צרכנות

רגע לפני הבגרויות: כיצד להתמודד עם חרדת בחינות?

אחת הדרכים לבדיקת ידיעותיו של כל תלמיד וסטודנט היא עריכת מבחן על החומר הנלמד כאשר קיימים מספר סוגי בחינות, ולרוב, הנבחן מקבל מראש מידע כללי מקדים על הבחינות ועל אופיין. נבחנים רבים נדרכים לקראת בחינות והדריכות גורמת ללחץ חיובי המניע את התלמיד להתכונן היטב לבחינה.

לעומת זאת, יש תלמידים רבים בימנו שהלחצים אצלם הינם גדולים מדי ועד מהרה הופכים גם לחרדות. חרדת בחינות מוגדרות על ידי אנשי המקצוע כחרדות ביצוע והינה פוביה השייכת למשפחת הפרעות החרדה. התוצאה הישירה שלהם היא פגיעה ישירה בהיבט הפיזי, הרגשי וההתנהגותי מה שמוביל לכך שלא מתאפשר בעצם לנבחן לממש את היכולת האובייקטיבית שלו, ובמקרה הזה להפגין את ידיעותיו וכישוריו במבחן עצמו. על פי מחקרים שונים בתחום כ-15% מהאוכלוסייה לוקה לעתים קרובים בחרדה מסוג זה כולל רבים מהמתבגרים והסטודנטים בישראל. חשוב לציין, כי ניתן לטפל בחרדה זו בשיטות ודרכים שונות, חלקן עצמיות ואחרות בעזרת סיוע של אנשי מקצוע המתמחים בטיפול בחרדות באופן קוגניטיבי והתנהגותי – אך רגע לפני שתפנו לסיוע של גורם מקצועי בתחום, הנה מספר טיפים שכדאי לנסות לאמץ טרם הבחינה הבאה שלכם:

  1. הרגלי למידה נכונים – תכנון הזמן, שינון חומר נלמד, אבחנה בין עיקר לטפל, תרגול חוזר ונשנה של בחינות בית ועוד. טיפוח הרגלים נכונים מגיל צעיר מומלץ מאוד כי תמיד ניתן לשפר אותו בעתיד ולהתאימו לגילים מאוחרים יותר. ניתן להיעזר כבר בנקודת זמן זאת באנשי  מקצוע.
  2. גישה אופטימית – תמיד עוזרת ובודאי לפני אתגרים קשים כמו בחינות. גישה שכזו משמעותה שכנוע עצמי שניתן ללמוד היטב את החומר, להתגבר על קשיי הבחינה ולהצליח בה. לדעת שלא תמיד כישלון הוא שלילי לגמרי וכי תמיד ניתן ללמוד ממנו לגבי בחינות עתידיות. כדאי לבטל את המחשבה והרצון להגיע לתוצאות מושלמות שלרוב רק מגבירות את החרדה.
  1. תנאים פיזיים ללמידה – בעת הלמידה חשוב לדאוג למניעת רעשים, גירויים פיזיים או הסחות דעת וכמובן לשבת על כיסא נוח ופונקציונאלי.
  1. הכנת הגוף למבחן – הכנות אלו נועדו לגרום לריכוז רב ככל האפשר. ניתן לעשות זאת באמצעות פעילות ספורטיבית משחררת ערב לפני המבחן, שינה עמוקה, ארוחת בוקר קלה ונשנושים למבחן עצמו ועוד.
  1. הגעה מוקדמת – תורמת להורדת החרדה, להכרה מוקדמת של אולם הבחינות, לבחירת מקום ישיבה נוח נטול הפרעות ועם תאורה מתאימה וכדומה.
  1. הימנעות ממצבים מלחיצים לפני הבחינה – ובן היתר מעבר על החומר לפני הבחינה, להימנע משיחות עם נבחנים בעלי גישה פסימית או כאלו שלא התכוננו היטב.
  1. קריאת הוראות – יש לקרוא היטב את ההוראות, ובמידת האפשר, לקבל הנחיות וסיוע מהמתרגלים או הבוחנים.
  1. התרכזות במבחן – לא לתת להסחות דעת הקיימות בסביבה להשפיע, במידה ומגיעים גלי חרדה להמתין שהם יחלפו מאליהם. אם נלחמים בהם הם לא ירפו. להכיר בעובדה שבעבר כבר היו הצלחות בבחינות ולכן, החרדה הנוכחית איננה מבוססת.
  2. תכנון זמן בבחינה – להתחיל לענות על השאלות הקלות ולהשאיר את הקשות לסוף. כך, גם מגבירים את האפשרות לקבלת ציון טוב.

>> מעוניינים לקבל טיפים נוספים בנושא?  לחצו כאן.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

 

 

Back to top button