מבזקיםפוליטי / מדיני

יועברו מענקים לרשויות המקומיות בשל הפחתת גביית ארנונה מעסקים

הוועדה המסדרת בראשות ח"כ אבי ניסנקורן (כחול-לבן) אישרה היום (שני) פטור מחובת הנחה להצעת חוק שתכליתה מתן מענקים כספיים בסך כולל של 190 מיליון ש"ח לרשויות מקומיות בעקבות ההפחתה אליה נדרשו בגביית ארנונה מעסקים.

המענקים יינתנו על-מנת לאפשר לרשויות להתמודד עם הגברת עבודות פינוי פסולת בעוד הכנסותיהן מארנונה לעסקים הופחתה בתקופת הקורונה.

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, גיא סמט, הסביר את מהות הצעת החוק: "הצעת החוק והמענקים הכספיים שכלולים בה, נועדו לאפשר את שמירת הרציפות השלטונית של השלטון המקומי בנוגע פינוי פסולת, בעוד הוא נמצא במשבר בגביית הארנונה. בעבר המגזר העסקי עסק בפינוי הפסולת וכעת הנושא חזר לרשויות. זאת בעוד הרשויות נדרשו לוותר על ארנונה מעסקים בתקופת הקורונה. בהצעת החוק בנינו סיוע לרשויות המקומיות: 150 מיליון ₪ עבור הירידה מהכנסה בארנונה ו- 40 מיליון ₪ בסיוע לרשויות החלשות בהוצאות פינוי פסולת והוצאות נוספות. כלומר המענקים באים גם בגין אובדן הכנסות וגם על גידול הוצאות פינוי הפסולת. בקשת הפטור מחובת הנחה בשל דחיפות העניין, עקב הגדלה משמעותית של עבודות הפינוי של פסולת כחלק מהתמודדות עם הנגיף".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

סגן ראש אגף תקציבים באוצר, אריאל יוצר: "החוק מהווה מהלך משלים למתווה שאנחנו הגענו אליו עם השלטון המקומי; הפחתת הארנונה העסקית בשלושת החודשים הקרובים ומצד שני, שיפוי הרשויות בגין אובדן ההכנסות האלה. להשלמת המהלך בהקדם, שר הפנים יחתום על תקנות הפטור מחר. הצעת החוק באה אחרי שסיימנו את ההליך המורכב הזה מול הרשויות המקומיות ולאחר שהן קיבלו על עצמן את ההפחתה בארנונה מעסקים."

עוד הסביר יוצר: "אותם 150 מיליון ₪ יהוו חלק משלים לשיפוי שמקבל השלטון המקומי כנגד אובדן ההכנסות, ישמור על רמת שירותים סבירים לתושב, בוודאי פינוי פסולת, אחת ההוצאות הגדולות והחיוניות בתקופת הקורונה".

צילום: דוברות הכנסת, עדינה וולמן

ח"כ יזהר שי (כחול-לבן) העיר, כי "הצורך חשוב ומובן מאליו, ומתפלא שדווקא משרד איכות הסביבה ולא משרד הפנים, כי ניקיון הסביבה והחופים ולמה החוק הזה לוקח את הכסף הזה דווקא מכם. לכאורה יכול גם ארגון המורים לומר אנחנו צריכים כסף מקרן הניקיון שבמשרד להגנת הסביבה".

המנכ"ל סמט, השיב: "בנושא התפקוד של השלטון המקומי בנושא פינוי אשפה ופסולת אנחנו כן רואים עצמנו כרגולטור ורואים חשיבות להבטיח את הניקיון. בשוטף אנחנו לא עושים את זה אך ברור לנו שזו לא תקופה רגילה ויש לזכור שחלק גדול מהכנסות הקרן הן מהרשויות המקומיות. יש מקום לסייע לשלטון המקומי בעת הזו במצוקה שמתמודד איתה, עדיין משאירים מספיק כסף להקמת מתקני פסולת וכד'".

חברי הכנסת בוועדה, אף שרובם המוחלט הביע תמיכה בהצעת החוק, דרש ממנכ"ל המשרד ומסגן ראש אגף התקציבים להבטיח שהכספים יופנו למטרה המוצהרת של פינוי פסולת וכן ביקשו להבין את ההבדלים בתקצוב בין הרשויות השונות.

ח"כ מיקי חיימוביץ' (כחול-לבן): "איזה מנגנון יש להם שהכסף באמת ילך לסוגיית הפסולת ולא לכיסוי גירעונות. ואיך חילקתם את הכסף?".

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת): "הצבעתי בעד חוק משק המדינה לפני שבוע אבל כל מה שקשור לארנונה לעסקים יש נגיעה ביישובים הערבים. כי במגזר הערבי הארנונה ממגורים גדולה יותר. את הכסף שמחולק כאן, 190 מיליון ש", יש לחלק באופן שווה, אך פיצלו את הסכום ל- 150 מיליון ₪ בגין ארנונה מעסקים ו- 40 מיליון ₪ לכולם לצורך מימון הגברת פעילות פינוי הפסולת. זה מפלה לרעה את היישובים הערבים, כי יש לנו יש פחות עסקים. זו פגיעה קשה בשלטון המקומי הערבי".

ח"כ אורית פרקש-הכהן (כחול-לבן): "אני לא רואה בהצעת החוק שמדובר בסכום סופי של 150 מיליון ₪ ועוד 40 מיליון ₪. איך מגדרים את הסכום הזה? לא מופיע בהצעה שהסכום הזה סופי ושהכסף אכן יופנה רק להגברת הניקיון. לא באמת ביקשתם פרטנית כמה כל רשות זקוקה באמת".

ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו): "דווקא המענק לרשויות הוא זה שכל-כך דחוף? הרשויות שקיבלו את הארנונה לחודש הקרוב? דווקא העסקים במצוקה גדולה יותר. לרשויות אין בעייה תזרימית כמו לעסקים. לכן אני לא רואה סיבה שהחוק הזה לא יעבור את כל האינסטנציות המתאימות ויקבל פטור מחובת הנחה".

סגן ראש אגף התקציבים ומנכ"ל המשרד השיבו לשאלות הח"כים.

אריאל יוצר: "אותם 190 מיליון ₪ בהצעת החוק מחולקים לשתי מטרות שונות; האחת שיפוי בגין הפחתת הארנונה העסקית וברור שברשויות במרכז הארץ יותר כסף ואז מקבלות פחות כסף. לכן יש שיפוי בהתאם. בסה"כ מדובר בהחזר על הכסף שאותן רשויות מוותר עליו. השירותים שמקבלים התושבים לא ייפגעו. בסה"כ מחזיר את הכסף למי שהסכימו לוותר על הארנונה. לעומת זאת, ה- 40 מיליון ₪ הם לא בגין ירידה בהכנסה אלא בגין הגידול בהוצאות וזה הולך לרשויות ממעמד סוציו-אקונומי 1 – 5, קרי רשויות חלשות, כאלו שמקבלות מענקי איזון. המענקים מנותבים, כך שהכסף יועבר רק לרשויות חלשות וצריכות את הסיוע. בוודאי שלא רוצים לוותר על פינוי פסולת שקריטית בתקופה הנוכחית".

יוצר הוסיף: "המטרה המרכזית של המהלך היא לאפשר בדיוק את אותה הפחתה בארנונה עסקית עליה דובר עכשיו. לשלושה חודשים של המשבר בהם לא יכולים לעבוד. כל הארנונה נדחתה מרגע שהחלו מגבלות על המשק והמגזר העסקי וניתנה הנחיה של שר הפנים לדחות את הגבייה מהעסקים. ההנחה בארנונה לעסקים הופחתה ב- 25%, שזה שווה בדיוק ל'ארנונה אפס' לעסקים בשלושת החודשים הללו".

גיא סמט: "מדובר במנגנון תקצוב ישיר, יותר יעיל, יותר קצר ועם פחות התניות לקבלת הכספים, דבר שחוב מאוד על-מנת להקל על הרשויות בתקופה הקשה הזאת. הסכומים לכל רשות ורשות כתובים בהצעת החוק ואנחנו לא יכולים לשנותם. הסכום הנקוב בחקיקה, זה הסכום שכל רשות תקבל, לא פחות ולא יותר".

יו"ר הוועדה המסדרת, ח"כ אבי ניסנקורן, סיכם: "קיבלנו אתמול פנייה מהשר להגנת הסביבה, זאב אלקין, לתת פטור מחובת הנחה להצעת חוק שהיא בעצם חבילה כספית שתאפשר לתת הקלות בארנונה לעסקים והסכום הזה חלק מהחבילה שהמטרה שלה ליישם את ההקלות לעסקים. הדחיפות נבעה דווקא מהכיוון של יישום ההנחה בארנונה, שכה קריטית בתקופה הנוכחית".

הבקשה לפטור מחובת הנחה אושרה ברוב של 11 בעד ו- 1 נגד.

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Back to top button