חדשות הארץמבזקים

פעילי התנועה לאיכות השלטון מפגינים מחוץ לבית המשפט העליון

בהרכב מורחב של 11 שופטים, דן בג"צ הבוקר (ראשון) ומחר בעתירת התנועה לאיכות השלטון כנגד הטלת מלאכת הרכבת הממשלה בידי נאשם בפלילים וכנגד סעיפים בהסכם הקואליציוני שנחתם בין סיעת הליכוד לסיעת כחול לבן.

בעתירה כותבת התנועה כי נאשם בפלילים, ובפרט בעבירות החמורות של שוחד מרמה והפרת אמונים, לא יכול להיות כשיר לקבל על עצמו את תפקיד הרכבת הממשלה, ובוודאי לא יכול להיות כשיר בהמשך לנהל את הממשלה. וזאת משום שהוא אינו כשיר נורמטיבית – מדובר בנאשם בפלילים בעבירות החמורות ביותר בהן יכול להיות נאשם נבחר ציבור, ואשר לראשונה בתולדות מדינת ישראל הוא נאשם בביצוען בעודו מכהן בכס ראש הממשלה. אדם כזה אינו יכול לשמש דמות מנהיג ומודל לחיקוי ואינו יכול לכהן כראש ממשלה.

נוסף על אלו טוענת התנועה כי הנאשם נתניהו אינו יכול להוסיף ולכהן כראש ממשלה – גם לא ממשלת מעבר – אף מכח הלכות דרעי ופנחסי, אותן אימץ בעצמו שעה שהתפטר מתפקידיו המיניסטריאליים לאחר הגשת כתב האישום ובעקבות עתירת התנועה הקודמת, ומכח המנהג החוקתי המחייב בישראל לפיו אדם בעל כתבי אישום כה חמורים אינו יכול להתמנות למשרות בכירות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

יו"ר התנועה, ד"ר עו"ד אליעד שרגא אמר כי "כשהאבות המייסדים של המדינה הזאת הקימו כאן מדינה יהודית, דמוקרטית, ליבראלית וציונית, הם חלמו שמדינת ישראל תהיה חברה למופת בבחינת אור לגויים. לכן לא יעלה על הדעת שאדם, שעל גבו ישנה קופת שרצים בדמות שלושה כתבי אישום חמורים של שוחד, מרמה והפרת אמונים, יהרוס את דמות המנהיג הראוי למדינת מופת כמדינת ישראל."

עוד הוסיף כי "לא יעלה על הדעת שאדם שכזה ילך בבוקר לבית משפט לשבת על ספסל הנאשמים ובערב ינהל את הקבינט מדיני בטחוני וישלח אותנו ואת ילדינו לקרב. כולי תקווה שבית המשפט העליון יתערב ויקבע מהן הנורמות הראויות".

אמש קיימה התנועה לאיכות השלטון הפגנת בכיכר רבין בתל אביב תחת הכותרת 'אומרים לא ממשלת השחיתות'.

יו"ר התנועה לאיכות השלטון, עו"ד ד"ר אליעד שרגא אמר בהפגנה אמש כי "רק אתמול חשבנו שאנחנו יודעים להבדיל בין טוב לרע, בין אמת לשקר, בין חושך לאור, רק אתמול חשבנו שאנחנו יודעים להבדיל בין צודק ללא צודק, מושחת ולא מושחת. והנה לפתע היום אנחנו מבינים שהכל הבל הבלים. הכל כאוס. רק אתמול עד חשבנו שאסור לבגוד, ולגזול ולדבר דופי ולתפור שקר ולדבר מרמה, אבל היום פתאום הכל מותר".

היועץ משפטי של התנועה לאיכות השלטון, עו"ד תומר נאור אמר בהפגנה: " אנחנו נמצאים בתקופת שפל מנהיגותי שלא ידענו כמותו. אלו המתיימרים לקרוא לעצמם מנהיגים שלנו, בחסות משבר בריאותי חסר תקדים הם מוותרים בהינד עפעף על כל העקרונות בשמם נבחרו, סוחרים במנדט שנתנו להם כדי לייצר לעצמם ג'ובים וכיבודים. כמו גנבים בלילה, רגע לפני צפירת יום הזכרון לשואה ולגבורה, הם חותמים על הסכם מביש שלא נראה כמותו בתולדות מדינת ישראל. לא רק שהם נותנים לנאשם בפלילים לעמוד בראש הממשלה, הם גם נותנים לו זכות וטו במינוי שופטים, פרקליט מדינה, מפכ"ל ויועץ משפטי לממשלה.

תת אלוף (במיל) נחמיה דגן, יו"ר המרכז הישראלי למחול בסוזן דלל: "תחילת חורבנו של הבית הראשון היה 72 שנים לקיומו, והוא נחרב בגלל מלחמות אחים. תחילת חורבנו של הבית השני היה לאחר 72 שנה לקיומו, והוא נחרב בגלל מלחמות אחים. אנחנו חגגנו שלשום 72 שנה לקיומה של מדינת ישראל, שנת ה-72 הייתה שנת שיא לפלגנות ולהסתה בחברה הישראלית. אותי זה מפחיד. חברה מפולגת ומסוכסכת, שלטון מושחת שמסית, מפלג ומסכסך, אותי זה מפחיד".

פרופ' ענת אדמתי, פרופ' לכלכלה ופיננסים ומנהלת היוזמה לחברות וחברה – אוניברסיטת סטנפורד ארה"ב אמרה כי "זו הפגנה חשובה שמוחה על מה שחייבים למחות עליו – יש לנו כאן מצב שהממשלה, והסכם קואליציוני רומסים את הדמוקרטיה, מבזבזים ספי ציבור בדיוק בזמן שיש לנו מגיפה קשה. כאן צריך ממשלה חכמה, יעילה, וזה לא מה שאנחנו רואים. מה שאנחנו רואים זה ניצול של המצב הזה ליצור ממשלה בזבזנית, שנותנת כוח למישהו שנאשם בפלילים".

פרופ' נויה רימלט, פרופ' למשפטים מאוניברסיטת חיפה ופעילה חברתית אמר בין היתר בהפגנה כי "לפי החוק אין מניעה שאדם עם כתבי אישום יכול לכהן כנשיא במדינת ישראל. זה אומר שכל רוצח, פושע, עבריין מין יכול לכהן בתפקיד הנשיא?! בכל מדינה מתוקנת היה ברור שלא, כי לא צריך לכתוב בחוק את המובן מאליו".

גב' עפרה ליבוביץ, מורה לתנך ומחשבת ישראל, פעילה בתנועה "מחנכים לדמוקרטיה" אמרה כי "הטענה שדמוקרטיה היא רק שלטון הרוב, זהו חילול השם דמוקרטיה. דמוקרטיה היא איננה שלטון הרוב, אלא שלטון העם. מקסימום הגשמה עצמית של הפרטים ומינימום פגיעה בזולת. הרוב לא יכול להחליט שאפשר לרצוח. הרוב לא יכול להחליט לאפשר שוחד. כי גם הרוב כפופים לחוקי מוסר".

צילום: רענן כהן
צילום: רענן כהן
צילום: רענן כהן
צילום: רענן כהן
צילום: רענן כהן
צילום: רענן כהן
צילום: רענן כהן
צילום: רענן כהן

פעילי התנועה לאיכות השלטון כעת מפגינים מחוץ לבית המשפט העליון וציינו: "מגבים את השופטים וקוראים להם לא לתת לנאשם בשוחד את המנדט להרכבת הממשלה".

צילום: התנועה לאיכות השלטון

שידור חי מהדיון בעתירות נגד נתניהו בבית המשפט העליון

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab
Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Back to top button