עשרת הטיפים להישרדות עסקית בגל השני של הקורונה
בימים בהם אנו שומעים על יותר עסקים שנסגרים מאשר נפתחים, ניתן לראות בוודאות כי המשק הישראלי נמצא באחת התקופות הקשות ביותר שידע. דווקא בימים אלו, קיימת חשיבות מכרעת לניהול יצירתית של העסק, המלווה בהנחיות מקצועיות ברורות שיכולות לסייע לעבור את התקופה המורכבת והמאתגרת בו זמנית.
לדברי רו"ח אורי בארי, יושב ראש קבוצת אליוט, בימים אלו בהם אנו חווים קשיים רבים של בעלי עסקים, חשוב לנהל במקצועיות את הדברים ולהיעזר באנשי מקצוע. מעבר לכך זו גם הזדמנות להעמיק בעסק וליצור מוצרים חדשים ובמקביל לבחון גריעה של מוצרים ושירותים פחות משתלמים. כמובן שיש לקחת בחשבון שלכל עסק יש את המאפיינים שלו וצריך להתאים את הצעדים שננקטים לאופי והיקף העסק.
עוד הוסיף בארי כי בתקופה זו אנו עדים גם לצמיחתם של עסקים של עסקים שנוצרים כתוצאה ממצב של "אין ברירה" או לחילופין עסקים מסוג של "הגשמת חלום" כאשר הקורונה שיבשה מהלכי חיים של אנשים רבים וחלקם שלא תמיד בעלי רשת בטחון כלכלית מטעם המדינה, החליטו דווקא כעת לפעול בדרכם העצמאית. קבוצת אליוט רואי חשבון, המאגדת תחתיה 30 משרדי רואי חשבון ברחבי הארץ, יצרה מספר כללי אצבע החשובים להתנהלות עסקית שיכולים לסייע בהתנהלות השוטפת ולתרום להישרדותם והצלחתם של עסקים.
• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
להלן הטיפים:
1. בנייה של תזרים מזומנים לכל עסק – ניתן באמצעים פשוטים, בקובץ אקסל ואפילו ברישום ידני להכין תזרים מזומנים לעסק. בתזרים המזומנים צריך לכלול את כל התקבולים שצפויים להתקבל בעסק ומנגד את כל התשלומים שצפויים לרדת בעסק- שיקים, כרטיסי אשראי, העברות וכו'. מומלץ לנהל את תזרים המזומנים באופן יומי, כך שבכל יום נדע מה היתרה שצפויה לנו בבנק. כך נימנע מהפתעות, ונוכל לתכנן את התשלומים שאנחנו מוציאים מהעסק. מנגד, נוכל לתכנן ולכוון את הגבייה בעסק בהתאם ליעדים שנובעים מתזרים המזומנים.
2. ניתוח ההוצאות בעסק – אנו ממליצים לחלק את ההוצאות להוצאות הכרחיות, שאי אפשר לנהל את העסק בלעדיהן, להוצאות שאפשר לוותר עליהן או לפחות לצמצם אותן,
להוצאות שניתן לדחות את התשלום בגינן למועד מאוחר יותר, או הוצאות שניתן לפרוס אותן לתקופה ארוכה יותר.
ביטול הוצאות ותשלומים לא הכרחיים
כמעט בכל עסק ישנן הוצאות שבמצב שגרה קיימות ואנחנו חושבים שהן נחוצות, אך בעת משבר, כשמהדקים את החגורה, ניתן לוותר עליהן ולהמשיך לנהל את העסק בלעדיהן.
3. עבודה מהבית – ככל שהדבר אפשרי, אנו ממליצים להתאים את פעילות העסק לעבודה מהבית. אפשרות לעובדים להתחבר למחשבי החברה, קבלת שיחות עסקיות מהבית וכו'.
4. פריסת חובות לספקים ולזכאים אחרים – על מנת לשמר מערכת יחסים חיובית עם הספקים, אנו ממליצים לעמוד בכל ההתחייבויות, אך לבדוק עם אילו מהספקים ניתן לפרוס את התשלומים.
ישנם זכאים נוספים בעסק, כמו רשויות המס, לעתים הלוואות ממקורבים, שגם לגביהם ניתן לבדוק האם ניתן לפרוס את החובות לתקופה ארוכה יותר.
5. פירעון הלוואות לבנקים – כיום הבנקים מאפשרים דחיית פרעון ההלוואות בכמה חודשים, שמעתי על בנקים שמאפשרים לעשות זאת לחצי שנה. לעתים, כאשר תזרים המזומנים דוחק, כדאי לשקול את הצעד הזה.
6. הגשת בקשות להלוואות בערבות מדינה – לאורך משבר הקורונה פורסמו כמה פעמים עדכונים של הלוואות בערבות מדינה. לאחרונה נפתח גם מסלול לעסקים שסורבו במסלולים הראשונים לסיוע בקורונה, או עסקים שהוגדרו כ"מסוכנים" על ידי הבנקים וכיום ניתן להגיש בקשות גם במסלול המסורבים ולקבל הלוואות. חשוב להעזר באיש מקצוע מתאים לנושא.
7. פעולות שיווק ומכירות – זו תקופה שבה אפשר ורצוי להשקיע משאבים בשיווק העסק, פנייה לקהלי יעד חדשים, ולייצר סיטואציות של מכירות ללקוחות פוטנציאלים והרחבת חוג הלקוחות של העסק.
8. שיווק ומכירה למועדון הלקוחות או לחוג הלקוחות הקיים של העסק – העמקת הקשר עם מועדון הלקוחות שלנו, או חוג הלקוחות שלנו, יצירת סיטואציות מכירה נוספות וחדשות ללקוחות הקיימים.
9. ניתוח יכולות העסק, נכסי העסק ומוצריו – כך ניתן לאתר פוטנציאל לייצור הכנסות נוספות מתוך נכסי העסק הקיימים. ניתן להציע שירותים שקודם לא הצענו בעסק, שקודם אולי לא היו בסדר העדיפויות שלנו ועכשיו הפרספקטיבה שלנו משתנה. יצירת מוצרים חדשים או שירותים חדשים שהעסק מציע ללקוחותיו. לעתים אלו מוצרים או שירותים נלווים למוצרים והשירותים שהיו קיימים לפני משבר הקורונה, ולעתים נגלה שיש לנו אפשרות לפתח ולהציע מוצרים ושירותים חדשים.
10. הטיפ האחרון- אבל לא האחרון בחשיבותו- ספורט וזמן איכות משפחתי, זה הזמן ליצור תחביב בתחום ספורטיבי כלשהו ולייצר זמן משפחתי איכותי.