צרכנות

אי הרשעה

אנשים המבצעים עבירות פליליות צפויים במקרים רבים לשלם מחיר כבד החורג מהעונש הישיר שהוטל עליהם בבית משפט. הרשעה פלילית עלולה ללוות אדם במשך חלק גדול מחייו ולהשפיע רבות על חייו, גם לאחר שנשפט בבית משפט וריצה את העונש שהוטל עליו. כך למשל, ישנם מקומות עבודה המסרבים לקבל אנשים בעלי עבר פלילי או מדינות המסרבות להעניק ויזה למי שהורשע בעבירות מסוימות, כך ששאיפות רבות בתחום התעסוקה או המגורים עשויות לא להתממש עקב מעשים שהתרחשו בעבר.

אי הרשעה – מהן הדרכים לביטול הרשעה פלילית או להימנעות מהרשעה פלילית?

בכל הנוגע לאפשרות של סיום הליך פלילי ללא הרשעה פלילית, יש להבחין בין מצב שבו התיק הפלילי נסגר מבלי שהוגש כתב אישום לבין מצב שבו הוגש כתב אישום.

במצב שבו תיק החקירה נסגר בשלב החקירה או בשלב השימוע מאחת מעילות הסגירה – העדר אשמה, חוסר ראיות או חוסר עניין לציבור ("נסיבות העניין בכללותן אינן מתאימות להעמדה לדין"), לא יהיה לחובת החשוד רישום פלילי או הרשעה פלילית. דרך נוספת להימנע מהרשעה פלילית בהליך מחוץ לכותלי בית המשפט, היא באמצעות המסלול של סגירת תיק בהסדר מותנה – הסדר בו החשוד מודה בביצוע עבירה ומתחייב למלא אחר תנאים מסוימים ומנגד התביעה מתחייבת שלא להעמידו לדין.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מה קורה במצב שבו הוגש כתב אישום? במצב זה, הדרך להימנע מהרשעה פלילית היא באמצעות ביטול כתב האישום או זיכוי הנאשם או באמצעות השגת אי הרשעה או ביטול הרשעה במישור העונש – הכוונה למקרים בהם בית המשפט קובע בשלב בחינת האחריות (שלב הכרעת הדין), כי הנאשם ביצע את העבירות המיוחסות לו, אולם על מנת שלא לפגוע בעתידו של הנאשם, בית המשפט נמנע מלהרשיע אותו בעבירה פלילית, או לחלופין מרשיע אותו ומבטל את ההרשעה בסמוך לאחר מכן.

המטרה העיקרית העומדת במקרים בהם בית המשפט מחליט בשלב העונש על אי הרשעה או ביטול הרשעה, היא לצורך שמירת שמו הטוב של האדם ומתן אפשרות לנאשם לחזור לשגרת חייו הנורמטיביים ולדרך הישר.

העונשים הניתנים במקרים של אי הרשעה

ככל שבית המשפט פוסק כי הנאשם ביצע את העבירה אך נמנע מלהרשיעו או לחלופין ביטל את הרשעת הנאשם בשלב העונש, הרי שלצד אי הרשעה, בית המשפט מטיל לרוב על הנאשם את העונשים הבאים (או חלקם): צו מבחן בפיקוח שירות המבחן, עבודות שירות לתועלת הציבור (של"צ), פיצוי כספי והתחייבות של הנאשם להימנע מביצוע עבירה נוספת בעתיד.

החשיבות של קבלת ייעוץ משפטי

באמצעות ליווי וסיוע משפטי מקצועי של עו"ד פלילי מומחה, ניתן להגיע במקרים מסוימים לתוצאה  של אי הרשעה, וכך להימנע מ"כתם" שעלול להיות בעל השלכות שליליות על חייו של החשוד או הנאשם.

במקרים בהם הוגש כתב אישום לבית המשפט, פסיקת אי הרשעה על ידי בית המשפט ניתנת רק במקרים חריגים. זוהי סיבה נוספת מדוע חשוב להיוועץ בעורך דין פלילי על מנת שיפעל לשכנע את בית המשפט כי המקרה שלכם הוא מקרה חריג המתאים לסיום ההליך ללא הרשעה.

במסגרת  השיקולים להחלטה בעניין אי הרשעה נשקלים, בין היתר, השיקולים הבאים: עברו הפלילי של הנאשם, הנסיבות בגינן בוצעה העבירה על ידו, האם קיים קשר בין עסקיו של הנאשם לעבירה שבוצעה, הבעת החרטה מצד הנאשם, הנזק שייגרם לנאשם אם יורשע ועוד.

במסגרת בחינת האפשרות לסיום ההליך ללא הרשעה, בית המשפט שולח את הנאשם בדרך כלל לשירות המבחן על מנת שזה יחווה את דעתו בעניין העונש ובעניין סוגיית אי ההרשעה, ולכן קיימת חשיבות לקבל ייעוץ משפטי מעורך הדין הפלילי המלווה אתכם גם טרם הפגישה עם קצין מבחן העורך את התסקיר.

Back to top button