ג'וב נינג'הדרושיםמבזקים

היערכות מחדש בשוק התעסוקה

כיום, בעידן הפוסט קורונה, השתנתה מציאות העסקת העובדים ונוצר הצורך להיערכות מחדש של המעסיקים, הן מבחינת מערך העבודה והן מבחינת כוח האדם. הערכות זאת מסובכת יחסית עבור רוב העסקים שגם כך מתקשים לחזור לפעילות תחת התנאים החדשים ולאחר שספגו הפסדים לא מעטים. בעלי עסקים רבים מוצאים עצמם ממלאים את התפקידים של העובדים שלהם כדי לחסוך כעת בהוצאות מבלי לדעת מתי יהיה ניתן להחזיר עובדים אלו אל המשרות שלהם.

מיד לאחר התפרצות הנגיף, תחילת המגבלות והירידה של עסקים רבים בהכנסות, הוצאו עובדים רבים לחל"ת או אף פוטרו ועל המעסיקים היה לבחור בין סגירת העסק לבין צמצום הפעילות וייעול התהליכים, על מנת לשמר ככל הניתן את הפעילות השוטפת.

במשך שבועות רבים פעלו עסקים במתכונת מצומצמת או שהפסיקו את הפעילות ומשהחלו להסיר את המגבלות ולהחזיר את המשק לפעילות, נדרשו העסקים להיערך בהתאם. אמנם החזרה לשגרה הביאה עמה את הצורך בהחזרת העובדים וגיוס מחדש בחלק מהעסקים, אך מעסיקים רבים אחרים נאלצו לפטר עובדים או לצמצם את כוח האדם, זאת בהתאם למציאות העסקית החדשה, הקטנת ההכנסות והצורך לצמצום בהוצאות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בפני המעסיקים אשר נדרשו לייעול המערכת עומדות מספר אפשרויות:

פיטורי העובדים – בתעשיות רבות פוטרו עובדים, בעיקר בתחום המסעדנות והמלונאות, בהם לא רואים כרגע מתווה חזרה לשגרה שיהיה כדאי עבור העסקים. בחלק מעסקים אלו פיטרו את העובדים על מנת לצמצם בהוצאות ובחלקן בשל סגירת העסק או ביטול תפקידים מסוימים בחברה למטרת ייעול שכרגע אי אפשר להימנע ממנו.

איחוד תפקידים – במקומות עבודה רבים נוכחו להבין בתקופה האחרונה, שישנם מספר תפקידים הניתנים לאיחוד וביצועם מתאפשר בפועל על ידי פחות עובדים משהיה נהוג בעבר. לאחר שהמעסיקים ראו שלמרות הצמצום בכוח האדם העבודה עדיין ניתנת לביצוע על ידי איחוד תפקידים והאצלת סמכויות, החליטו ארגונים וחברות רבים לשמר את מצב זה ולחסוך בהוצאות על משכורות העובדים שנמצאו בשל מצב זה פחות חיוניים לארגון.

שינוי תנאי העסקה – לעובדים רבים הוצעו אפשרויות לשינוי תנאי העסקתם בהסכמה הדדית, בתמורה לשמירה על מקום העבודה. אפשרות זו הינה בגדר win win; למעסיק מתאפשר להמשיך ולהחזיק כוח אדם איכותי תוך חיסכון מסויים בעלויות, ולעובד ניתנת ההזדמנות להחזיק את מקום העבודה המשמש כרשת ביטחון כלכלית עבורו, במיוחד בתקופה קשה זו, במקום לצאת לחל"ת, להרוויח שכר נמוך הרבה יותר ואף להסתכן באיבוד מקום העבודה בשל פיטורים.

קרדיט: freepik

על אף שפעולות אלו הניבו חיסכון לארגונים, חשוב לזכור שהמצב צפוי להיות זמני וכשהמשק יחזור לפעילות וכמות העבודה תגדל, יהיה צורך במילוי מקומות העבודה שבוטלו בעקבות פיטורים או איחוד תפקידים. עובדים ומנהלים שנשלחו לחל"ת או פוטרו בעקבות המצב, ואשר הארגון השקיע בהם רבות והפכו לנכס עבורו עם השנים, כבר לא בהכרח יהיו זמינים לחזור למקום העבודה אם יתבקשו. לכשיחזור הביקוש לכוח אדם, עובדים ומנהלים מקצועיים יחוזרו על ידי מעסיקים רבים ועל כל ארגון וחברה להיערך ליום זה ולעשות את שיקולי הרווח וההפסד בעת קבלת ההחלטה לגבי פיטורים או הוצאה לחל"ת של עובדים ומנהלים איכותיים.

בכל מקרה שהוא, מומלץ מאוד שבמידה וניתן להחזיר עובדים מחופשה ללא תשלום, לעשות זאת ממש עכשיו, מאחר והעובדים כבר דחוקים וצריכים את המשכורות, כך שהם יפנו לחיפוש עבודה אחרת והעסק עלול לאבד עובדים טובים ומוכשרים. כמובן שזה רק במידה וניתן, הרי ישנם עסקים שגם אם בעלי העסק מאוד רוצים להחזיר את העובדים, הם אינם יכולים לעמוד בהוצאה הזאת כרגע.

באופן כללי, אנחנו רואים שהשבוע הייתה, כצפוי, תנועה מאוד גדולה של חזרה לשוק העבודה. לפי נתוני רשות התעסוקה 56,937 עובדים דיווחו שחזרו במהלך שבוע שעבר לעבודה. סביר להניח שהמספרים גדולים יותר בפועל ורוב העובדים שחזרו עדיין לא דווחו זאת לרשויות. עד כה כבר חזרו כ- 300,000 מחפשי עבודה לעבודתם ואנחנו צופים שהשבוע, אם לא תהיינה הפתעות, מספר החוזרים יגדל משמעותית מאחר ורבים מהם יאבדו השבוע ובמהלך שבוע הבא את הזכאות לדמי אבטלה, מה שדוחק את רובם למצוא עבודה בהקדם.

בהצלחה!
צוות דיגיטל job ninja

Back to top button