חדשות הארץ

ארגון "חוננו": טרור האבנים ביו"ש נמשך, אך לא נעצרו חשודים

ארגון "חוננו" עדכן היום (שלישי) כי פנה לצבא ולמשטרה בבקשה למצות את הדין עם חשודים ביידוי אבנים לפני כחודשיים על רכב ישראלי בכביש 60, אולם לא נעצרו חשודים במעשה. בצבא השיבו כי זו אחריות המשטרה, ובמשטרה סגרו את התיק מסיבת "עבריין לא נודע".

הפיגוע אירע לפני כחודשיים, בכביש 60 סמוך לצומת בית ענון. במכתב ששלח עורך הדין חיים בלייכר לצבא ולמשטרה נכתב "האבנים פגעו ברכבו של מרשי בצד ימין, למרבה הנס מרשי לא נפגע בנפש והצליח להמשיך בנסיעה, אולם האבנים הסבו נזק לפח בכל צידו הימני, כולל הדלתות הקדמית והאחורית".

עורך הדין בלייכר הדגיש כי "זריקת אבן לרכב נוסע מסכנת ישירות את נוסעי הרכב ועלולה להביא לתוצאה קטלנית ביותר". עוד ביקש עורך הדין בלייכר לבצע את כל הנדרש בכדי להביא את המחבלים לדין בגין ניסיון לרצח או זריקת אבן לעבר כלי תחבורה במטרה לפגוע בנוסע.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

כמו כן ביקש במכתב לאסוף בהקדם האפשרי תיעוד ממצלמות האבטחה והדרך שבאזור האירוע ובדרך המובילה אליו, וכן לבצע פעולות מודיעין "ככל שנדרש על מנת ללכוד את המחבלים". אולם, התשובות שהתקבלו מהצבא ומהמשטרה מצביעות על העברת אחריות מגוף אחד למשנהו.

משרד פניות הציבור בלשכת אלוף פיקוד מרכז השיבו לעורך הדין בלייכר כי החקירה נמצאת תחת אחריות המשטרה "טיפול בחקירת האירוע נמצא תחת אחריותה של משטרת ישראל, אשר אמונה על הובלת ומיצוי החקירה. בתוך כך, איסוף חומרי חקירה, מצוי באחריות המשטרה כחלק מהחקירה הכוללת. כל מידע אודות התקדמות החקירה מצוי אך ורק בידי המשטרה, והם הכתובת לקבלת מידע בנושא".

מהמשטרה נשלח בתגובה מכתב המסביר כי החקירה נסגרה בשל 'עבריין לא נודע' "לאחר בחינת חומר החקירה עלה כי לא נמצא מוביל לביצוע העבירה ולאור כך נגנז התיק בעילת 'עבריין לא נודע'".

עורך הדין חיים בלייכר ציין כי קיים נתק כפול בין מערכת הצבא למשטרה, אשר מסכל אפשרות של מיצוי דין עם המחבלים. הנתק הראשון הוא בכך שהמשטרה לא מבצעת מעצרים יזומים בכפרים ביהודה ושומרון, אלא ממתינה למעצרים של הצבא. הצבא מצידו נושא פניו לסיכול פיגועים ופחות למיצוי דין עם מיידי אבנים, ועל כן פעמים מעטות יפעל למעצר זורקי אבנים שנמלטו כבר.

רכב ישראלי לאחר יידוי אבנים בכביש 60. צילום: באדיבות המצלם

הנתק השני הוא בכך שהמשטרה, המקבלת מאזרחים תלונות על זריקת אבנים אך מיד לאחר מתן אישור למס רכוש סוגרת את תיק החקירה בעילת 'עבריין לא נודע', לא נחשפת לחשודים שעוצר הצבא. לעומת זאת, הצבא, שכן נכנס לכפרים ועוצר חשודים, לא מודע לפרטי נפגעי העבירה שנפגעו כתוצאה מזריקות האבנים. כך קורה שגם כאשר הצבא עוצר מחבל המודה בזריקות אבנים, אין לו את פרטי הנפגע – משום שהמשטרה כבר סגרה את התיק, והמחבלים נשפטים לתקופות מאסר קצרות בהרבה מאילו היו נפגעי עבירה בתיק, לדברי עורך הדין בלייכר.

מארגון "חוננו" נמסר כי "הליווי בתיק מתנהל כחלק מפרויקט האבנים של ארגון חוננו, ששם לו למטרה לעשות סוף לטרור האבנים ולהביא את המחבלים לדין. הארגון מדריך את תושבי יו"ש והנוסעים בכבישים אלו כיצד לפעול מרגע זריקת האבן, דרך הגשת התלונה ומעקב אחריה עד להבאת המחבלים לדין."

עו"ד חיים בלייכר מארגון חוננו אמר: "על רשויות החוק והביטחון על זרועותיהן השונות לפעול למען ביטחון האזרחים. השלכת אבנים ושאר כלי משחית לעבר רכבים מהווה מעשה טרור מסכן חיים, ואנו דורשים אכיפה, סיכול, ניטרול והעמדה לדין של המחבלים".

רכב ישראלי לאחר יידוי אבנים בכביש 60. צילום: באדיבות המצלם

Back to top button