בריאותמבזקים

קורונה וטיפולי פוריות: "החלום להקים משפחה גובר על כל חשש"

מחקר חדש ומיוחד לימי הקורונה במרכז הרפואי שמיר: קורונה וטיפולי פוריות – השפעת החלטת משרד הבריאות להפסקת הטיפולים על עמדותיהן ותחושותיהן של המטופלות.

כחלק מההערכות להתמודדות עם מגפת הקורונה, יצאה הנחייה של האיגודים הבינלאומיים לפוריות להפסקה גורפת של כל טיפולי הפוריות. הסיבות אשר הובילו להחלטה זו היו חשש להדבקה של המטופלות ושל הצוות הרפואי, הפניית משאבים להתמודדות עם מגפת הקורונה, והיעדר מידע מספק לגבי השפעת נגיף הקורונה בהריון על האם והעובר.

ב- 22.3.20, המלצות אלו אומצו גם על ידי האיגוד הישראלי לפוריות ומשרד הבריאות. מחזורי טיפול מתוכננים בכל היחידות וקופות החולים הוקפאו. נשים וזוגות בטיפול נותרו ללא מענה לרצונם להגשים את חלום ההורות. בימים אלו מתקיים דיון ער בקרב הציבור ואנשי המקצוע בנושא החזרת טיפולי הפוריות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

במרכז הרפואי שמיר אסף הרופא החליטו לבחון את עמדותיהן ותחושותיהן של המטופלות לגבי ההנחיה הגורפת להפסקת הטיפולים.

במחקר, אשר נערך במרכז הרפואי שמיר אסף הרופא ע"י רופאים מהיחידה החוץ גופית ד"ר מיכל יונגסטר, ד"ר אלון קדם, ומנהל היחידה פרופ' אריאל הורביץ, בשיתוף הפסיכולוגית רעות בן קמחי, והחוקרות פרופ' אורית טאובמן – בן-ארי מאוניברסיטת בר אילן ותמר מדינה הרטום ממכון ברוקדייל, השיבו על שאלונים 160 נשים המטופלות בטיפולי פוריות ביחידה להפריה חוץ גופית.

במחקר נמצא כי במידה והדבר היה נתון לבחירתן, 70 אחוז מהמטופלות היו חוזרות לטיפול בתקופה זו. מבין הנשים אשר היו מעדיפות שלא לחזור לטיפול, רוב המטופלות ציינו את החשש מהידבקות בנגיף הקורונה כסיבה העיקרית להעדפתן. סיבות נוספות היו חשש להריון או סיבה כלכלית.

בבדיקת משתני רקע של אוכלוסיית הנשים אשר השיבו בחיוב לשאלה זו, לא נמצאו הבדלים בין הנשים מבחינת גיל, מספר ילדים, מצב כלכלי והשכלה. כלומר רוב הנשים, ללא תלות בנתוניהן הדמוגרפים היו מעוניינות לחזור לטיפולי פוריות כבר בשלב זה. ההסברים לרצונן לחזור לטיפול למרות החששות כללו אמירות כגון: "החלום של להקים משפחה גדולה גובר על כל חשש " ,"הצורך ליצור חיים גובר על כל מחיר בעיניי", "מחכים כ"כ הרבה זה לא מה שיעצור אותנו!! רוצה להיות אמא, אין דבר העומד בפני הרצון.."

אילוסטרציה. קרדיט: pixabay

ממצאים מעניינים נוספים אשר עלו מהמחקר הראו כי מתוך הנשים אשר השאלה הייתה רלוונטית לגביהן, רוב הנשים מנסות להרות באופן ספונטני בתקופה זו למרות חוסר הודאות.

פרופ' אריאל הורביץ, מנהל יחידת ההפריה חוץ גופית בשמיר אסף הרופא מסכם: "דווקא בתקופות קשות אלו, אנו רואים את הצורך והחשיבות לתת תקווה ומעט אור לזוגות ולנשים אשר כל כך רוצים להקים משפחות בישראל. חשוב שמקבלי ההחלטות המדינה, ילמדו את המחקר ויבינו כי העניין הוא בנפשם".

פרופ' אריאל הורביץ

Back to top button