פוליטי / מדיני

"ביומיים הקרובים יובא לממשלה מתווה לפתיחת מופעי תרבות ואמנות"

ביומיים הקרובים יובא לממשלה מתווה לפתיחת מופעי תרבות ואמנות, כך אמר היום (שני) בוועדת הקורונה בכנסת, פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות. יושבת ראש הוועדה, חברת הכנסת יפעת שאשא-ביטון דרשה כי המתווה יובא כבר השבוע לאישור הוועדה, או לכל המאוחר בתחילת השבוע הבא. לדבריה, "ניתן במיוחד בקיץ לקיים מתווה ולהפעיל מופעי תרבות. לא יהיה לנו מועד ב' – כי בחורף המתווה למתחמים חיצוניים לא יהיה רלוונטי. החוסן התרבותי חשוב לחוסנה של החברה, וליכולתה להתמודד עם הקורונה. תרבות איננה מותרות. נפש החברה שלנו שבורה". שאשא-ביטון קראה לנציגי משרד התרבות להילחם על "פתיחת המופעים במתווה הגיוני, גם בחוץ וגם באולמות". היא סיפרה על חווייתה כילדה במקלט בקריית שמונה, ועל האמנים שבאו לעודד כדי "לשמור על הרוח כדי להצליח להתמודד".

לדברי ציפי פינס, מנהלת תיאטרון בית לסין, כבר חמישה חודשים הפעילות בענף משותקת, של אמנים, פועלי במה, מאפרים – ובאופק אין תאריך יעד. לדבריה, לפי דו"ח אונסק"ו הצפייה בתיאטרון בישראל היא הגבוהה בעולם, ובית לסין הכניס מדי שנה כ-42 מיליון ₪ בשנה, אך מזה כחצי שנה אין הכנסות. "יש אפשרות להכניס אנשים מרווחים באולם, עם מסיכות, ומרוחקים מהבמה, או לפעול בחוץ".

הקומיקאי ישראל קטורזה הלין כי אין סיבה למנוע הצגות כאשר הבריכות, הים והמסעדות – פתוחות, שרון בר לב, כוריאוגרפית ומנכ"לית של כ-90 להקות מחול טענה כי בעולם האמנות יש אינספור מוסדות קטנים, שאין להם כל בעיה לפתיחה מידית, ובוודאי במופעי-חוץ. אבי שושני, מנהל התזמורת הפילהרמונית, סיפר על ההקפדה הרבה שננהגה במרחק באולמות התזמורת, והדגיש את החובה של נגן להתאמן יום-יום כדי לשמור על כושר ורמה. דליה שימקו, יו"ר איגוד במאי התיאטרון, איימה כי אם לא יגובש בקרוב מתווה – התיאטרונים ייפתחו בעצמם. "מדינה צריכה קודם כל לזהות הלאומית שלה – וזהות זו נמצאת בתרבות".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, סיפר על גיבוש מתווה להפעלת גם מופעי התרבות – ומתווה זה יובא לממשלה ביומיים הקרובים. מתווה אחיד זה יפורט גם לפי מרחק וחללים. לפי פרופ' אייל לשם, מומחה למחלות זיהומיות, מופעים באוויר הפתוח, תוך שמירה על מרחק של שני מטר בין משתתף למשנהו, עטיית מסכה, מדידת חום בכניסה ורישום המשתתפים – הוא בעל סיכון נמוך.

לפי ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת), "חשוב לרומם את הרוח ואילו הממשלה עסוקה דווקא בהפחדה", אורלי פרומן (יש עתיד-תל"ם) קראה "לאפשר לעולם התרבות העשיר לרומם את רוחנו", יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו), לטענת מרב מיכאלי (העבודה) "היה מתווה להפעלה – והוא בוטל, וממשלות נתניהו לדורותיהן פוגעות בתחום התרבות", ואילו משה אבוטבול (ש"ס) הדגיש כי "לכל אחד והתרבות שלו – ובתי הכנסת הם התרבות שלנו". גיא גוטמן, ראש מטה שר התרבות, סיפר על קשר יומיומי עם משרד הבריאות כדי לגבש מתווה לפתיחת המופעים.

צילום: עדינה וולמן דוברות הכנסת

Back to top button