עו"ד אסל: החוק היבש מתיר אך שיקול דעת נכון היה מונע מוות מיותר
עו"ד ישראל אסל, היועץ המשפטי של הפורום למניעת תאונות עבודה הגיב היום (רביעי) לתאונת הדרכים הקטלנית שאירעה הבוקר בכביש 65 סמוך לצומת ערערה שבה מצא את מותו נהג אוטובוס, נאסר כיואן מחאמיד, בן 40 תושב אום אל פחם.
"היום אירעה תאונה קטלנית שבה התנגש נהג אוטובוס במשאית שהובילה פרופילים ארוכים מאוד באופן שאלו בלטו לפחות שלושה מטרים מחלקה האחורי של המשאית. בתאונות של התנגשות מאחור ממהרים להאשים את הרכב שלא שמר מרחק, ואני חושב שבתאונות כדוגמת זו שקרתה היום אסור למהר ולהאשים את נהג האוטובוס כי הבעיה הרבה יותר עמוקה." אומר עו"ד אסל.
"אני סבור שישנה כאן אחריות גם לבית העסק שמכר את מוטות המתכת וריכז את ההובלה, רוכש המוטות, גם לנהג שהסכים להוביל את המוטות באופן שהם בולטים לפחות 3 מטרים מחלקה האחורי של המשאית יש אחריות אם כי יש לקחת בחשבון שלעיתים קרובות הנהג הוא קורבן של הצדדים לעסקה כאשר נכפה עליו להוביל מטען בצורה מסוכנת." ציין.
• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
עו"ד ישראל אסל טוען כי "אין לי מילים אחרות אלא לומר שהובלות כאלו מסוכנות נובעות מסיבה אחת והיא פשוט קמצנות לשלם עוד כמה מאות שקלים עבור הובלה באמצעות סמיטריילר פלטה ארוך, נכון שעלות הובלה שכזו היא יקרה יותר מאשר הובלה של משאית "דאבל" אך אין מה לעשות זו הדרך הבטוחה היחידה למנוע תאונות מסוג כזה. מי שמבקש לרכוש פרופילים כל כך ארוכים שישלם על הובלה בטוחה ולא יחפש לחסוך לעצמו כסף ותוך כדי כך יסכן את הציבור. מי שמוכר פרופילים ארוכים חובה עליו לוודא שהסחורה שהוא מכר לא תסכן את הציבור בזמן הובלתה בכבישים. וגם נהג המשאית צריך להתנגד להובלה שכזו ולא לצאת מידי חובה בכך שהוא תולה משולש אדם בקצה הפרופיל."
"אני מעריך" מוסיף עו"ד אסל, "שאם היו מובילים את המוטות על פלטה של סמיטריילר יתכן מאוד שתאונה שכזו הייתה מסתיימת בנזקי רכוש בלבד ולא במוות של נהג האוטובוס".
"לאחרונה פרסם מפקח עבודה ראשי הזמנה לקבלת הערות הציבור ביחס לנהלים למניעת כניסת רכבים פרטיים לאתרי בנייה, במשרד העבודה דואגים לרכבים פרטיים שלא יפגעו באתרי הבנייה. ואני שואל את משרד העבודה לא יותר חשוב להסדיר גם את נושא הובלת ציוד ומטענים לאתרי בנייה? הרי אירעו כבר מספר תאונות בכבישים שבהם התנגשו כלי רכב במשאיות שהובילו ברזל בניין, כלונסאות, פרופילים באופן שבולט מחלקה האחורי של המשאית כמעט כל התאונות הללו מסתיימות במוות מיידי ואכזרי. אז למי מחכים?
אני קורא למנהל הבטיחות בעבודה להקים צוות יחד עם משרד התחבורה ולראות איך מוצאים פתרונות שימנעו תאונות מסוג זה, לדעתי אחד מהפתרונות הוא הטלת אחריות על הצדדים לעסקה שהולידה את הצורך בהובלה. כלומר, הרוכש חייב לשלם עבור הובלה בטוחה והמוכר צריך למנוע יציאה של הובלה לא בטוחה משערי בית העסק שלו." סיכם עו"ד ישראל אסל.