חדשות הארץמבזקים

איך יתכן שזה קרה? לנו? מיכלי, אחותי הקטנה, האם יכולנו להציל אותך?

בית הנשיא ארח את גמר ה"האקתון" לפיתוח טכנולוגיות למיגור אלימות במשפחה והצלת חיים לזכרה של מיכל סלה ז"ל שנרצחה בידי בעלה • נשיא המדינה: "השנה האחרונה לנשיאותי נמצאת ממש מעבר לפינה. בזמן הזה אקדיש את מיטב הכוחות למלחמה החשובה בטרור האלימות במשפחה. לטרור הזה, הלוקח מאתנו פעם אחר פעם, נשים חזקות, נשים נפלאות, נשים מלאות חיים שאינן עוד״ • ״אנחנו זקוקים לתכנית פעולה דחופה, לא מתפשרת. אנחנו חייבים לעשות הכול כדי שנשים תרגשנה בטוחות ומוגנות. כדי שהטרור נגד נשים ייפסק״.

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין אירח הערב, (רביעי) את גמר מרתון היזמים (האקתון) לזכרה של מיכל סלה ז"ל לפיתוח טכנולוגיות למיגור אלימות במשפחה והצלת חיים. האירוע התקיים ביום הולדתה ה-33 של מיכל ז"ל שנרצחה בידי בן זוגה באוקטובר 2019. במרתון היזמים שנמשך שלושה ימים ונערך על גבי פלטפורמת ‪Teams של מיקרוסופט, השתתפו כ-1500 מתכנתים, אשר יחד עם מומחים לאלימות במשפחה ממערכת המשפט והאכיפה, בנו מוצרים טכנולוגים מצילי חיים עבור נשים הסובלות מאלימות ואוכלוסיות נוספות הנמצאות בסיכון. במיזם תומכים גופים מובילים מתעשיית ההייטק, ומהמגזר הציבורי והחברתי.

צילום: מארק ניימן / לע"מ

הזוכה במרתון הוא מיזם ‏HearMe, מערכת המאפשרת דיווח אנונימי של קולות המעידים על מצוקה, ישירות לרשויות העירוניות, על ידי הקלטות ותשאול בזמן אמת. המיזם נבחר מתוך שבעת המיזמים שעלו לגמר ונבחרו על ידי צוות השיפוט הבכיר: יו"ר פורום מיכל סלה ואחותה של מיכל, לילי בן עמי; מנכ"ל בית הנשיא, הראל טובי; השר לשיתוף פעולה אזורי, גלעד ארדן; מנכ"לית מייקרוסופט, רונית אטד; סגן נשיא מיפוי ולוקליזאציה במובילאיי, טל בביוף; סמנכ"לית בכירה במשרד הרווחה, איריס פלורנטין; מנכ"לית פייסבוק, עדי סופר תאני; מנכ"לית מרכז פרס לשלום וחדשנות, אפרת דובדבני; ויו"ר עמותת בת-מלך, צילית יעקובסון. באירוע השתתפו בני משפחת סלה, השר לשיתוף פעולה אזורי גלעד ארדן, שר הרווחה איציק שמולי, שר המדע יזהר שי ובכירים במשק.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: מארק ניימן / לע"מ

שביעיית המיזמים שעלו אל הגמר, בין כלל המיזמים שהשתתפו באירוע, הם:

‏1. Safe and Sound – תוסף תוכנה נסתר, שמופעל באמצעות רצף מילים שנאמרות ע"י המשתמש. מילים אלו נקבעות מראש במסגרת הליך ההרשמה לאפליקציה. בעת השימוש במילות הביטחון, מתרחשות מספר פעולות אוטומטיות שנועדו לספק מענה מהיר במצב החירום בו נמצא המשתמש.

2. ‏Salvatio push – התקן העשוי מסיליקון, הניתן ללבישה. ההתקן משמש כמכשיר חירום המעדכן את אנשי הקשר שנבחרו מראש, אודות מיקום האישה וסוג מקרה החירום, על ידי שליחת התראות באמצעות אפליקציה.

3. ‏WeHearYa – מכשיר הקלטה סמוי, מופעל על פי עוצמת קול של מעל ל-60 דציבלים, ויכול לאסוף שעות של הקלטות קוליות. ניתן לייצר את המכשיר בגודל של מטבע כדי להתאימו לסיכת שיער, תליון או כפתור.

4. רצועת ביטחון – רצועה חכמה, אותה ניתן לחבר לשעון במקום הרצועה הקיימת שלו, או לענוד כצמיד. הרצועה כוללת בתוכה חיישנים שיכולים לחוש ולמדוד מאפיינים גופניים וביולוגיים מסוימים אצל המשתמשת, לזהות האם היא נמצאת כרגע במצב מצוקה. ולשלוח בהתאם הודעה אוטומטית לאנשי קשר שנקבעו מראש על ידה עם התרעה.

5. ‏MedFlag – מערכת לניתוח רשומות רפואיות אלקטרוניות, לאיתור מטופלים פוטנציאליים בקרב אלו המבקשים טיפול רפואי מכל הסוגים – וסובלים מאלימות במשפחה. המערכת מזהה מטופלים הנמצאים בסיכון, גם אם התלונות הרפואיות בעקבותיהן פנה המטופל לעזרה רפואית אינן קשורות להתעללות – ומייצרת התרעה לצוות הרפואי ללא צורך בתלונה של הקורבן.

6. ‏HearMe – מערכת המאפשרת דיווח אנונימי של קולות המעידים על מצוקה, ישירות לרשויות העירוניות, על ידי הקלטות ותשאול בזמן אמת.

7. ‏Stay Tuned – אפליקציה חשאית במסווה של אתר חדשות, שתאפשר לנשים להזעיק עזרה במקרים בהם ירגישו לא בטוחות. האפליקציה תאפשר למשתמשת לשלוח מסרון לקרוביה, להתריע למשטרה ולהקליט את הסיטואציה בחשאי, זאת באמצעות אמירת safety words שיותאמו אישית על ידיה, שקשוק המכשיר וכן לחיצה על לחצן ייעודי באפליקציה, לפי בחירתה.

צילום: מארק ניימן / לע"מ
צילום: מארק ניימן / לע"מ

בדבריו אמר הנשיא: "עבור נשים רבות כמו מיכל, המיזם הזה מגיע מאוחר. מאוחר מדי. אבל עבור רבות אחרות המיזם הזה יכול להיות מציל חיים. נשים בנות כל הגילאים, מכל המגזרים, חשות מאוימות. אימהות, בנות, אחיות, נשות קריירה, חברות. כל אחת מהן עולם ומלואו. עם כל רצח כזה משפחות שלמות מתנפצות לרסיסים. הילדים שלהן, ההורים, האחיות והאחים, כולם משלמים מחיר כבד. ולא רק הם. החברה משלמת מחיר. אלימות נגד נשים היא לא בעיה של נשים בלבד, היא פוגעת בכולנו, גם בגברים. היא פוגעת בנו כחברה. עלינו, על כולנו, למנוע אותה, להילחם בה, לחשוף אותה ולמגר אותה. גם בדרכים לא נעימות ולא מנומסות, גם בשימוש בטכנולוגיה מתקדמת, מתוך הבנה שאלימות נשים איננה גזירת גורל.

נשים הסובלות מאלימות לא תמיד מוצאות את הכוח לצאת מהחושך אל האור. לעיתים כשהן כן מתלוננות, יש קושי במציאת מענה. כאן מגיע התפקיד שלנו של כולנו. לשבור את קשר השתיקה. לראות את הנורות האדומות, להיות ערניים, לא להסיט מבט, לא להגיד בדיעבד ש"הכתובת הייתה על הקיר", לא להיות אדישים. כי אדישות הורגת. ובבקשה מכם אל תגידו "לי זה לא יקרה". או "זה לא יכול להיות". זה יכול לקרות אצל כולנו. יש לנו חוב מוסרי לנרצחות, לכול אחת ואחת מהן. ויש לנו חוב מוסרי לבנות שלנו, לנכדות שלנו, לאחיות שלנו, לבנות הזוג שלנו, ולנו, לנו הגברים. לנו החברה הישראלית.

השנה האחרונה לנשיאותי נמצאת ממש מעבר לפינה. בזמן הזה אקדיש את מירב הכוחות למלחמה החשובה בטרור האלימות במשפחה. לטרור הזה, הלוקח מאתנו פעם אחר פעם, נשים חזקות, נשים נפלאות, נשים מלאות חיים שאינן עוד. אלימות נגד נשים היא בעיה לאומית שמחייבת התמודדות לאומית. אני קורא לממשלה החדשה שקמה סוף סוף, הגיעה העת למיגור האלימות נגד נשים ולהצבת יעדים לאומיים לצמצום האלימות במשפחה, כתוכנית עבודה של ממש. לא יתכן שגברים אלימים חוזרים למשפחותיהם לפני שעברו תהליך שיקום יסודי. לא יתכן שנשים וילדים נחשפים לסכנת חיים ממש תחת עינה הפקוחה של המדינה. לא יתכן שהסיפורים ממשיכים להצטבר, וקִצה של התופעה המחרידה הזו לא נראה באופק. אנחנו זקוקים לתכנית פעולה דחופה, לא מתפשרת. אנחנו חייבים לעשות הכול כדי שנשים תרגשנה בטוחות ומוגנות. כדי שהטרור נגד נשים ייפסק.

לפני כשנה, נפרדתי בכאב מנחמה רעייתי זכרה לברכה. נחמה הציבה את המאבק באלימות נגד נשים בחזית העשייה שלה בבית הנשיא. היא יזמה תערוכות, השתתפה באירועים, ואפילו הזמינה יצירות אמנות ומיצגי וידאו שהעלו את הנושא למודעות. צוואתה מחייבת אותי להמשיך ולפעול למען נשים, ולמיגור האלימות במשפחה. ׳אסור לנו לתת להן להעלם', אמרה נחמה לאחר רצח נוסף שהתרחש, 'אסור לנו לתת לאדישות להרוג אותן בפעם השנייה, אסור לנו לתת לאף אחת לחשוב שהיא הבאה בתור. אנחנו צריכות להפסיק את התופעה האיומה הזאת ולקרוא בקול, די לאלימות נגד נשים.' כך אמרה נחמה, כך אנו קוראים כאן היום בקול גדול, כך נמשיך ונזעק עד אשר נוכל לטרור הנורא הזה.״

צילום: מארק ניימן / לע"מ

לילי בן עמי, יו"ר פורום מיכל סלה ואחותה של מיכל ז"ל: "מיכל לא ידעה שנשקפת סכנה כלשהי לחייה. גם אנחנו לא ידענו. מיכל היתה עו"ס, פרפר באופיה. מיכל האמינה בכל אדם. באמת. ילדת פרחים חופשיה, צבעונית, יצירתית, מלאת אהבה, נתינה, ורצון לרפא ולעזור לאוכלוסיות מוחלשות. במותה הותירה לנו שליחות להמשיך את האור שלה ולהושיט יד. איך יתכן שזה קרה? לנו? מיכלי, אחותי הקטנה, האם יכולנו להציל אותך? השאלות חורכות. לחזור בזמן לא נוכל. להתקדם בזמן – כן נוכל. לכן אנחנו פה. כדי להציל את הנרצחת הבאה. ישראל היא מעצמה עולמית של סטארט אפ ומעצמה של לוחמה בטרור. היום, יחד, עשינו צעד קטן ראשון. לעתיד. היעד: להפוך את ישראל למעצמה עולמית בלוחמה בטרור בתוך הבית. המטרה: אפס נרצחות בשנה. שלשום, ביום הולדתה 33 של מיכלי נרשמו 1800 מתכנתי עילית, יזמים ומומחי אלמ"ב. הם סקרו 136 רעיונות מצילי חיים שהוגשו ע"י הציבור. הורכבו 54 צוותים, חברים בהם מעל 300 היי-טקיסטים פותחו 50 מוצרים טכנולוגים, הערב עלו לגמר 7 מיזמים. מתוכם נבחר 3 מיזמים שיקבלו מפורום מיכל סלה ליווי לפיתוח המיזם. קודה, אינ דב, מייקרוסופט, פייסבוק, מובילאיי, גוגל, וויקס, אמדוקס, וויז, אינטל ועוד – כולם שילבו ידים עם מומחי משרד הרווחה, המשרד לבטחון פנים, בת מלך, ויצו, נעמת, פורום המקלטים ועוד. בזכותכם החלום התגשם."

צילום: מארק ניימן / לע"מ

השר לשיתוף פעולה אזורי, גלעד ארדן: "כי עבורי – רצח של אישה הוא אחר. לא דומה רצח של אישה בידי בן זוגה לרצח בן עבריינים! החובה המוסרית של המדינה והמשטרה היא קודם כל, ולפני הכל להגן על אותה אישה חפה מפשע שנמצאת בסכנה לפני שהיא משקיעה משאבים בהגנה על חבר בארגון פשיעה. המלחמה בטרור המגדרי קודמת למלחמה בארגוני הפשיעה! גם בתפקידי באו״ם אני מבטיח להמשיך את מחוייבותי למאבק הזה. אלימות כלפי נשים לא הומצאה בישראל. מדובר בבעיה חסרת גבולות, עיוורת ללאומים ומדינות, והיום, כשאני יוצא לייצג את ישראל מול אומות העולם אני בטוח שישראל יכולה להיות אור לגויים גם בתחום הזה, ולהוביל את המאבק והפתרונות. הכנס הראשון שאזום באו״ם יהיה כנס שיעסוק במאבק המשותף באלימות נגד נשים. את מיכל זה אולי לא יחזיר אלינו, אבל נציל נשים רבות ברחבי העולם.״

צילום: מארק ניימן / לע"מ

שר הרווחה, איציק שמולי אמר: "האחריות עלי היא ברורה: לגייס את ממשלת ישראל כולה כדי להעמיד את המשאבים הנדרשים שיאפשרו הקמת מערך ליווי, מעקב והרחקת גברים אלימים, הרחבת מעטפת ההגנה על נפגעות, הידוק התיאום בין כלל הגופים ועוד. נמדד בתוצאות, לא בהצהרות. אני רוצה להודות לכבוד הנשיא שפרס את חסותו על המאבק באלימות בכלל ועל המיזם הזה בפרט במטרה ליצור עולם בטוח יותר עבור נשים. החלטתך אדוני משקפת כי מדובר בבעיה לאומית שכולנו צריכים להיות מחויבים לפתרונה."

צילום: מארק ניימן / לע"מ

האירוע הועבר בשידור חי ברשתות החברתיות באדיבות לשכת העיתונות הממשלתית שנרתמה לכך ללא עלות.

Back to top button