חדשות הארץמבזקים

מעסיקים גדולים יחויבו להציג את הבדלי השכר בארגון בין גברים ונשים

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה הצעת החוק שתעזור להשוואת תנאי השכר של נשים וגברים בישראל. הצעת החוק אשר הוגשה ע"י ח"כ אתי עטיה (ליכוד) מעגנת חובה של מעסיקים באיסוף מידע ודיווח על פערי השכר הקיימים בארגון. על פי הצעת החוק: מעסיקים גדולים, המעסיקים מעל 100 עובדים, יהיו מחויבים לפרסם מדי שנה דו"ח המפרט את הבדלי השכר בארגון בין גברים ונשים, בהתאם להוראות שייקבעו בתקנות. מטרת החוק: לייצר מנגנון של שיפור והשוואת תנאי השכר בין נשים לגברים בעבודה. פרסום המידע לציבור יאפשר פיקוח על מעסיקים שייפרו את השוואת השכר, כאשר הן לקוחות פוטנציאליים והן עובדים פוטנציאליים יהיו חשופים למידע בדבר פערי השכר.

הצעת החוק נוסחה ע"י מערך הייעוץ והסיוע המשפטי של ויצו וביוזמת הארגון.

ח"כ עטיה אמרה כי "לנשים בישראל יש זכות לקבל שכר שוויוני ולא להיכנע לאפליה על רקע מגדרי. אין לי ספק כי השקיפות בפרסום גובה שכר העובדים, על פי מגדר בדוחות השכר, ייאלץ את הארגונים להשוות את תנאי השכר של הנשים לגברים ולשים קץ לאפליה הקשה".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בדברי ההסבר להצעת החוק טוענת ח"כ עטיה כי העלות התקציבית של הצעת החוק אינה גדולה כיוון שהצעת החוק הוגבלה למעסיקים גדולים, אשר ממילא מנפיקים דו"חות שכר שנתיים מדי שנה, המידע מצוי בידם. חובתו של המעסיק להוסיף התייחסות למגדר, אינה מכבידה ואינה דורשת השקעת משאבים משמעותיים בכדי ליישמה.

יצוין כי כיום עובדת הדורשת להשוות את שכרה לשאר העובדים, חייבת לפנות אל המעסיק בדרישה לקבלת נתוני שכר העובדים האחרים בארגון, ולאחר קבלתם להגיש תביעה לבית הדין לעבודה כנגד מעסיקה הנוכחי כדי להביא להשוואת תנאי שכרה, לזה של עמיתיה.

אורה כורזים, יו"ר ויצו ישראל בעקבות אישור החקיקה ציינה כי "זוהי אבן דרך מרכזית במאבק הצודק לצמצום הפערים המגדריים בשוק העבודה ולקידום שוויון בכל תחומי החיים. פערי השכר בין גברים ונשים עומדים כיום על כ- 32%, זאת על אף שקיים חוק המחייב שוויון בשכר. כיום מטיל החוק את האחריות לתיקון המצב על הנשים המופלות, דבר המקבע את אי השוויון החמור ואף אינו אפקטיבי, היות ובפועל, נשים לא עושות שימוש בזכותן לדרוש השוואת שכר מחשש לאבד את מקום עבודתן. העברת האחריות על המעסיקים תשפר את המצב הקיים ותתקן את אי השוויון העמוק".

אילוסטרציה. קרדיט: freepik

Back to top button