מאמריםמבזקים

דרושים מנהלים עם קור רוח

שינויים. בכל יום הנוף העסקי משתנה מול עיננו, באופן חסר תקדים. עסקים נפתחים ונסגרים, תקנות בריאותיות מתפרסמות חדשות לבקרים. דאגה וחוסר וודאות רבה בקרב בעלי העסקים, העובדים בארגונים והלקוחות. כל צד מנסה לשמור על האינטרסים שלו ולמנוע את ההפסד האפשרי הבא. בהתבוננות על הפעילות העסקית, התחושה היא של נוירוטיות קולקטיבית, התנהלות בלתי נשלטת של Must. חייבים לפעול, להגיב, לשנות. חייבים לעשות משהו.

מאת: ד"ר בן בולמש, חבר סגל בפקולטה לניהול טכנולוגיה במכון הטכנולוגי חולון HIT

בפועל המצב שנוצר הוא של שינוי ארגוני מתמשך. ארגונים נכנסו לסחרור, תוך הלימה כמעט מלאה בין הדינאמיקה של הסביבה החברתית-פוליטית לבין הדינאמיקה הארגונית. הכל נורא מיידי, נורא בהול ודחוף. הרגל של מקבלי ההחלטות כל הזמן על הדוושה, כל הזמן על הברקס.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

למי שנסע בכבישים המהירים בארצות קרות יודע שכאשר הרכב מחליק על קרח, התגובה הראשונית והמאוד מסוכנת היא ללחוץ חזק על הברקס בניסיון לעצור את הרכב מיידית ולנסות לקבל שליטה מלאה על הרכב. מי שמנוסה בכך כבר מבין שהתגובה הזו היא מתכון לאסון וכמעט הבטחה לאובדן שליטה גדול עוד יותר. אמנם זה נורא מפחיד, אבל בסיטואציה כזו לא נדרשת שליטה מלאה, לא נדרשת תגובה חזקה, נדרשת יציבות וקור רוח.

היום ארגונים רבים חווים אובדן שליטה וטלטלה. חוסר יציבות. אבל דווקא בנקודה זו, מה שנדרש ממנהיגים ומנהלים זה קור רוח. לייצר מצב בו הארגון הוא אי של יציבות. כן, הארגון עלול להיפגע בתקופה זו, אפילו במידה ניכרת. כן, יתכן אובדן משאבים חיוניים ואובדן לקוחות מרכזיים של העסק. יחד עם זאת, אין זה אומר שאם נפעל ביותר אינטנסיביות, יותר אופורטוניסטיות, ונגרור (או ניגרר) ליותר שינויים ארגוניים כך נשיג יותר. להיפך, להיפך.

אילוסטרציה. קרדיט: freepik

במיוחד בעתות מצוקה אנשים צריכים אי של יציבות. יש לנו, כעובדים, כלקוחות, כספקים, צורך עמוק לדעת שאותם ארגונים שהיו לצדנו כל השנים ימשיכו להיות שם. זה ברור ולגיטימי אם הארגונים יצטרכו להשתנות לאור הנסיבות. עם זאת, אנחנו רוצים וצריכים את היכולת לזהות אותם ואפשרות להזדהות איתם. אפשרות להתחבר רגשית למשהו מוכר, משהו שאנחנו חלק ממנו ושהוא חלק מאתנו.

כארגונים, מתוך יציבות ועקביות אנחנו דוגלים במימוש היכולות העיקריות שלנו. אנחנו מעניקים מוצר או שירות שהלקוח מכיר ורוצה להשקיע בו. בין כל שינוי לשינוי העובדים והלקוחות צריכים קצת זמן להתרגל. להפנים. להתחבר מחדש. החוקר Lewin מסביר שיש קושי לייצר שינוי אפקטיבי לאור הקיבעון המחשבתי והרעיוני של האנשים. לכן, ארגונים שנגררים לשינוי לאחר שינוי למעשה מרחיקים מעצמם את העובדים הטובים, את הלקוחות הנאמנים, את הספקים היציבים. יש הרבה מה להפסיד בהתנהלות כזו.

לכן, דווקא עכשיו, יש צורך רב בקור רוח ניהולי, צורך ביציבות ארגונית, במסר חד וברור של "מי אנחנו" כארגון ומה הערכים העמוקים ביותר שלנו. ככל שנשדר יותר יציבות הן כלפי חוץ והן כלפי פנים, כך נקבל בסיס טוב יותר לביצוע אותם שינויים ארגוניים אליהם אנחנו נדרשים בתקופה זו. לאט ובטוח.

Back to top button