חדשות הארץ

"יש סכנה ממשית שלא נצליח לספק את צרכי המזון של אוכלוסיית ישראל"

הפיצוץ בנמל ביירות אתמול (שלישי), שמחק את ממגורת התבואות הנמלית היחידה בלבנון, הוא תרחיש הבלהות של יבואני התבואות לארץ. הוא מהווה המחשה לפגיעה אנושה באפשרות לייבא דרך הים תבואות, שהן הבסיס למאכל אדם ולייצור תערובות למשק החי. תסריט זה עלול לקרות גם בישראל במידה ותהיה פגיעה או השבתה של אסם התבואות של ישראל- ממגורת דגון בנמל חיפה. הממגורה הוקמה בשנות ה- 80 בקיבולת של 120 אלף טונות (כ- 30-40% יותר גדולה מדגון חיפה). לפי נתוני משרד החקלאות האמריקאי (USDA), ייבאה לבנון בשנת 2019 כ- 2.3 מיליון טון (מ"ט) תבואות (1.2 מ"ט חיטה, 0.9 מ"ט תירס ו- 0.2 מ"ט שעורה). ב- 2018 היבוא היה גדול יותר (2.6 מ"ט), הירידה נובעת מהמשבר הכלכלי בלבנון. 85% מיבוא זה (כ- 2.0-2.3 מ"ט), נפרק באמצעות ממגורת התבואות (לפני שנפגעה), בנמל ביירות. ממגורות דגון בחיפה, שגודלן רק כ- 80 אלף טונות (כ- 40% פחות מהממגורה בבירות) משנעות בשנה כ- 3-3.3 מיליון טונות (כ- 40-50% יותר מהממגורה בבירות).

בשנת 2013 שהתה אנייה תבואות לפריקה בדגון חיפה (המקבילה הישראלית לממגורה בנמל ביירות), 84 שעות (מהגעה ועד לגמר). ב- 2019 השהייה הממוצעת של אונית תבואות "תפחה" ל- 246 שעות. ב- 202019 בנמל אשדוד המצב יותר גרוע- 266 שעות נמשכת בממוצע פריקת אניית תבואות מרגע הגעתה לנמל. למה? מחסור בתשתית פריקה ובהקצאת כוח אדם (צוותי פריקה). הפיצוץ אמש בנמל ביירות חושף את לבנון למציאות בלתי אפשרית (שהיא חלום הבלהות גם של מדינת ישראל): פגיעה מהותית באפשרות לייבא דרך הים תבואות, שהן הבסיס למאכל אדם ולייצור תערובות למשק החי, יכולה ליצור משבר הומניטרי – מחסור במזון. "אני שואל את עצמי", אומר איתי רון, "אם חלילה יקרה משהו בממגורה הנמלית, בממגורות דגון, בנמל חיפה – מה יהיה גורלנו? האם בסיטואציה, כזו נוכל להזין את אוכלוסיית ישראל?".

רון מסביר: "אוכלוסיית לבנון קטנה מישראל (6.1 מיליון נפש בלבנון, בהשוואה ל- 9.2 מיליון איש בישראל), וייבוא התבואות בלבנון מסתכם בכ- 2.3-2.6 מיליון טון תבואות בשנה. ובכל זאת, ממגורת הגרעינים המרכזית בנמל ביירות, הייתה גדולה בכ- 40% מהממגורה המרכזית בארץ (דגון-חיפה), ושינעה כ- 40-50% פחות. נמל אשדוד פורק בארץ כ- 20% מכלל התבואות, הוא אינו ערוך מבחינת כוח אדם וציוד לפריקה רבה יותר, ולכן אינו ערוך להחליף את ממגורת דגון בחיפה "בעת צרה". בשנת 2006, בזמן מלחמת לבנון, נפלו טילים בחיפה ואניות סירבו לפקוד את נמל חיפה. ממגורת דגון-חיפה הושבתה "דה-פקטו" למספר שבועות. כמה שנים קודם כן, טרקטור שעבד בנמל פגע באחד המסועים של ממגורת דגון, וקצב הפריקה "נחתך" בשיעור ניכר. במידה ויקרו מקרים כאלו היום יש סכנה ממשית, שלא נצליח לספק את צרכי המזון של אוכלוסיית ישראל".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ביום שני הקרוב תקיים ועדת הכלכלה של הכנסת דיון בנושא התשתיות הנמליות לפריקת מטעני התבואות. בוועדה תוצג תמונת המצב בנמלים, שלאחר הפיצוץ אמש בנמל ביירות, מקבלת משנה תוקף להבטחת הביטחון התזונתי של תושבי ישראל.

נמל ביירות לאחר הפיצוץ. צילום: באדיבות דוברת איגוד יבואני התבואות

תגובה אחת

  1. למה לתת רעיונות וגם לפרסם את מקום התבואה ,גודלו ושכמותו בישראל.
    למה לציין את שם המקום.

Back to top button