מבזקיםפוליטי / מדיני

מאות קשישים במלון דיפלומט נמצאים בחוסר ודאות

וועדת המשנה של וועדת העלייה והקליטה ערכה היום (חמישי) סיור בחלקה המזרחי של שכונת פסגת זאב בירושלים, במתחם המיועד למבנה חליפי למלון "דיפלומט" בירושלים, שכיום משמש כמרכז לדיור מוגן למאות קשישים. יושבת ראש ועדת-המשנה, טלי פלוסקוב (הליכוד) הלינה על כך שטרם התחילה הבנייה באזור החדש, ובעקבות כך עשויים הדיירים למצוא עצמם ללא מקום מחייה ראוי להמשך חייהם.

לדבריה של מרינה קונצביה, עיתונאית ופעילה חברתית, ובעבר חברת מועצת העיר, "כל התכנון והבנייה הזאת נמשכת זמן, ומדובר לפחות על 3-5 שנים. בזמן כזה יתווספו דיירים ונגיע לכ-1000 איש ויותר מכך. כדאי וחשוב שנחפש עוד מקומות ופתרונות, כדי שחלק מהאנשים שצריכים לעבור – ימצאו את מקומם. יש להבין לעומק כיצד לטפל באותם הדיירים".

יתרה מכך, נטען על ידי אלכס, עובד סוציאלי ותיק במלון כי "ב-2009 נכתב בדו"ח מבקר המדינה כי חייבים לפנות את מלון דיפלומט. מבקר המדינה לא הבין למה כשמאריכים את החוזה לא מתקיימים מכרזים? נוסף לכך, ב-2014 נחתם חוזה עם שגרירות ארה"ב ומכך ניתן להבין כי היה המון זמן לטפל בעניין. לצד המצב הכלכלי אנו נמצאים גם בבעיה עם ארה"ב, המלון עלה לקופת המדינה כמעט מיליארד שקל. בכסף הזה היה ניתן לבנות הרבה הוסטלים ופתרונות דיור לאלפי אנשים".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לדברי טניה קושניר, עובדת סוציאלית נוספת במלון, "במיקום החדש יש ריח רע ורעש. כשהמקום החדש ייבנה, מישהו יצטרך להתמודד עם הבעיות הסביבתיות. אחד הפתרונות שהוצעו לנושא הריח הוא בניית חלונות אטומים? פתרון זה ייפגע מאוד בקשיש. אין לדיירים אנשי צוות שיכולים לעזור להם בכל רגע נתון. הדיירים לא ירגישו מוגנים, אלא יסבלו בשקט ויחיו בדיכאון ותסכול".

בתגובה, טענה יושבת ראש הוועדה, טלי פלוסקוב, כי ”אני מבינה את דאגתך, אבל אנחנו מדברים עם אנשים שמבינים עניין ומקבלים החלטות עצמאיות ואין לנו מטרה ללחוץ עליהם. דובר על כך שאולי ניתן יהיה בעזרת טכנולוגיות שונות להקל על השוהים במעון. כמובן שלא ייעשה שימוש בחלונות אטומים. מדובר בניצול שואה שסבלו רבות בחייהם, ובשארית ימיהם, יש להבטיח את איכות חייהם".

צילום: דוברות הכנסת

פלוסקוב הדגישה כי הוועדה הניחה על שולחה של עיירית ירושלים בקשה לפתרונות חלופיים לדיירים כגון מלון חן בירושלים, או בנייה באזור קריית מנחם, על מנת להקל על כולם ולהיענות לבקשת כלל הדיירים.

היא ציינה כי "הדבר החשוב ביותר הוא שאתם הדיירים תדעו – שאנחנו כאן כדי למצוא פתרון ולעזור ולא לתת לאף אחד לפגוע בכם. יושבים פה נציגים של הקואליציה ואופוזיציה יחדיו ויש לנו קול אחד וברור – לא נשאיר אתכם בחוסר וודאות". מיכל קוטלר-וונש (כחול לבן) ציינה כי כיום ממתינים כאלף קשישים לדיור ציבורי בירושלים – ולכן אסור לעצור את ההליך שהתחיל, ובמידה שדיירי 'דיפלומט' לא ירצו להיכנס למתחם החדש, יימצאו אחרים המעוניינים בכך". לפי אלכס קושניר (ישראל ביתנו) המיקום החדש אינו אידאלי, ונדרשים פתרונות משלימים כנגד הרעש והמטרדים הנוספים, אך אסור לעכב את ההליך". אנדריי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם) שהתגורר בפסגת זאב שנים רבות, הוסיף כי אין בעיה עקרונית ביטחונית, כיוון שהשכונה היא מרובת-אוכלוסין.

בדיון השתתפו נציגי "דיפלומט", אך הדעות ביניהם חלוקות. חלקם הביעו רצון להיכנס למיקום החדש, ואחרים הביעו חשש מהקרבה לכפר ענתא.

האדריכלית שרון דינור, סגנית הממונה על תכנון העיר בעירית ירושלים, ציינה כי התכניות לדיור מוגן לקשישים קיימות משנת 91' ואין שטחים רבים בירושלים בסדר-גודל שכזה. היא הוסיפה כי מחירי הדיור בשכונה גבוהים, ומעידים על אופייה. היא הוסיפה את הקרבה לתחבורה ציבורית וסניפי קופות החולים.

יושבת ראש ועדת המשנה דרשה ממשרד הקליטה, לבצע סקר בין 307 דיירי "דיפלומט" מה העדפותיהם, בירושלים או במיקום אחר.

צילום: דוברות הכנסת

Back to top button