מבזקיםפוליטי / מדיני

12% מהשוכרים לא שילמו את מלוא שכר הדירה באפריל בשל הקורונה

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות חבר הכנסת יעקב מרגי, התכנסה היום (שלישי) לדיון מיוחד שעסק במשבר שוכרי הדירות בישראל, שנפגעו כלכלית בתקופת סגר הקורונה. במהלך הדיון התברר כי 12% מהשוכרים לא שילמו את שכר הדירה בחודש אפריל וכי לממשלה אין תכנית מסודרת לטיפול וסיוע לשוכרים שנקלעו לקשיים. היושב ראש מרגי התייחס לכך ואמר כי הוא חש שאין מספיק דיוני עומק תכליתיים במשרדי הממשלה, ולכן בכוונת הוועדה לזמן לדיונים את השרים הרלוונטיים, כדי לדרוש מענה לבעיות שלא מתמצה רק בחל"ת ודחייה בתשלומי ארנונה. "התכנית הכלכלית לא יכולה להסתכם רק בחל"ת והנחה בארנונה", אמר.

הישיבה התקיימה לבקשת חבר הכנסת יוראי להב הרצנו וחבר הכנסת ג'אבר עסאקלה. חבר הכנסת להב הרצנו אמר כי רק 3% מהמשכירים גילו חמלה והקלו על השוכרים בצורה כזו או אחרת, בעוד ש-12% מהשוכרים לא שילמו את שכר הדירה של חודש אפריל, בעקבות המשבר אליו נקלעו בגלל סגר הקורונה. חבר הכנסת להב הרצנו ציין כי לפי הלמ"ס מדובר בעיקר בצעירים בני 20-34, שנפגעו הכי קשה ברמה התעסוקתית ומעל 80% מהם עדיין לא שבו לעבודה. הוא הוסיף כי "במדינות אחרות בעולם, כמו ארה"ב, ספרד, פורטוגל ואירלנד זיהו שמצוקת הדיור של הדור הצעיר זה לא חרטא". חבר הכנסת עסאקלה הוסיף כי המדינה לא מתייחסת כלל לשוכרי הדירות.

חברת הכנסת אימאן חטיב יאסין אמרה כי הקורונה הציפה את כל הבעיות של החברה הישראלית, בהן המצוקה של הצעירים למצוא קורת גג, אם בשכירות או ברכישת דירה. היא הוסיפה כי ישנה גם מצוקה של סטודנטים שלא יכולים לשלם, אבל גם לא יכולים לעזוב את המעונות בגלל הקנסות. חבר הכנסת עופר כסיף אמר כי מספר האנשים שלא יוכלו לשלם שכר דירה ומשכנתה רק ילך ויעלה, וכי שוק הדיור עלול לקרוס ולכן נדרש טיפול מידי. חבר הכנסת יבגני סובה הוסיף כי אין בישראל שום גוף שעוסק במדיניות בנושא שכר הדירה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מנהל המחלקה התקציבית במרכז המחקר והמידע של הכנסת, עמי צדיק, הציג נתונים לפיהם נכון ל-2018 היו בישראל 2.6 מיליון בתי אב, מתוכם שני שלי גרים בדירה בבעלותם ו-28% מתגוררים בשכירות. לדבריו, בעלי המשכנתאות זכו לפתרון בדמות דחיית תשלומי משכנתה, בעוד שלגרים בשכירות המדינה לא מציעה פתרון. הוא הוסיף, כי סקר של חוקרים מאוניברסיטאות תל אביב וירושלים, שנערך באפריל, מצא שבגלל המשבר 12% מהשוכרים לא שילמו את מלא שכר הדירה – כאשר כ-40% מתוכם לא שילמו כלל והיתר שילמו רק חלק. נציג הלמ"ס, בועז בן אהרון, הוסיף כי רק 2.5% ממשקי הבית קיבלו דחייה או הנחה בשכר הדירה.

סגן יושב ראש ארגון מתווכי המקרקעין, אסף אפשטיין, אמר כי כיום יש הרבה יותר דירות ריקות בגלל הקורונה. הוא הוסיף כי אנחנו בפתחו של משבר נדל"ני, ואמר כי הארגון מציע קו חם בחינם לשוכרי הדירות ולבעלי הנכסים, על מנת לנסות לתת תשובות לחלק מהשאלות שמתעוררות בשל המשבר.

נציגת משרד המשפטים, ליאת שטרק, אמרה כי בממשלה הוקם צוות בין משרדי לבחינת השפעת המשבר על קיום חוזים. לדבריה, קשה להתערב בחוזים בין שני צדדים. רפרנט שיכון באגף התקציבים באוצר, יפתח עשהאל, אמר כי המדינה התמקדה בסיוע בהכנסות שנפגעו ולא בהוצאות. עם זאת הוא ציין כי נבחנת, יחד עם משרד השיכון, אפשרות להקלה בשכר הדירה.

היושב ראש מרגי מתח ביקורת על כך ואמר כי חל"ת ודחייה בארנונה הם צעדים מבורכים, אבל התוכנית הכלכלית לא יכולה להסתכם רק בכך. "לא יכול להיות ששר השיכון והמשרד אפילו לא חשבו להכין תכנית", אמר. ח"כ הרצנו הוסיף כי הוא מוטרד, שכן המדינה לא מכירה במצוקה ולא נערכת למתן מענה.

היושב ראש מרגי סיכם ואמר כי "הוועדה קובעת כי הממשלה לא נתנה מענה ולא העמידה כלים לסיוע, למעט הצוות הבין משרדי שבחן את עניין החוזים. הוועדה קוראת לחדש את התוכניות לבניית יח"ד להשכרה, וכן קוראת לבוא לקראת השוכרים בפריסת תשלומי ארנונה, חשמל ומים. הוועדה קוראת למשרד השיכון להגמיש קריטריונים לסיוע בשכ"ד למעוטי יכולת, ולהפחית גובה שכ"ד בדיור הציבורי. הוועדה פונה לראשי האוניברסיטאות להתחשב במצב הסטודנטים ולהפחית שכ"ד במעונות, וקוראת למשכירי דירות לבטל קנסות למי שנאלץ לעזוב את הדירה בשל המצב הכלכלי".



ארכיון. קרדיט: דוברות הכנסת, עדינה ולמן


Back to top button