מבזקיםפוליטי / מדיני

ח"כ עופר כסיף: אסור שמשבר הקורונה יוביל לפינוי דיירים לרחוב

יוזמה חדשה בכנסת – שמיטת חובות שכר דירה בימי הקורונה ואיסור על פינוי דיירים, שיפוי למשכירים ע"י המדינה. אל הצעת החוק ביוזמתו של חה"כ עופר כסיף (חד"ש, הרשימה המשותפת) הצטרפו גם חברי הכנסת מיכאל ביטון, יזהר שי ואלון שוסטר (כחול לבן), יעקב טסלר (יהדות התורה) ותמר זנברג (מרצ), בנוסף לחברי הכנסת מסיעת הרשימה המשותפת.

לאור המצב הכלכלי הקשה אשר נגרם לרבים בשל מגפת הקורונה ולאור העובדה כי כ-2 מיליון שוכרים נאלצים להמשיך לשלם שכ"ד למרות שפרנסתם של רבים נעצרה או נפסקה, ולאור העובדה כי הממשלה אינה מקדמת תכניות סיוע משמעותיות לציבור הרחב, קובעת הצעת החוק כי כל תשלומי שכר הדירה במשך תקופת החירום ו-60 יום לאחריה – יבוטלו, ואוצר המדינה יפצה את הנפגעים מכך. עוד קובעת ההצעה כי לא יפונו דיירים בכלל בכל תקופת החירום ו-60 הימים שלאחריה.

לאחר שהוגשה ההצעה, מתכוונים חברי הכנסת לפנות לוועדה המסדרת וליו"ר הכנסת חה"כ בני גנץ ולבקש כי תקודם במהירות ובדחיפות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

חה"כ עופר כסיף (חד"ש ,הרשימה המשותפת), אשר יזם ומוביל את הצעת החוק: "אסור שמשבר הקורונה יוביל לפינוי דיירים לרחוב, אסור לתת למשבר הזה להכניס מיליונים לחובות עתק. הצעדים שהובילה הממשלה עד כה מבטיחים טרגדיה חברתית נוראה, התדרדרות של מיליונים לעוני והתדרדרות העניים לדיור רחוב וחרפת ערב.

הוצאת שכר דירה בישראל גבוהה מאוד ביחס להכנסה, ולמרבית השוכרים כל פגיעה בהכנסה משמעותה התדרדרות לחובות כבר מהחודש הראשון. זה אומר ששום הלוואה, דחייה או מענק זעיר לא יסייעו. אנשים שיכנסו לחובות בשל שכר דירה יגררו את החובות במשך שנים, ועשויים להיות מפונים מבתיהם ברגע שיסתיים מצב החירום."

צילום: דוברות הרשימה המשותפת

עוד הוסיף חה"כ כסיף כי "זוהי אחריות המדינה לדאוג כעת, מראש, לשוכרים כולם, ולבעלי הדירות אשר מתקיימים מהשכירות. הדרך היחידה לעשות זאת היא באמצעות שמיטת חובות מלאה במשך תקופת החירום, ושימוש באוצר המדינה כדי לשפות את המשכירים המתקיימים מכך. במדינות אחרות בעולם, אחוז ההוצאה מהתמ"ג להתמודדות עם נזקי הקורונה משמעותי פי כמה מאשר בישראל, כך שאנו יודעים שיש מקורות תקציביים והסיבה שלא משתמשים בהם היא החלטה פוליטית של הממשלה – להפקיר את החלשים בחברה לגורלם"

חה"כ מיכאל ביטון, כחול לבן: "יוזמת החוק של חה"כ עופר כסיף אליה הצטרפתי בשמחה היא ביטוי לדבר היסודי שנותן לאדם ביטחון קיומי בשעת צרה. מגפת הקורונה מערערת את היציבות של העבודה, תעסוקה, החינוך, הבריאות והרווחה של כולנו, אבל אדם בלי קורת גג דומה לאדם אבוד. לכן הגנה על שוכרים ועל משלמי משכנתאות בתקופת הקורונה היא זכות יסוד של האזרח ודרך נכונה של המדינה למנוע תופעות רווחתיות שלא נוכל לתקן בעתיד"

שולה קשת, חברת מועצת העיר ת"א ומנכ"לית תנועת "אחותי – למען נשים בישראל", אשר מסייעת לרבים אשר נקלעו לתהומות כלכליים בשל המצב והייתה שותפה ליוזמת החוק:

"מתחילת המשבר מגיעות אלינו לתנועת 'אחותי' פניות של שוכרות ושוכרי דירות שלא יודעים מאיפה יגיע הכסף לתשלום שכ"ד, ואנו כבר מכירות נשים שנזרקו לרחוב על ידי בעל הדירה ואין אף גורם שנותן לכך מענה. אם לא ימצא פתרון מיידי, המונים ימצאו עצמם ברחוב, ביניהם משפחות עם ילדים, קשישים, אנשים שסובלים ממוגבלויות שונות.

בממשלה מדברים על סיוע מסוים לשכירים ועצמאיים שעומדים בכל מיני קריטריונים, אבל אחוז משמעותי מהאוכלוסיה לא צפוי לקבל כלום – עובדות ועובדי קבלן, עצמאיים עם הכנסה לא סדירה, ומי שעבדו בעבודות לא פורמליות. מדובר בקבוצות שונות – אמהות יחידניות, צעירות וצעירים, אנשים שעד עכשיו התפרנסו בדוחק ואיבדו את פרנסתם. רבים לא מקבלים סיוע מביטוח לאומי וחיים על מזומן שהולך ואוזל. עד עכשיו כל האנשים האלה היו שקופים לחלוטין למקבלי ההחלטות וגם למי שיושבים בוועדת הקורונה. הגיע הזמן שהממשלה תקח אחריות, כי אם כל אלה יזרקו לרחוב יהיה פה אסון"

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Back to top button