צרכנות

כל מה שאתם צריכים לדעת על שין ספלינט

המונח שין ספלינט (shin splint) מתייחס לפציעה לאורך עצם השוק, שגורמת כאבים חדים בזמן מאמץ או אפילו – במצבים חמורים יותר – גם במנוחה. שין ספלינט היא פציעה שנגרמת ממאמץ אינטנסיבי או שימוש יתר, בדומה לשברי מאמץ, שזוכים ליחסי ציבור טובים יותר ומוכרים לנו יותר.

בשורות הבאות, הפיזיותרפיסטים המומחים של איימקס, בראשות ד"ר סאם חמיס, שופכים לכם אור על בעיה שכיחה מאוד בקרב הציבור, בעיה שאינה מוכרת מספיק.

איך זה עובד?

אפשר לומר שהגוף שלנו וכל הרקמות שבו חווים טראומות מסוגים שונים באופן יומיומי, ונמצאים בתהליך תמידי של החלמה מטראומות אלה. בדרך כלל, אנחנו מסוגלים להחלים מהר יותר מקצב ההופעה של אותן מיקרו-טראומות ולכן אנחנו מרגישים טוב, לא סובלים מכאבים ולא נחלשים. אבל לעתים מופר האיזון בין קצב הפגיעה ברקמות לבין הקצב שבו הן מסוגלות להחלים. זהו מצב שבו אנחנו חולים ומתקשים להחלים או – סביר יותר – שהרקמות נמצאות תחת עומס גבוה במיוחד שמעלה את קצב הצטברותן של אותן פציעות. מצב זה שכיח אצל חיילים באימונים, אצל ספורטאים מקצועיים, ובמיוחד אצל אצנים תחרותיים. התוצאה היא הצטברות מיקרו-פציעות עד כדי כך שהרקמה לא עומדת בעומס.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

שין ספלינט נוצר כשכל העומס המוגבר הזה פועל על שרירי ה-tibia, אלה שנתפסים בעצם השוק שלנו. שימו לב שההגדרה של "עומס" במקרה זה היא יחסית. אם אינכם בכושר ולא רצתם מעולם, גם ריצה יחסית קצרה יכולה להיות מאומצת עבורכם.

 

רגישות לשין ספלינט

לא כל הקרסוליים נולדו שוות, ויש מי שרגישים יותר מאחרים לפציעה מסוג שין ספלינט. על קבוצה זו נמנים מי שסובלים מפרונציה מוגברת, כלומר דריכה שנשענת יותר על צידה הפנימי של כף הרגל – מה שמסובב את הקרסול יותר מדי כלפי חוץ. פרונציה מוגברת יכולה להיגרם ממבנה לא תקין של עצמות הרגל ושל השלד בכלל, למשל:

  • המצב המכונה רגלי O או להיפך, רגלי X (כאשר הברכיים רחוקות או קרובות מדי זו לזו בעת הליכה).
  • חולשת שרירים שמקשה על היציבה וההליכה.
  • פיצוי לא מודע על הבדל באורך בין הרגליים.

הימנעו מפציעת עומס

מי שנולד עם בעיות מבניות שכאלה, או שפיתח אותן כתוצאה ממחלה או תאונה, בדרך כלל לא יכול לשלוט בהן יותר מדי. אבל ישנם גם גורמים חיצוניים שמגבירים את הסיכוי ללקות בשין ספלינט, ומהם אפשר ומומלץ להימנע.

הם קשורים לרוב לצורת האימונים שלנו: חשוב שרמת האימונים תהיה מותאמת ליכולתנו היחסית, לא לקפוץ מהר מדי לרמת מאמץ אינטנסיבית מדי. גם הציוד שאיתו אנחנו מתאמנים הוא משמעותי. נעליים לא מתאימות, משטחים רכים או לא אחידים, ואפילו טכניקת תנועה לא נכונה – יכולים כולם לאלץ את הקרסול שלנו להסתובב על מנת לאזן את הבעיה, או לספוג זעזועים מוגברים.

בכל ספק – התייעצו עם פיזיותרפיסט או אורטופד

בכל הנוגע לכאבים בקרסול בעת מאמץ, ישנו בילבול בין שבר מאמץ לבין שין ספלינט, כמו גם נטיה להתעלם מהכאב ולהמשיך להתאמץ ולהתאמן. אולם חשוב לזכור כי פציעות עומס הן פתירות בעזרת טיפול, ולעומת זאת אם נתעלם מהן, הן עלולות להחמיר ואף לגרור בעיות חמורות יותר ובלתי הפיכות.

אם אתם סובלים מכאבים בקרסול בעת מאמץ, גם כזה שנעלם ומופיע בשנית לאורך האימון, מומלץ להיפגש עם אורטופד או פיזיותרפיסט עם ניסיון בפציעות רגליים שיוכל לתת לכם דיאגנוזה ולהמליץ על טיפול מתאים.

זכרו כי הפסקת פעילות קצרה או מנוחה מתוזמנת, יכולים לחסוך לכם פציעות קשות יותר בעתיד, כאלו שיגרמו לכם להפסקת פעילות ונזקים משניים.

טיפולים ומניעה של הבעיה

אם אובחנתם עם שין ספלינט או שיש לכם חשד עמוק כי ממנה אתם סובלים אז כדאי לכם כמובן לפנות אל איש המקצוע.

הוא עתיד להמליץ לכם על הפחתת עומסים, למצב בו לא תגרמו לנזקים חמורים יותר. חשוב להבין כי במרבית המקרים לא כדאי להפסיק לחלוטין לנוע או לדרוך, מאחר וזה עתיד לגרום לבעיות אחרות. הפחתת עומסים מהשרירים באמצעות פיזיותרפיה מותאמת אישית עתידה להקל משמעותית. בנוסף, עיסויים בנקודות האחיזה של השרירים יכול להקל גם כן.

לצד טיפולים שמטרתם להקל על הכאב נדרשת התערבות מכנית לתיקון הבעיה שגרמה לשין ספלינט מלכתחילה. ישנם אביזרי עזר כגון מדרסים ואף קינזיו טייפ שיכולים לתת מענה לכך.

על מנת למנוע מהבעיה להחריף ואף להקל עלייה במקצת נדרשים תרגולים לחיזוק השליטה השרירית. שליטה שכזו יכולה גם היא לסייע בהפחתת העומס ולשפר את השליטה המוטורית.

 

לסיכום, פציעה מסוג שין ספלינט אינה נעימה אך אין היא סותמת את הגולל על הפעילות הגופנית שלכם. התייעצו עם פיזיותרפיסט מומחה, התאמנו בהתאם לסולם המאמצים וערכו תרגול מתאים, כך תוכלו למנוע נזקים משניים ולהפחית את הכאבים.

 

Back to top button