חדשות הארץמבזקים

נתניהו: המגפה פה, ייתכן שבקרוב נצטרך לנקוט צעדים נוספים

ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס האזכרה לזכר חללי 'אלטלנה': "הפעולות המהירות שנקטנו להצלת חיים – נועדו לטובת כל אזרחי ישראל. בעיצומו של המשבר העולמי הדגשתי אינספור פעמים, שהמאבק בנגיף מחייב ערבות הדדית, אמון, אחווה. אנחנו עדיין זקוקים לערבות ההדדית הזאת, כי המגפה פה – והיא שוב מרימה את ראשה. היא מחייבת כל אחד מאיתנו להקפיד על ההנחיות של משרד הבריאות – כפי שאנחנו עושים כאן היום – וייתכן שבקרוב נצטרך לנקוט צעדים נוספים במקביל לצעדים שאנחנו עושים לפתוח את הכלכלה, להחזיר אנשים למעגל העבודה ולעזור לעצמאים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו השתתף היום (שלישי) בטקס האזכרה לחללי ״אלטלנה״.

בנאומו אמר ראש הממשלה: כולנו שולחים איחולי החלמה מעומק הלב ליו"ר ברית חיילי האצ"ל, יקירנו יאיר אסיסקוביץ'. דיברתי איתו בדרך לכאן, אמרתי לו שהוא חסר לנו. הלהט שלו, האמת שלו, אין כמוהו."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

נתניהו הוסיף כי "גם בימי הקורונה, איננו מוותרים על הטקס החשוב הזה. הוא מוכיח שמורשת אלטלנה חיה וקיימת. היא בבחינת אות-כבוד ללוחמי המחתרת, שבזכותם חידשנו את הריבונות על ארצנו. הדרך לעצמאות הייתה זרועה מהמורות וקורבנות רבים, כדבר השיר ששמענו עכשיו: "עלי בריקדות חרות נשא בדם ואש", אבל גם אחרי השגת העצמאות, כשכבר באנו אל הנחלה, עדיין לא באנו אל המנוחה.

קשה לומר שהחודש הראשון לעצמאות היה ירח דבש. להפך, עמדנו בו כחומה בצורה מול מתקפה של שבע מדינות ערב. עמדנו דרוכים ונחושים במערכה חיצונית, בהתנגשות חיצונית, ובחלון הצר של ההפוגה נקלענו גם להתנגשות פנימית. ככל שחולפות השנים, כך מתחזקת בי ההכרה, ואני חושב שלא רק אצלי, שאפשר היה ושצריך היה למנוע את ההתנגשות הזאת. הרי מי היו באי אלטלנה? חניכי בית"ר מהגולה, אודים מוצלים מאש השואה, ותיקי מלחמת העולם השנייה, מתנדבים שנחלצו להבטחת התקומה היהודית. כפי שאומר ידידנו, שלמה נקדימון: "שמם הטוב אסור שיוכתם – לא באשמת מרידה חסרת בסיס, ולא בשאיפה לתפוס את השלטון בכוח. צריך להצדיע להם, על היותם אוהבי ישראל בלב ונפש".

צילום: קובי גדעון, לע"מ

אני זוכר את ידידנו דב שילנסקי ז"ל, שנפטר לפני עשור, אני זוכר אותו מתאר את ההווי על הסיפון של האלטלנה. לאורך ההפלגה מפורט דה-בוק בצרפת עד חופי המולדת הם שרו שירים לאומיים, דנו דיונים מלאי-להט על הציונות, התאמנו אימונים שנועדו לחשל את מי שיוטלו בתוך זמן קצר אל שדה-הקרב. זאת אלטלנה האמיתית. ואני רוצה להגיד לכם שהטענה שהם באו לתפוס את השלטון בכוח הנשק היא כל כך מופרכת. הרי אילו אנשי ספינת-הישע היו באים להשתלט על המדינה באלימות, הנשק שבאונייה היה מוכן בידיים ולא ארוז בארגזים.

ולכן, את שורשי העימות לפני 72 שנים יש לחפש במשקעים ישנים יותר, בטינה מבעבעת כלפי מי שלא השתייכו למחנה "הנכון". מרחץ הדמים בכפר ויתקין ובתל-אביב הזכיר לרבים את שריפת מחסני התבואה בירושלים הנצורה לפני אלפיים שנה, כשחיילי טיטוס בשער. גם במקרה של אלטלנה, מאמצי התיווך והפשרה בוטלו בהינף-יד. בסוף הם קיבלו אולטימטום בן 10 דקות, 10 דקות בלבד, למסירת הנשק החיוני, שנאסף בחוץ-לארץ בעבודת נמלים. הירי הנמהר הביא לכך שהברזל שקע במצולות, וחמור מזה, חיים צעירים, במדים ושלא במדים, נגדעו באיבם. אגב, בעקיפין נשפך דמם של אנשים רבים נוספים, משום שכמויות הנשק העצומות חסרו מאוד בחזיתות המלחמה."

לעדכונים נוספים היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו

"אני חייב להגיד לכם שההכרה הזאת מתחזקת בי" ציין נתניהו בנאומו והוסיף, "גם משום שיש לנו נוהל במדינה, אם אנחנו רואים מטוס שלא מזדהה, שהוא מתכוון להיכנס לתוך השטח האווירי שלנו וחלילה לבצע כאן אסון, כמו שקרה במתקפת מגדלי התאומים, אנחנו צריכים להחליט אם לירות בו או לא לירות בו. להפיל את האנשים או לא. זה תרגיל קבוע, אבל לפעמים זה גם קורה במציאות. לא ירינו. גם כשזה קרוב מאוד. מדוע היה צריך לירות? מדוע היה צריך לתת 10 דקות? אפשר היה לתת יותר זמן. אני אומר את זה באחריות, כי תמיד אנחנו יכולים לומר: "לא הייתם שם, לא חוויתם את זה, לא החלטתם", וזה נכון, זו טענה שאי אפשר להתעלם ממנה. אבל אל מול אחים, בהפוגה בתוך מלחמת העצמאות, צריך היה למנוע את האסון הזה.

בין אנשי 'אלטלנה' שנהרגו היה אברהם סטבסקי. 15 שנים קודם לכן, ב-1933, האשימו אותו באחריות כביכול לרצח ארלוזורוב, כפי שמוכר לך היטב, יוסי אחימאיר. אנשים אמיצי לב וחדורי צדק ביישוב טענו שהוא נקי מאשמה והביאו לזיכויו: ז'בוטינסקי, הרב קוק, טשרניחובסקי, פרופ' קלאוזנר, וגם סבי, הרב נתן מיליקובסקי-נתניהו, ואבי, פרופ' בנציון נתניהו, כולם זכרונם לברכה. אבי גייס את סבי, סבי גייס את הרב קוק, הם גם גייסו אנשים אחרים שהזכרתי. הם לא השלימו עם עלילת-דם נגד חפים מפשע, וככל שחלף הזמן כולם מבינים שזו הייתה עלילה מופרכת."

צילום: קובי גדעון, לע"מ

נתניהו התייחס למשבר הקורונה ולפעולות שנקטה הממשלה: "אני רוצה לומר לכם, עברנו הרבה מבחנים מאז אלטלנה, הרבה. המבחנים הללו חייבו את ממשלות ישראל בפעולות נחושות, והם גם חייבו את אזרחי ישראל לערבות הדדית, להתייצבות. זה קרה גם עכשיו, במשבר הקורונה. זה קורה גם עכשיו. הפעולות המהירות שנקטנו להצלת חיים נועדו לטובת כל אזרחי ישראל. בעיצומו של המשבר העולמי הדגשתי אינספור פעמים שהמאבק בנגיף מחייב ערבות הדדית, אמון, אחווה. אנחנו עדיין זקוקים לערבות הדדית זאת, כי המגפה פה, והיא שוב מרימה את ראשה. היא מחייבת כל אחד מאיתנו להקפיד על ההנחיות של משרד הבריאות, כפי שאנחנו עושים כאן היום, וייתכן שבקרוב נצטרך לנקוט צעדים נוספים, במקביל לצעדים שאנחנו עושים לפתוח את הכלכלה, להחזיר אנשים למעגל העבודה ולעזור לעצמאים.

כך נהגנו, באחריות מירבית, גם בהקמת ממשלת האחדות הלאומית. האתגרים שלמולנו – בביטחון, בכלכלה, בבריאות, בשיקום נזקי הקורונה, בהחלת החוק הישראלי על שטחי מולדת ביהודה ושומרון, האתגרים הללו מחייבים עמידה יחד, ככל שהדבר ניתן. מנחם בגין עשה זאת אז, במשבר אלטלנה, כשהכאב היה בשיאו. המילים הנחרצות שלו: "מלחמת אחים לעולם לא!", הנה כאן, על דופן האנדרטה שהקמנו, מילים אלו מנעו אסון גדול בהרבה. הן אף דירבנו את עולי אלטלנה להילחם שכם-אל-שכם עם יתר חיילי צה"ל עד לניצחון בקרבות העצמאות."

נתניהו הוסיף כי "בחודשים שבהם 'אלטלנה' השרופה ניצבה סמוך לשפת הים של תל-אביב, לפני שהיא טובעה, כתב אלמוני בהתרסה על שלד האונייה: "חירות", אני חושב שאתם יודעים למה הוא התכוון – "חירות – סוֹפֵך כמו אלטלנה". אלא שמאז ועד היום הגלגל השלים סיבוב מלא. ההיסטוריה לימדה שהעם תומך במי שרואה את המציאות נכוחה – בתחום המדיני, הביטחוני והכלכלי, לא במי שמחזיק בתפיסות שאבד עליהן הכלח."

לסיכום אמר ראש הממשלה נתניהו כי "בזכות ההתנהלות האחראית והמפוכחת בזירה העולמית והאזורית, בזכות הכלכלה החופשית שהנהגנו במדינת ישראל, הבאנו את ישראל לפסגות של הצלחה. זאת הייתה משאת נפשם של עולי 'אלטלנה'. הם הגיעו למדינה שברירית שנאבקה על עצם קיומה, והמדינה הזאת היא היום כוח בולט וכוח עולה בין האומות. לא נמחק את דפי אלטלנה מתולדות ישראל, הם ישמשו צו תמידי לחשבון נפש, לחיזוק האחדות, ועל ידי הלימוד האמיתי של מה שהיה שם – לקירוב לבבות ולמניעת טעויות. יהי זכר החללים, זכר הנופלים, ברוך לעד."

Back to top button