מבזקיםפוליטי / מדיני

הרפורמה במשק החשמל: "אנחנו נעשה מה שנכון למשק ולציבור"

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב מרגי, בחנה היום (שלישי) את יישום הרפורמה במשק החשמל, אותה אישרה לפני כשנתיים. היו"ר מרגי פתח את הישיבה והזכיר כי מדובר ברפורמה מהמסובכות שהובילה המדינה ומתוקף חוק משק החשמל נדרש שר האנרגיה, ח"כ יובל שטייניץ, לדווח לוועדה על יישומה. היו"ר מרגי ביקש דיווח על מכירת תחנות ייצור, עידוד תחרות באספקת החשמל, התייחסות להקמת חברת ניהול המערכת וכן לסוגיית החשמל הכשר.

שר האנרגיה שטייניץ אמר כי מדובר ברפורמה הגדולה, המקיפה והמשמעותית ביותר שנעשתה אי פעם בתולדות המדינה בחברה ממשלתית כלשהי, וכנראה גם המוצלחת ביותר. הוא הזכיר כי החוב האדיר של חברת החשמל העמיד גם את המדינה בסכנה של הורדת דירוג אשראי ואמר כי 7 ממשלות קודמות התחייבו לבצע רפורמה ונכשלו. "הרפורמה לא טובה, היא טובה מאוד", אמר. עוד הוסיף השר כי מכירת תחנת הכוח אלון תבור תרמה להוזלת מחיר החשמל, וכי בימים הקרובים יוכרז גם הזוכה במכרז למכירת תחנת רמת חובב. לדבריו, "השנה נגיע ל-46% ייצור חשמל פרטי, ב-2025 נעלה ל-69% וב-2030 76% מהחשמל ייצור על ידי גורמים פרטיים". היו"ר מרגי התייחס לכך והזהיר ממצב של פירוק מונופול אחד והקמת מונופול שני, והשר שטייניץ אמר בתגובה כי לא יהיה פה מונופול שני, שכן שום חברה לא תחזיק ביותר מחמישית מייצור החשמל.

צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

עוד ביקש השר להדגיש כי החליט לשים סוף לעידן הפחם, והחל מעוד 4 שנים לא יהיה ייצור חשמל משריפת פחם בישראל, אלא רק שימוש בגז טבעי ובאנרגיית השמש, והדבר משפיע משמעותית על הירידה בזיהום האוויר. השר התייחס גם לשינוי בתעריף החשמל והזכיר כי תעריף החשמל ירד ב-8% מאז כניסת הרפורמה לתוקף.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

יו"ר חברת החשמל, יפתח רון טל אמר כי זו הפעם הראשונה שהוא מציג בפני הוועדה את התקדמות הרפורמה, ולא מסביר למה אין רפורמה. לדבריו, החברה עברה שינוי גנטי והפכה למעודדת תחרות ורוצה להיות חלק ממנה. עוד הוא הוסיף כי הרפורמה אף תעזור מאוד ליציאה ממשבר הקורונה.

צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

ח"כ יבגני סובה התייחס להוזלת מחיר החשמל ואמר כי הצרכן שואל את עצמו כמה זה עולה לו. הוא הוסיף כי אם בוחנים את מחיר החשמל במשך 4 השנים האחרונות רואים שאין ירידה במחיר, בעוד שהתשלום הקבוע עלה ב-30% מאז 2016. ח"כ אימן חטיב יאסין הוסיפה כי צריך לתת מענה לאנשים שלא הייתה להם שום הכנסה ולא הייתה להם יכולת לשלם את חשבון החשמל. ח"כ מתן כהנא ביקש סיור לימודי שיינתן לחברי הוועדה כלים להשפיע. ח"כ אוסאמה סעדי אמר כי הבטיחו שאחרי שהמדינה תהייה יצואנית גז גם המחיר לצרכן ירד פלאים, וביקש גם לטפל ביותר מ-50 אלף בתים שלא מקבלים אישור להתחבר לחשמל ומתחברים באופן פיראטי. ח"כ קרן ברק אמרה כי מה שחשוב בסוף זה שהמחיר לצרכן ירד, וביקשה גם דיווח על הוצאת ניהול המערכת מחברת החשמל שקריטית, לדבריה, להצלחת הרפורמה.

שר האנרגיה שטייניץ דחה את הביקורת בעניין מחיר החשמל ואמר כי ביחס ל-2014 המחיר ירד כמעט ב-20%. הוא הוסיף כי לרפורמה יש תועלת משמעותית נוספת, מעבר למחיר, והיא בריאות הציבור וההפחתה בזיהום האוויר בישראל. עוד הוא ציין כי "היצרנים הפרטיים התנגדו לרפורמה כי הם חשבו שרק היצרנים הגדולים יהיו המונופול החדש וקבוצת לחץ עלי ועל רשות החשמל, אז אני מודיע שאנחנו נעשה מה שנכון. לא חברת החשמל והוועד לוחצים עלינו ולא היצרנים הפרטיים ולא איזה טייקון או משקיע וגם לא היצרנים הסולאריים. אנחנו נעשה מה שנכון למשק ולציבור". לדבריו, בקרוב תעביר חברת החשמל כ-50 אלף בתי אב למונים חכמים, מהלך שיאפשר תחרות במחיר החשמל גם לצרכן הביתי. באשר ל-50 אלף בתי האב שאינם מחוברים לרשת החשמל אמר השר כי יש להקדיש לכך דיון מיוחד. יו"ר חברת ניהול מערכת החשמל, סמי תורג'מן, דיווח כי "בעזרת השם בשבוע הבא החברה תקבל רישיון, וזאת אבן דרך מאוד משמעותית".

היו"ר מרגי דרש התייחסות גם להתחשבות בצרכנים בתקופת הקורונה ולפתיחת הסכמי הגז עם תמר ולווייתן. השר שטייניץ השיב כי ננקטו הקלות מסוימות בתשלומים, אך אם מישהו רוצה לבטל תשלומי חשמל הכתובת היא משרד האוצר. באשר להסכמי הגז אמר כי ההסכם שנחתם ב-2012, במחיר יחסית גבוה של 6.5 דולר ליחידת חום, ייפתח מחדש בשנה הבאה. בנוסף לכך הזכיר השר כי מאז נחתמו הסכמים במחירים נמוכים יותר של 4.5 דולר ליחידת חום. לדבריו, בשנה הבאה יפתח ההסכם היקר ותהייה הפחתה של עשרות אחוזים. מנכ"ל משרדו, אודי אדירי, ציין כי רק 2 מתוך 10 BCM שצורך המשק מסופקים במחיר הגבוה.

צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

יו"ר חברת החשמל, יפתח רון טל, התייחס לחשמל הכשר, עליה שאל גם ח"כ יעקב אשר, ואמר כי החברה עובדת במלא הקצב כדי לפתור את הבעיה, והוסיף כי יש לייחד לכך דיון נפרד. השר שטייניץ אמר כי הפתרון לכך צפוי להיות אגירה ביתית. היו"ר מרגי הבטיח לייחד לנושא זה, וגם לנושא חיבור החשמל, ישיבות נפרדות.

היו"ר מרגי סיכם את הדיון והודה לשר שטייניץ ולכל המעורבים בנושא והמשתתפים בדיון. הוא הוסיף כי הוועדה תמשיך לעקוב אחר העמידה בלוחות הזמנים, לוודא כי מכירת שאר התחנות תתבצע במועד מבלי לייצר מונופול חדש, לוודא כי חברת ניהול המערכת תתחיל לפעול עד סוף השנה ולוודא שמחירי החשמל ממשיכים לרדת, כן ללקוחות עסקיים והן לצרכנים הפרטיים ולעסקים הקטנים. עוד שיבחה הוועדה את הדיווח על המעבר לייצור חשמל ממקורות אנרגיה מזהמים פחות והיו"ר מרגי הודיע כי הוועדה אף תעקוב אחר היעדים של משרד האנרגיה באשר להפחתת הזיהום מעבר לייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות.

כאמור, היו"ר מרגי אף הודיע כי יכנס שני דיונים נוספים בהמשך לישיבה היום, שיעסקו בחיבור עשרות אלפי בתי אב ביישובים הערבים ובפריפריה לרשת החשמל וכן באספקת חשמל כשר לבתי אב ושכונות חרדיות המעוניינות בכך.

צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן
Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab
Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Back to top button