן מענה מספק וכי בכל שנה מתחשמלים אלפי עופות, מתוכם לפחות 100 דורסים (שאינם דיה שחורה) בשטח מדינת ישראל. נדרש להגביר את קצב המיגון ל-300 מיגונים בשנה לפחות על מנת למנוע הכחדה של אוכלוסיית הדורסים במדינה".

צילום: דוקטור נבו שוורץ

"בפריפריה איפה שחיים נשרים ומינים בסכנת הכחדה ניתן מענה טוב אך יש שם פחות קווי מתח לעומת זאת באזורים מיושבים ואזורים חקלאיים אין מענה טוב והפתרון הנדרש הוא תכנון בטוח של קווי החשמל כפי שמקובל בעולם או הטמנה של קווי החשמל במקום קווים עיליים״ מוסיף אוהד הצופה אקולוג עופות ברשות הטבע והגנים.

דן אלון, מנהל מרכז הצפרות הישראלי של החברה להגנת הטבע, מסכם ואומר ש"התחשמלות של עופות דורסים הינה תופעה שפוגעת קשה מאוד באוכלוסייה, ואירוע ההתחשמלות הנוכחי, הוביל לכך שעונת קינון שלמה נמחקה, ולא רק פרט בודד שמת. הפיתרונות שמונחים לפתחם של מקבלי ההחלטות הם מיגון עמודי חשמל קיימים, הטמנתם או שינוי המבנה שלהם כך שעופות לא ייפגעו. אנחנו קוראים לממשלת ישראל לקחת אחריות על פעולות המנע שניתן לבצע ולעזור לחברת חשמל במימון, לטובת ציפורי ישראל האהובות".

צילום: דוקטור נבו שוורץ
צילום: דוקטור נבו שוורץ

Back to top button