חדשות הארץמבזקים

אלפים השתתפו בהפגנה בכיכר רבין בתל אביב: "עוד נביא את השלום"

אלפי בני אדם הגיעו הערב (שבת) להפגנה בכיכר רבין בתל אביב ומחו כנגד הסיפוח. את הפגנת המחאה הובילו מפלגות השמאל – מרצ והרשימה המשותפת ונשאו נאומים במהלך ההפגנה בין היתר יו״ר הרשימה המשותפת ח״כ איימן עודה, יו"ר מרצ ניצן הורוביץ, ח"כ תמר זנדברג, ח"כ עופר כסיף, ח״כ ג׳אבר עסאקלה ורבים אחרים. במהלך ההפגנה הציגו קטע וידאו מוקלט בו נשא דברים הסנטור האמריקני ברני סנדרס נגד הסיפוח והכיבוש.

יו״ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה אמר בנאום מוקלט בהפגנה נגד הסיפוח בכיכר רבין: ״לצערי אני לא אוכל להיות ביניכם בכיכר. אנוכי בחיפה אבל ליבי אתכם במחאה. אנשים יקרים שנמצאים שהגיעו מכל הארץ לתל אביב, צופים בביתם מנצרת אום אל פחם וכל העולם – אנחנו נמצאים בצומת דרכים. דרך אחת מובילה לחברה משותפת עם דמוקרטיה אמיתית ושווין אזרחי ולאומי לאזרחים הערבים. עתיד שבו אנשים נמדדים לפי היכולות שלהם ולא לאום או צבע. עתיד שבו שני העמים מממשים את הזכות להגדרה עצמית – מדינה פלסטינית עצמאית לצד ישראל."

עודה הוסיף כי "הדרך השנייה תוביל אותנו לשנאה, אלימות, סיפוח ואפרטהייד. מדינה שלנצח תחיה על החרב ותתמסר לשליטה אלימה בעם אחר. מציאות שבה העתיד של ילד יקבע לפי הלאום שלו, וכל חייו יהיה אזרח סוג ב'. אנחנו נמצאים הערב בכיכר כדי לבחור בדרך הראשונה – כי יש רק עתיד אחד והוא עתיד משותף. אנחנו יכולים לעצור את הסיפוח אבל כולנו נצטרך להיאבק בו יחד. ערבים ויהודים שדורשים שלום, שוויון דמוקרטיה וצדק חברתי."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הוא ציין כי "כאשר מרטין לותר קינג דיבר נגד המלחמה הפושעת של ארצות הברית בוייטנם האשימו אותו בכך שהוא פוגע בעצמו ובציבור שבשמו הוא נאבק. קינג ענה להם בפשטות: "אני לא רוצה להיאבק על כיסא מסביב לשולחן בוער". כמו קינג ותומכיו בארה"ב גם אנחנו חייבים להכיר בכך שלא יהיה פה שוויון אם לא יהיה פה שלום. ולא יהיה צדק חברתי אם לא נסיים את הכיבוש. כי אין דמוקרטיה ליהודים בלבד.

היום המדינה שוברים ימינה אנחנו חייבים לשבור שמאלה. היום שוברים לדיקטטורה אנחנו חייבים לשבור לדמוקרטיה. כשהם שוברים לסיפוח והנצחת הכיבוש אנחנו נאבק על שלום ודמוקרטיה. הם רוצים לבודד אותנו. הם יודעים שהחלטות של סיפוח וחוק הלאום עוברים בלי האצבעות שלנו בכנסת, אבל בעיקר כי הם יודעים שבלעדינו אי אפשר להעביר חוקים של שלום אמיתי דמוקרטיה וצדק חברתי."

ח"כ עודה הוסיף כי "יש שלושה דברים שהביאו לסופו של כל כיבוש: סירוב העם הנכבש, התנגדות אזרחית בתוך המדינה הכובשת ודעת הקהל הבינלאומית. אנחנו נמצאים במעגל השני. כמו מרטין לותר קינג והאמריקאים שנאבקו במלחמה בוייטנאם, הצרפתים שהתנגדו לכיבוש באלג'יר וכמו תנועת ארבע אימהות ונשים בשחור במאבקו נגד הכיבוש בלבנון גם אנחנו ממשיכים את דרכם. וכמוהם גם ננצח. חברים, יש פה קהל מגוון ולא תמיד נסכים על הכל אבל נסכים על העיקר. יהיו קשיים בדרך אבל אם לא נאבק ביחד נפסיד לחוד. ההפגנה הזאת היא לא רק מהלך אלא ההתחלה של תהליך. בסופו נבנה קואליציה דמוקרטית רחבה. יחד נבנה עתיד משותף. עוד נביא את השלום."

צילום: הקואליציה נגד הסיפוח והכיבוש

יו"ר מרצ, ח"כ ניצן הורוביץ אמר: "הסיפוח הוא פשע מלחמה. פשע נגד השלום, פשע נגד הדמוקרטיה, פשע שיעלה לנו בדם. תאוות כוח משיחית מכאן התלכדה עם חזיונות משיחיים משם, המתנחלים מצאו את האוונגליסטים, וההזיות האלה ממיטות עלינו אסון, על כולנו – יהודים וערבים."

הורוביץ הוסיף כי "האנשים שאמורים היו להיות אלטרנטיבה – האנשים שקיבלו את הקולות מאתנו הרימו ידיים וזחלו לצד השני. בני גנץ, גבי אשכנזי, עמיר פרץ, אבי ניסנקורן. אתם שותפים מלאים, אתם אלה שנותנים גיבוי והכשר לאסון הזה – והאחריות תהיה עליכם. אין לכם מנדט לאפשר את הסיפוח. אין לכם מנדט לקבור את השלום ולזרוק אותנו לקטסטרופה בטחונית וכלכלית בגלל אובססיה של הימין הקיצוני. כחול-לבן והעבודה, כבר בגדתם בבוחרים, כבר גנבתם את הקולות, אל תאפשרו לנאשם מבלפור לגנוב גם את המדינה".

צילום: דוברות מרצ

יו״ר סיעת מרצ, ח״כ תמר זנדברג, בהפגנה נגד הסיפוח הערב בתל אביב: ״לדיל הזה אין קשר למה שטוב לנו, ישראלים ופלסטינים שגרים כאן במזרח התיכון. זה דיל מקולל בין אחד שמנסה לנצח בחירות לאחר שמנסה לברוח ממשפט. טראמפ לא ידיד ישראל. ביבי לא טוב לישראל. זה דיל שיהפוך את ישראל רשמית למדינת אפרטהייד. ריבונות בלי אזרחות זה אפרטהייד. להגיד את האמת על האפרטהייד זה לא קיצוני. הפיכת ישראל למדינה מצורעת בעולם זה קיצוני. העוול המוסרי שנגרם למליונים – זה קיצוני".

לסיכום אמרה כי "עכשיו הזמן להגיד לא. להיאבק בכל הכוח, לא לשתוק. יהודים וערבים, ולהקים גם אלטרנטיבה אמיתית לשלטון הימין שיודעת – ביחד אנחנו יכולים להגיד כן לשלום, לא לכיבוש, לא לסיפוח".

צילום: הקואליציה נגד הסיפוח והכיבוש
צילום: עזרא רחאנה
צילום: עזרא רחאנה

הסנטור ברני סנדרס אמר בהודעה מוקלטת: "בימים קשים אלה לישראל, ארה"ב ולמדינות ברחבי העולם מעולם לא היה יותר חשוב להיאבק למען צדק ולהילחם למען העתיד שמגיע לכולנו. מחמם את הלב לראות שכל כך הרבה מכם, ערבים ויהודים כאחד, עומדים ביחד הערב בשביל שלום, צדק ודמוקרטיה. אני רוצה שתדעו שאתם לא לבד. יש מיליוני אנשים מסביב לעולם שתומכים בערכים האנושיים הבסיסיים האלה. זה תלוי בכולנו לעמוד כנגד מנהיגים רודניים ולבנות עתיד של שלום בשביל כל פלסטיני וכל ישראלי. כמוכם אני מאמין שהעתיד של פלסטינים וישראלים כרוכים זה בזה ושמגיע לכל הילדים שלכם לחיות בבטחון, חופש ושוויון."

סנדרס הוסיף כי "בשביל שזה יהיה אפשרי, התוכנית לספח בצורה לא חוקית כל חלק של הגדה המערבית, חייבת להיעצר. הכיבוש מוכרח להסתיים. אנחנו חייבים לעבוד ביחד כדי לבנות עתיד של שווין וכבוד בשביל כל האנשים בישראל ובפלסטין. אני יודע שביום שנחגוג את הקמתה של מדינה פלסטינית עצמאית לצד ישראל, זה יהיה בגלל שאנשים כמוכם נאבקו למען צדק, נאבקו בשביל דמוקרטיה, ונאבקו בשביל זכויות אדם."

לסיום אמר: "במילים של חברי איימן עודה, העתיד היחיד הוא עתיד משותף. נבנה אותו יחד. אני יודע שאני מדבר בשם רבים פה בארה"ב כשאני אומר – אני אתכם בסולידריות. תודה לכולכם תשמרו על עצמם."

ח״כ ג׳אבר עסאקלה אמר בנאומו בהפגנה נגד הסיפוח בכיכר רבין כי "המונים בתל אביב, ערבים ויהודים, במסר חד וברור נגד הכיבוש, נגד האפרטהייד ונגד הגזענות והעליונות ונגד תוכניות הסיפוח ההרסניות של ממשלת אחדות הימין, סיפוח אשר מנוגד לכל החוקים הבינלאומיים והערכים המוסריים שלא יקדם אף צד ורק יהרוס כל סיכוי לשלום צודק. עם הכובש והמדכא עם אחר לעולם לא יהיה חופשי!"

עם סיומה של המחאה בכיכר רבין, קומץ מפגינים נשאר במקום והפר את הסדר תוך שהוא חוסם את ציר מלכי ישראל אבן גבירול. המשטרה פונה למפגינים בדרישה לפנות את הציר והזהירה אותם כי באם לא יפנו את הציר בזמן הקרוב המשטרה תאלץ לפנותם.

תגובה אחת

  1. אם שלום הכוונה שאנחנו מאכל לדגים אז אין ספק שאתם בדרך הנכונה.

Back to top button