מבזקיםמשפטי/פלילי

חברות קצא"א מואשמות בגרימת נזקים סביבתיים לשונית האלמוגים באילת

פרקליטות מחוז דרום, בשם רשות הטבע והגנים הלאומיים, הגישה הבוקר (רביעי) כתב תביעה נגד חברות קצא"א (קו צינור אילת אשקלון), מרינה דרומית דייוורס ושני מנהליהן, בגין הנזקים הסביבתיים והאקולוגיים שגרמו עקב התרשלותם בסך של כ-300 אלף ש"ח לאלפי ערכי טבע מוגנים, ובהם לאלמוגים ולדגים רבים באילת.

על פי כתב התביעה, במהלך ביצוע עבודות התחזוקה שערכה מרינה דיוורס עבור חברת קצא"א במזח הצפוני של נמל הנפט באילת בשנת 2014, ללא כל קבלת היתר של רשות הטבע והגנים, נחתכו 5 עמודי מקשר בנקודות קשירה של אוניות נפט מכליות, אשר נפלו לקרקעית הים וגרמו לפגיעה קשה הן לערכי הטבע שגדלו על עמודי המקשר והן לשונית שנמצאת למרגלות אותם עמודי המקשר, בה נדרסו ונשברו אלמוגים רבים. חיתוך האלמוגים הביא לריקון העמודים מהחול הרב והאבנים הרבות שנמצאו בתוכם, שגלשו מטה וקברו תחתם אלמוגים רבים. בנוסף, אחד העמודים שנחתך גם התגלגל במורד השונית למרחק של כ-17 מטרים, תוך שהוא שובר בדרכו אלמוגים רבים.

בעקבות העבודות שבוצעו, נפגעו על פי ההערכה למעלה מ- 2,600 אלמוגים, לרבות 665 אלמוגים שגילם היה עשוי להגיע ל- 50 שנים, וכמות רבה של בעלי חיים התלויים באלמוגים למחייתם, כגון דגים וחסרי חוליות אחרים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בגין מעשיהם, הוגש כתב אישום, באפיק הפלילי, ובית המשפט השלום באילת הרשיע את הנתבעים בביצוע עבירה בצוותא של פגיעה בערכי טבע מוגנים, והטיל עליהם קנסות במצטבר בסך של 180,000 ₪.

באמצעות תביעה אזרחית זו, מבקשת המדינה מבית המשפט השלום בב"ש להורות לנתבעים לפצות את הציבור בגין הפגיעה שנגרמה לערכי הטבע והנוף, וכן לפצות את רשות הטבע והגנים על הנזקים והעלויות שנגרמו לה, כתוצאה מהתרשלותם של הנתבעים בעת ביצוע העבודות.

כעולה מכתב התביעה, כתוצאה ממחדליהם של הנתבעים, כאמור נגרם נזק לשונית האלמוגים- חלק מהאלמוגים נשברו וחלקם כוסו בחול. בכך נגרמו נזקים ישירים לאלמוגים וכן נזקים עקיפים למיני דגים וחסרי חוליות שלא יכולים לשרוד ללא ביתם – האלמוג. בשל הנזקים והפגיעה בשונית האלמוגים נפגעו שירותי המערכת האקולוגית שסיפקה השונית. בנוסף נגרם נזק לציבור בשל הפגיעה באתר הצלילה בשונית. מדובר בנזק המוערך בסך של 295,290 ש"ח, בצירוף הפרשי הצמדה וריבית.

יש לציין, כי שונית האלמוגים באילת היא שונית האלמוגים היחידה במדינת ישראל, והיא מהווה מערכת אקולוגית מגוונת במיוחד ובית למינים רבים של אורגניזמים ימיים. כמו כן, מדובר בשונית הצפונית ביותר בכדור הארץ, וככזו יש לה חשיבות עולמית. ב-20 השנים האחרונות הולך ומורע מצבן של שוניות האלמוגים בעולם, ונצפית תמותה מסיבית של אלמוגים כתוצאה מהתחממות מי הים. משום כך, שוניות אלמוגים מתפקדות כמו זו הנמצאת באילת, הופכות כיום לאוצר טבע נדיר משהן מגלות חסינות להשפעות שינוי האקלים ביחס לשוניות גדולות ומפוארות בעולם כגון שונית המחסום הגדולה באוסטרליה.

אלמוגים הם התורמים העיקריים למבנה השוניות וליצירת המגוון הגדול של נישות אקולוגיות. על כן, כל פגיעה בהם מלווה בפגיעות נוספות בבעלי חיים התלויים באלמוגים למחייתם. שוניות אלמוגים נחשבות לאוצר טבע. במטרה לשמור ולהגן על מצבן של שוניות אלמוגים ומגוון מיני בעלי החיים הימיים הקיימים בה, הוגדרו מיני בעלי חיים שפגיעה בהם עלולה לגרום לנזקים בלתי הפיכים.

כל פגיעה באלמוגים, כדוגמת זו שנעשתה על ידי הנתבעים, מלווה בפגיעה בכל בעלי החיים המוצאים מקלט, או החיים בין ענפיו, כגון דגים, סרטנים, קיפודי-ים, נחשוני-ים, חבצלות-ים, תולעים רב זיפיות וכדומה.

בכתב התביעה צוין, כי "הנתבעות ו/ או מי מטעמן התרשלו בביצוע עבודות התחזוקה והפרו חובה חקוקה, מה שהוביל בסופו של יום לפגיעה באלמוגים שהם ערכי טבע מוגנים והמצויים בסכנת הכחדה. מדובר באירוע חריג בכל קנה מידה…לא יעלה על הדעת כי הציבור הוא שיישא בנזק הסביבתי לו גרמו הנתבעים. על מי שפועל במימי המדינה מוטלת האחריות לנהוג בצורה סבירה ומקצועית, וככל שלא יעשה כן – יהיה עליו לשאת בעלויות הכרוכות בכך".

צילום: pixabay

Back to top button