מבזקיםפוליטי / מדיני

שלב נוסף במניעת אלימות במשפחה – פיקוח אלקטרוני, "מדובר בחוק חירום"

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת החוק למניעת אלימות במשפחה (תיקון – פיקוח אלקטרוני על אדם שהוצא כנגדו צו הגנה), התש"ף-2020, של חברת הכנסת קרן ברק, אליה הוצמדה הצעה דומה של ח"כ יואב סגלוביץ'.

מוצע לתקן את החוק למניעת אלימות במשפחה, כך שיקנה לבית המשפט את הסמכות להורות על מתן צו הגנה בתנאי פיקוח אלקטרוני. בנוסף מוצע לקבוע את השיקולים שעל בית המשפט לשקול בעת מתן ההחלטה על הפיקוח האלקטרוני, את הפרטים שתוכנית הפיקוח האלקטרוני צריכה לכלול, את אופן בירור הפרת תנאי הפיקוח וכן לקבוע חובת דיווח לכנסת על מספר המפוקחים ובני המשפחה המוגנים שחוק זה הופעל בעניינם, מספר המפוקחים שבהתאם לנתוני הניטור הפרו צו בית המשפט והפעולות שננקטו במקרים אלו.

בדברי ההסבר נכתב: " חוסר האפקטיביות של צווי ההגנה נובע בעיקרו מחוסר היכולת לפקח על מי שניתן נגדו צו ההגנה כי הוא אכן עומד בתנאיו, וכן מהעובדה כי ללא הגשת תלונה במשטרה על הפרת צו ההגנה, לא ניתן לעצור את המפר. חוסר האפקטיביות של הפיקוח מביאה להעדר הרתעה מהפרת הצו. אנשים שהוצא כנגדם צו הגנה יודעים כי אין ביכולתה של המשטרה לדעת אם הפרו את הצו אם לאו, ולכן אינם נרתעים מהפרתו.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

כמו כן, יש לזכור כי במקרים רבים של אלימות בין בני זוג, התלות ומערכת היחסים הרגשית בין בני הזוג אינה מאפשרת לבן הזוג, קורבן מעשי האלימות, לעמוד על זכויותיו. לנשים המצויות במערכת יחסים שכזו לוקח זמן רב עד אשר הן מעזות לדווח על מצבן ולבקש צו הגנה, ולאחר הפרת צו הגנה, הן מוצאות עצמן לעיתים נתונות ללחצים כבדים של בני הזוג האלימים שלא להתלונן על הפרת הצו. במצב עניינים כזה לא ניתן לעצור את המפר או לטפל בו שכן המשטרה וגורמי הרווחה כלל אינם מודעים להפרתו של צו ההגנה.

בעייתיות נוספת הקיימת כיום במנגנון צו ההגנה היא שבמקרים רבים אין ראיות להפרת הצו, פרט לעדותם של הצדדים עצמם. מדובר "במילה שלו מול המילה שלה" ובית המשפט מתקשה להכריע בין הגרסאות. מהדברים האמורים עולה כי צו ההגנה הקיים בישראל היום אינו יעיל בהגנה על נפגעי ונפגעות אלימות במשפחה."

ח"כ קרן ברק: "הצעת חוק חשובה זו תאפשר לקורבנות האלימות להמשיך בשגרת חייהם ללא החשש המתמיד מפני התוקפים. זוהי אמירה ערכית וציבורית חשובה מאין כמותה, המצביעה על סדרי העדיפויות של הממשלה והעומד בראשה הנלחמים על ביטחון חייהן של הנשים בישראל ואני מברכת על כך. אמשיך להיאבק ולהילחם למען חברה בטוחה יותר."

ח"כ יואב סגלוביץ': "מדובר בחוק חירום ואני קורא לכנסת ולממשלה להתייחס אליו ככזה. החוק הזה מסתובב במסדרונות הכנסת בצורות כאלה ואחרות כבר משנת 2014. לכולם יש רצון טוב אבל זה לא מספיק, המבחן הוא איך אנחנו עוברים ממחיאות כפיים לביצוע".

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה הציג את עמדת הממשלה: "אני רוצה להדגיש שהכלי הזה איננו שמגביל את חירותם של הנשים, הוא רק מאפשר לפקח שהוראות בית המשפט אכן נאכפות."

75 תמכו בהצעה ללא מתנגדים והיא תועבר לוועדת הכנסת שתכריע היכן יתקיים המשך הדיון.

אילוסטרציה. קרדיט: pixabay

Back to top button