חדשות הארץמבזקים

מחאת העו"סים: "במעצר למדתי – מקצוע איכותי, תנאי שכר בזבל"

אתמול (מוצ"ש) הגיעו עשרות עובדים סוציאליים להפגנה במתחם אולפני ערוץ 12 בנווה אילן לאחר שנודע להם כי שר האוצר ישראל כ"ץ צפוי להתראיין לתכניתה של רינה מצליח "פגוש את העיתונות". בעקבות הגעת המפגינים למקום הוקפצו כוחות משטרה ועכבו לחקירה 18 מהם בחשד שהפרו את הסדר הציבורי לאחר שנכנסו בניגוד להוראות המאבטחים.

בין העצורים היה גם ליאור קיי אבישי שתיאר הבוקר (ראשון) בפוסט שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו את רגעי המעצר: "אתמול נעצרתי יחד עם עוד 17 עו"ס שהגיעו לאולפני ערוץ 12 בנוה אילן לעמוד ולמחות מול שר האוצר. ההגעה לאולפני טלוויזיה שמשדרים בשידור חי והמגע הישיר מול נבחר ציבור – שר האוצר גרם לשלטון חוסר נוחות וחיש קל דחקו 17 עו"ס ל-2-3 מכוניות משטרה."

ליאור ממשיך לספר: "חיכינו ברכבים הדחוסים כחצי שעה (לעיתים ללא מזגן בחלונות סגורים) והוסענו לתחנת המשטרה הסמוכה. העצורות היו עו"ס מכל שכבות המקצוע מעו"ס בשירותים המופרטים עו"ס במחלקות הרווחה של עיריית רמלה, ת"א ועד מפקחות בכירות ממשרד הרווחה עם הרבה וותק במקצוע השוחק. אמנם חילקו אותנו לשתי קבוצות אך יש משהו במעצר מגבש, אין כל יום הזדמנות לשוחח באופן ישיר על תנאי המקצוע עם קולגות משירותי רווחה שונים והמניע האישי לצאת להפגנה שהמחיר האישי בה הוא להעצר ועם האימה של "תיק במשטרה". שנות ההשכלה והתארים האקדמיים במעצר הזה לא היה מבייש סגל של מחלקה באוניברסיטה אך השכר כן. במעצר הזה למדתי איזה מקצוע איכותי אנחנו ואיזה תנאי שכר בזבל."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עוד ציין ליאור כי "בשונה ממעצרים שגרתיים המשטרה הייתה מאוד מאוד מנומסת למעט רגע המעצר ואיזה ניבול פה של שוטרת אחת. קבוצת העו"ס העצורות די מישטרו את שוטרי המעצר. מזמן מזמן לא שמעתי שוטרי שמשתמשים במילה " בבקשה", "סליחה", "תרצו משהו לשתות, לאכול? " היה רגע של כמעט תחושת ישיבה בבית קפה. אני בטוח שאם אוכלוסייה ערבית פלסטינית, חרדים או אתיופים שהיו נכנסים למתחם חדשות ערוץ 12 בנוה אילן ומפגינים מול שר האוצר/ראש הממשלה זה היה נגמר במכות, פצועים וגם הרוגים. במעצר הזה יאמר שאם המשטרה רוצה היא יודעת להיות אדיבה. לצד האדיבות אנחנו העו"ס נמשיך להפגין ונשתמש בכל הכלים הדמוקרטיים והאזרחיים לדרוש לחם, עבודה ופרנסה."

ליאור מספר כי שוחרר רק לאחר שחתם על התנאים הכוללים הרחקה מאולפני נווה אילן ל-15 יום. "דעתי האישית הייתה שלא לחתום אך ההנחיה שקיבלתי היא לחתום על התנאים. אחר ואני חבר ממאבק גדול אני מכבד את ההנחיה."

הבוקר יצאו עשרות עובדים סוציאליים להפגנות בעשרות מוקדים ברחבי הארץ בדרישה לשפר את משכורתם ותנאי העסקתם. ועדת הכספים של הכנסת תדון מחר בתוכניות הסיוע השונות במסגרת משבר הקורונה ולדיון הוזמנו נציגות העו"סים, לצד נציגי השלטון המקומי, ונציגי משרד האוצר, על מנת לקדם פתרון למשבר.

הפגנה הבוקר בכיכר פריז בירושלים. צילום: אלחנן אהרון
הפגנה הבוקר בכיכר פריז בירושלים. צילום: אלחנן אהרון

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני אמר כי "המצב של העובדות והעובדים הסוציאליים לא יכול להימשך כמות שהוא, אנחנו מבקשים להביא לפתרון הסוגיה של מי שעומדים בחזית הסיוע לתושבי ישראל, בתקופה כה קשה למאות אלפי בתים בישראל".

ארכיון. צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

Back to top button