חדשות הארץמבזקים

250 מדענים ישראלים חוזרים נקלטים במוסדות אקדמיים בארץ מדי שנה

המחסור ברופאים, מהנדסים ומתכנתים – ובקשתם של ישראלים רבים לשוב לארץ עקב הקורונה- מביא לפתרון בעיית "בריחת המוחות". ועדת העלייה והקליטה דנה היום (רביעי) בשלל התכניות לעידוד חזרה שכזו, וביעילותן. לדברי יושב ראש הוועדה, חבר הכנסת דוד ביטן (הליכוד) "בשנת 2006 הוקמה ועדת שוחט למשבר במערכת ההשכלה הגבוהה, ב-2010, החליטה הממשלה על תכנית לאומית ל"הבאת מוחות" וב-2012 נחתם הסכם בין-משרדי להקמת תכנית לאומית להשבת אקדמאים. אך יש לבדוק אם התכניות הקיימות לא עובדות – ולהיות מספיק גמישים לשנות אותן תוך כדי תנועה".

ביטן הזהיר כי כיום אין בישראל גוף אחד שמרכז את הפעולות בנושא: "תכניות ממשלתיות יש, החלטות ממשלה יש, רצון יש, הבעיה היא ביישום ובביצוע ובתוצאות מוכחות. ברורה לכל התועלת של המדינה בהשבתם לישראל. צריך לנצל את עידן הקורונה, ולהציע תכניות אטרקטיביות להשבתם"". לדבריו, ישראל במקום ה-17 מבין 37 מדינות ה-OECD מבחינת בריחת המוחות.

ביטן הזמין לדיון נוסף בעניין, את מזכיר הממשלה כדי לקבוע גורם אחראי לתכנית לאומית בנושא. ישיבה נוספת בנושא תיערך בעוד כחודש עם נציגי משרדי הקליטה והבריאות, התאחדות התעשיינים, רשות החברות, המוסדות האקדמיים, משרד המדע והטכנולוגיה ועוד.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לדברי שר ההשכלה הגבוהה זאב אלקין, האחריות לעידוד העלייה של אקדמאים היא של משרד הקליטה והוא מפעיל תכניות מגוונות בנושא, אך מוגבלות בתקציבן. חסרה תכנית לאומית בעניין.

לדברי חברת הכנסת מיכל קוטלר-וונש (כחול לבן) השבת אקדמאים היא קשורה להסרת החסמים לעולים חדשים בהכרה בתארים שרכשו בחו"ל, ואילו אנדריי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם) הדגיש כי "קיים מחסור ברופאים בישראל, וזו ההזדמנות להבאתם"

נדב דואני, מנכ"ל ארגון המדענים הישראלים בחו"ל, סיפר על שיתוף פעולה עם משרדי הממשלה בתכניות שונות, "אך הסיפור הוא מורכב, ובעיקר בהשמה בעבודה".

לדברי גרנית בן עזרא-זינגר, מנהלת "קליטה במדע" במשרד הקליטה, בעלי תואר שני ומעלה זוכים ע"י המשרד בליווי צמוד מרגע חזרתם לארץ, ע"י יועצים בעלי קשרים בתעשייה המקומית, עד להשמה בעבודה. "בנוסף ארגון המדענים פועל בשליחותנו ב-23 מרכזים השומרים על קשר עם אקדמאים ישראלים בחו"ל, בכ-200 פעילויות מדי שנה, מעודד אותם לעליה ומלווה אותם בהליכי העלייה".

ישי פרנקל, סגן נשיא ומנכ"ל האוניברסיטה העברית, סיפר כי מרבית המדענים הנקלטים היום במוסדות האקדמאים בארץ, כ-250 איש מדי שנה, הם ישראלים-חוזרים, והמליץ על תכנית מחקר ויישום, שחלק מתקציבה יוגדר מראש בהשמה של מדענים ישראלים-חוזרים.



אילוסטרציה. קרדיט: freepik


Back to top button