ג'וב נינג'הדרושיםמבזקים

עובדי ענף המלונאות ומשבר הקורונה

ענף המלונאות בארץ ידע משברים רבים, רובם כתוצאה מהמצב הבטחוני העדין, האירועים הביטחוניים המתרחשים מעת לעת והמבצעים הצבאיים המתרחשים כל מספר שנים. מכיוון שזוהי המציאות, הענף למד להתמודד עם תרחישים אלו ולצערנו נאלץ להפוך את ההתמודדות עימם לעניין שבשגרה. המלונות למדו להתאים עצמם לתקופות מאתגרות אלו הן מבחינת ההתאמה לקהל היעד של (מבצעים, אטרקציות, מתקנים ושירותים) והן מבחינת ההיערכות הלוגיסטית הפנימית של בית המלון ובכל משבר בטחוני "נשלפו" תוכניות ההתמודדות מהמגירה והוצאו לפועל תוך הפקת לקחים ושיפורן מפעם לפעם.

בחודש ינואר, משהחלה התפשטות הנגיף בעולם החל לחלחל החשש בעולם התיירות. נראה היה שזהו רק עניין של זמן עד שאפקט הקורונה יורגש בענף. התפשטות הנגיף תוך מספר שבועות במדינות אירופה ועימה אחוזי התמותה הגוברים ועולים בישרו על סופה של תקופה ותחילתו של עידן תיירותי חדש.

משהגיעו גלי התחלואה וההדבקה גם לארץ והביאו עימם את סגירת הגבולות, הסגר, המגבלות והאיסורים נגזרה על הענף גזירת מוות וההשלכות הקשות לא איחרו לבוא. אם בעבר ידעו המלונות לשלוף את תוכניות המגירה לימי משבר, הרי שפתאום ניצבו מול משבר חדש אשר מעולם לא ציפו לו ולא נערכו לקראתו. מנהלים בכירים ומנוסים עמדו כעת ללא פתרונות, מול מציאות עגומה. חסרי אונים ומחוסר ברירה, כשהשמים סגורים ואף תייר לא צפוי להגיע בחודשים הקרובים ועם תיירות פנים אפסית, מלונות רבים צמצמו את פעילותם ואף סגרו בהמשך את דלתותיהם תוף פיטורי העובדים או שליחתם לחל"ת.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
קרדיט: pixabay

אם בעבר סיפק ענף המלונאות היצע רחב ביותר של תפקידים ואופיין בביקוש רב לעובדים, הרי שתוך שבועות ספורים המצב התהפך לחלוטין. עובדים ומנהלים אשר עבדו בתעשייה שנים רבות, נהנו מנחת כלכלית ומרשת ביטחון תעסוקתית, מצאו עצמם מחוסרי עבודה, ללא שום ביקוש בשוק התעסוקה.

רבים בחרו להמתין אחוזי תקווה שמדובר בתקופה קצרה בלבד אך משעברו השבועות נראה היה שהענף לא יחזור לקדמותו בתקופה הקרובה. המלונות שחזרו לפעול החלו לצמצם כוח אדם, הן משיקולי חיסכון והן בשל המגבלות החדשות אשר אסרו על פתיחת חדרי אוכל ומתקנים או הגבילו את כמויות האורחים המורשים להשתמש בהם בכל רגע. גם התפוסות הנמוכות יצרו מציאות בה נדרשות כמויות עובדים קטנות במחלקות השונות של המלון ובמחלקות התומכות (הזמנות / מכירות / שיווק / אירועים וכו').

כעת, משנראה כי התיירות הנכנסת לא תחזור בתקופה הקרובה, גובר החשש בקרב העובדים והמנהלים שנשלחו לחל"ת ועל אחת כמה וכמה בקרב אלו שפוטרו, שלא יוכלו לחזור לתפקידיהם בזמן הקרוב ואף לא יהיה באפשרותם למצוא תפקידים חלופיים.

אמנם רבים הם העובדים הכלליים בענף המחזיקים במשרות להן יש תחליף גם בתחומים אחרים בשוק התעסוקה (מכירות, מזון ומשקאות, ניקיון, תפקידים פקידותיים, ביטחון, אחזקה וכו'), אך הענף מלא גם במנהלים ועובדים וותיקים ומקצועיים אשר השקיעו שנים רבות ואף את כל חייהם בעולם המלונאות ואשר הגיעו לגיל בו כבר אינם אטרקטיביים בענפי תעסוקה אחרים, בעיקר בגלל שזהו התחום היחיד בו עסקו מאז ומעולם ומקצועיותם וניסיונם אינם רלוונטיים בענפים אחרים. החשש בקרב עובדים אלו רב ביותר.

מעסיקים מענפים אחרים המקבלים קורות חיים ופניות של עובדי ענף התיירות, מניחים שמדובר בעובדים הרלוונטיים רק לענף זה. מעסיקים אלו צריכים לזכור שמדובר בענף שפעילותו העיקרית הינה מתן שירות ויצירת שביעות רצון אצל הלקוחות. עובדים ומנהלים וותיקים בענף אשר במשך שנים רבות עסקו בריצוי לקוחות והתמודדו באופן יומיומי, פנים אל פנים על לקוחות (לעיתים אף קשים ביותר), יכולים לתרום רבות לכל ארגון המספק שירותים ומוצרים ולדחוף אותו קדימה מבחינת איכות השירות, הסבלנות ושביעות רצון הלקוחות. כמו כן, הנאמנות וההתמדה של העובדים הוותיקים מעידה על רצינותם הרבה ועל כך שמדובר בעובדים לטווח הארוך.

ענף התיירות כל כך חיוני למשק הישראלי והצלחתו ושגשוגו מחזיקים ענפים רבים אחרים. אין ספק שבהמשך הענף יתאושש ויחזור לגדולתו, אך בינתיים הצטרפו למעגל מחפשי העבודה עשרות אלפי עובדים ומנהלים איכותיים שרק מחכים לתת מעצמם, מניסיונם, מאופיים ומיכולותיהם הייחודיים, לכל ארגון שרק ירצה לתת להם הזדמנות.

בהצלחה!

צוות מדיה ודיגיטל.
job ninja – הנינג'ה של עולם הדרושים.

Back to top button