מבזקיםצרכנות

מערכות בטיחות ברכב – מה אתם יודעים על זה?

כשאנחנו חושבים לקנות רכב חדש אנחנו בדרך כלל בוחנים דברים כמו הספק המנוע, כוחות סוס, גודל הרכב וכמובן עיצוב ונוחות. אך אחד הדברים החשובים ביותר ברכבים הן מערכות הביטחות אשר יכולות להציל את חיינו במקרה של תאונה ולמנוע פגיעה בעוברים ושבים. אז אילו מערכות בטיחות קיימות ברכבים חדשים? על כך בכתבה הבאה.

 

מערכת מניעת נעילת בלמים ABS

המערכת הוותיקה והנפוצה ביותר שהפכה למערכת חובה בכל רכב חדש היא מערכת ה-ABS. מדובר במערכת אשר מונעת את נעילת הבלמים כאשר בולמים בלימת חירום. באופן עקרוני, כאשר הבלמים נלחצים באופן חזק ורציף הם עשויים לגרום לנעילת הגלגלים ובכך בעצם במקום לעצור את הרכב להוביל להחלקה שלו. מערכת ה-ABS מזהה לחיצה ארוכה על הבלם וממירה אותה ללחיצות קצרות והדרגתיות ובכך מסייעת לעצירה בטוחה של הרכב.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

 

בלימת חירום אוטונומיתAEB

עוד מערכת חשובה בתחום עצירות החירום היא מערכת בשם AEB, כלומר Autonomous Emergency Braking. המערכת נחשבת לאחד הצעדים הראשונים לקראת שילוב של מערכות נהיגה אוטומטית. מערכת ה-AEB עושה שימוש בחיישנים שונים על מנת לזהות התקרבות מסוכנת למכוניות, הולכי רגל או אופניים, מתריעה על כך ובמידה והנהג לא פועל בזמן המערכת גם מסוגלת להפעיל את הבלמים בעצמה ובכך למנוע תאונה או לצמצם נזקים.

 

בקרת יציבות אלקטרונית – ESC

המערכת שנחשבת לפיתוח הכי משמעותי ומציל חיים בתחום הבטיחות בדרכים, יותר אפילו מחגורת הבטיחות וכריות האוויר, היא מערכת בקרת היציבות האלקטרונית. מדובר במערכת נלוות למערכת ה-ABS המפורסמת אשר עושה שימוש באותם חיישנים הממוקמים על הגלגלים על מנת לזהות שינויים בקצב סיבוב הגלגל. במידה והגלגלים לא מסתובבים בקצב שווה, מדובר בסימן להחלקה ואובדן שליטה על הרכב והמערכת בולמת את הגלגלים באופן כזה שיחזיר את היציבות לרכב.

 

בקרת שיוט אדפטיבית

עוד מערכת שמקרבת אותנו צעד אחד קדימה לקראת מערכות נהיגה אוטונומיות היא מערכת בקרת שיוט אדפטיבית. מדובר במערכת הדומה לבקרת שיוט המוכרת לנו רק בעלת מאפיינים משופרים. באמצעות חיישנים שונים כמו מצלמות, חיישני לייזר ורדארים המערכת מסוגלת לזהות אם הכביש פנוי וכמה קרוב נמצא הרכב מלפנים ועל בסיס נתונים אלו להאיץ, להאט ואף לבלום את הנהיגה בהתאם לתנאי הכביש.

 

התראת התנגשות

מערכות התראת התנגשות גם הן עושות שימוש בחיישנים שונים על מנת לזהות התקרבות מסוכנת לרכב מלפנים או חציה לא זהירה של נתיבים. המפורסמת שבמערכות אלו היא כמובן מובילאיי הישראלית. מערכות אלו בניגוד למערכות בקרת שיוט, יציבות או בלימה אינן מבצעות אף פעולה בנהיגה עצמה אלא רק מתריעות בפני הנהג על סכנות שונות. בנוסף, בניגוד למערכות אחרות אשר מותקנות על ידי יצרן הרכב, מערכות התראת התנגשות יכולות להיות מותקנות באופן מקומי על ידי בעל הרכב או סוכנות המכירות ובכך מאפשרות להגביר את הבטיחות גם ברכבים ישנים יחסית.

Back to top button