צרכנות

בניית דק

בכל תהליך של הקמת דק בגינה הביתית יש לבצע תכנון מוקפד עוד בשלב הקמת הגינה, החל מבחירה של העץ ועד להתאמתו לתנאי השטח המבוקש. בניית דק בחצר הבית תעניק מראה טבעי וקסום ותהווה משטח נעים להתהלך עליו. הדק מתאים לכל עונות השנה ומצריך תחזוקה שוטפת שתשמור עליו לאורך השנים. תהליך בנייה ותכנון דק יחולק לארבעה שלבים בסיסיים, עליהם נרחיב במאמר זה.

השלב הראשון – בנייה של היסודות

  בשלב הראשון מומלץ להתחיל בבניית היסודות של הדק שאותו נקבע באדמה חשופה או על משטח קשיח, כמו בטון וכדומה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

יסודות באדמה – בטרם נתחיל את הבנייה יהיה עלינו לנקות היטב את כל המשטח מעשבים שוטים או מכל צמחייה אחרת שגדלה באדמה. לאחר מכן חשוב לרסס את האדמה שתמנע צמיחה בשנית. אחר כך יש לסמן את שטח הדק ושטח היסודות, ואז ניתן להתחיל לחפור מספר בורות בעומק של 50 סנטימטר במרחק של 60 ס"מ זה מזה – לפי המשקל שיונח על הדק. מומלץ עוד להקפיד על חיטוי של העץ על יד ציפוי זפת שמרחיק מזיקים. כעת ניתן לצקת את היסודות ולכסות את פני השטח ביריעה ביטומנית שתמנע מהצמחייה לגדול חזרה.

יסודות על ​משטח קשה  –  היה ומתקינים דקים על מצע בטון או כל מצע קשיח אחר, לא נזדקק ביצוק יסודות, כי אם רק בהצבת רגליים על המצע ובניית תשתית מעל. יש להקפיד על חיטוי העץ שיבוא בעתיד במגע עם מים, זאת על מנת להאריך את חייו. את הרגליים יש להניח במרחק של 60 ס"מ זה מזה – לפי תכנון המשקל שמתעדים להניח על הדק.

השלב השני – התקנה של התשתית

משסיימנו את תכנון להקמת הגינה ויצרנו יסודות מוצקים לדק שלנו, השלב הבא בבניית דק יהיה שימת דגש על חיבור בקווים ישרים בקרשים של התשתית, כשהמרחק בין שורה לשורה יעמוד על 60 סנטימטר בממוצע זאת לפי החלוקה של השטח ובחירה בסוגי דק –  דק מעץ או דק סינטטי.

בדק איפאה – המרחק המומלץ הוא עד 50 סנטימטר.

בדק מסוג קומארו – המרחק המומלץ הוא עד 40 סנטימטר.

בדק אורן – המרחק המומלץ הוא עד  60 סנטימטר.

שלב השלישי – הרכבת הדק

בשלב השלישי בבניית דק, יש להניח את לוח הדק הראשון בקו ישר וסלול וכך להצליח לשמור על קווים זהים וישרים. את הלוחות צריך להרכיב לתשתית בעזרת בורג ייחודי שמתאים לדק. בדק מזן איפאה / קומארו – צריך לעשות שימוש במקדח עם ראש מוביל, יש צורך גם להקפיד על יצירה של קו ישר לאורך הלוח כדי לקבל קו זהה וישר של הברגים. חיבור הדק לתשתית יתבצע על ידי שני ברגים, בקצה של הלוח במרחק של 3 סנטימטר מהקצה ובמרחק מותאם לתשתית. בהתקנה של יתר הלוחות רצוי לשמור על ריחוק של 4 מילימטר (פוגה) בין שורה לשורה. לבסוף יש להקפיד על סגירה של הדק בצדיו כדי למנוע חדירה של לכלכוך ומזיקים.

השלב הרביעי – גימור

משסיימנו את מלאכת הרכבת הדק, נתמקד בעיקר בניקיון של המשטח משארי לכלוך, אבק ונסורת.  מומלץ למרוח שמן על הדק לפי הוראות של יצרן, כאשר בצביעה הראשונה כדאי נמרח שכבה אחת מיד בתום ההתקנה ורק לאחר שבועיים, כשמזג האוויר מאפשר, נמרח שכבה שנייה. המריחה תעשה על ידי פד או רולר ונבצע זאת על ידי משיחה בכיוון אחד בלבד. בסיום הצביעה נקבל גוון עץ חלבי, מאחר והספיגה שלו בעץ תבליט את הגוון של הדק.

המאמר נכתב באדיבות נוף ירוק גינון ופיתוח בע"מ

טלפון: 050-2007191 nof-yarok.co.il

 

Back to top button